اقتصاد کلان

افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده در روسیه

داده‌ها نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده هفتگی در روسیه دوباره افزایش یافت اما کندتر از هفته قبل بود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سرویس آمار فدرال دولت روسیه اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده روسیه در هفته منتهی به ۱۲ دسامبر ۰.۱۹ درصد افزایش یافته که در مقایسه با ۰.۵۸ درصد افزایش یک هفته قبل از آن است. از ابتدای سال، قیمت‌ها ۱۱.۸۶ درصد در مقایسه با ۸.۳۹ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

قیمت میوه و سبزی سریع‌تر از اکثر اقلام و به طور متوسط ۲.۷ درصد افزایش یافت. سرویس آمار فدرال دولت روسیه اعلام کرد که قیمت خیار در هفته گذشته ۸.۲ درصد افزایش یافته است. هزینه بلیت هواپیما کلاس اکونومی پس از افزایش ۵.۷ درصدی در هفته گذشته، ۸.۶ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافت.

وزارت اقتصاد روسیه در مجموعه‌ای جداگانه از داده‌ها اعلام کرد که نرخ تورم سالانه ۱۲.۶۵ درصد تا ۱۲ دسامبر بود که از ۱۲.۵ درصد یک هفته قبل افزایش داشت.

۲۳ تحلیلگر و اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار دارند که بانک روسیه با ادامه روند کاهشی تورم و به منظور ارزیابی تأثیر اقتصادی احتمالی سقف قیمت نفت و تحریم، در نشست پایانی سال خود در روز جمعه، نرخ بهره را ۷.۵ درصد نگه دارد. بانک مرکزی تورم را ۴ درصد هدف گذاری کرده است که هدف آن تا سال ۲۰۲۴ است. این بانک پیش‌بینی کرده است که تورم در سال آینده به ۵ تا ۷ درصد کاهش یابد.

تورم بالا برای سال‌ها نگرانی خانوارهای روسی بوده است زیرا قدرت مخارج آنها و استانداردهای زندگی را کاهش می‌دهد. نرخ فقر در روسیه نسبتاً بالاست و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از نیمی از خانوارها پس‌انداز ندارند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا