بورسبورس اوراق

اقبال نوبتی به صنایع بورسی

جیهانی کارشناس بازار سرمایه: به نظر می رسد در کوتاه‌مدت، بصورت مقطعی گروه‌ها مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند و همانطور که این روزها شاهد اقبال گروه خودرویی بودیم، گروه‌های دیگری مثل گروه دارویی و بانکی هم مورد اقبال واقع خواهند شد.


حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در خصوص وضعیت فعلی بورس بیان کرد: در مورد هر بازار باید با توجه به اقتضائات همان بازار نظر داد. سرمایه‌گذاران در بورس، معمولاً آینده شرکت‌ها و صنایع را خریداری می‌کنند. با توجه به کاهش پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد ما، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند آینده صنایع را پیش‌بینی کنند و به همین دلیل هم از سرمایه‌گذاری در بازار سهام اجتناب می‌کنند. در حقیقت ریسک‌های موجود در اقتصاد کشور، قدرت پیش‌بینی پذیری را از سرمایه‌گذاران گرفته و ترمز رشد بازار سهام را کشیده است.

وی اضافه کرد: مادامی که سیاست گذاری‌های حاکمیتی در ایران به سمتی که قابلیت پیش‌بینی پذیری در اقتصاد کشور فراهم شود حرکت نکند، این شرایط ادامه خواهد داشت. البته که حرکت به سمت پیش‌بینی پذیری اقتصادی، کار سختی نیست و کافی است که به چند نکته پایبند باشیم. یکی از نکات این است که در سیاست‌گذاری ها، روندها را در نظر بگیریم. تا وقتی تصمیم‌گیری های کلان در صنایع، درگیر دستورالعمل های یک وزارتخانه یا کمیسیون اقتصادی دولت و… باشد؛ سرمایه‌گذار قدرت پیش‌بینی پذیری نخواهد داشت‌ این گونه تصمیم گیری ها، در بلندمدت منجر به کاهش ظرفیت پیش‌بینی پذیری در صنایع می‌شود و نمونه بارز آن را در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها، گاز صنایع، عوارض صادراتی و… شاهد بوده ایم.

جیهانی در پیش‌بینی روند آتی بازار سرمایه گفت: به لحاظ تحلیلی و با در نظر گرفتن روند سودآوری شرکت ها و نسبت P/E و همینطور وضعیت دو متغیر مهم تاثیرگذار بر بازار یعنی تورم و نرخ ارز، بازار سرمایه پتانسیل رشد دارد. ضمن اینکه این بازار از بازارهای رقیب جامانده و به لحاظ فرصت‌های آربیتراژی هم بازار سرمایه باید حرکت کند. اما نمی‌توان گفت استارت حرکت این بازار چه زمان زده خواهد شد.

وی ادامه داد: شخصا چندان به رشد کلیت بازار سرمایه بعد از ارائه لایحه بودجه خوش‌بین نیستم و به نظر می رسد در کوتاه‌مدت، بصورت مقطعی گروه‌ها مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند و همانطور که این روزها شاهد اقبال گروه خودرویی هستیم، گروه‌های دیگری مثل گروه دارویی و بانکی هم مورد اقبال واقع خواهند شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا