بانک و بیمه

تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان


به گزارش آرمان اقتصادی از وزارت اقتصاد، طرح «مهیا» یا همان مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان؛ الگوی مدیریت بهینه یارانه کالاهای اساسی با ویژگی سطح تماس بالا با مردم با هدف جلوگیری از انحراف مصارف آرد یارانه‌ای بدون تغییر قیمت و مقدار نان تدوین و اجرا شد؛ چرا که یارانه نان، بزرگ‌ترین یارانه پرداختی از محل بودجه کشور بوده و حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای خرید ۱۰ میلیون تن گندم در سال مورد نیاز است.

از دستاوردهای این طرح می‌توان به تخصیص کد مالیاتی به تمام نانوایان کشور و تکمیل استقرار پایانه فروشگاهی نانوایان (۷۶ هزار پایانه فروشگاهی)، پالایش اطلاعات کسب و کار و کارتخوان نانوایان و افزایش معنی‌دار استفاده از کارت بانکی به جای اسکناس در خرید نان، عدم افزایش مصارف آرد یارانه‌ای در مقایسه با سال گذشته (نظارت داده‌محور و خروج متخلفان ریسک‌گریز) و اشرافیت داده‌ای بر جریان تامین آرد و فروش نان و ارائه پنل‌های تحلیل هوشمند داده به مدیران استانی اشاره کرد.

از زمان آغاز طرح مهیا تا ابتدای آذر ماه امسال، ۸۷ هزار و ۷۰۰ پایانه در سراسر کشور نصب شده و حدود ۷۶ هزار نانوایی تجهیز شده است. همچنین از زمان اجرای طرح تاکنون ۱۵ میلیارد و ۴۹۹ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۵۴۸ قرص نان توسط مردم خریداری شده است که بیش از نیمی از این خریدها، نان تافتون بوده است.فروش ۱۵.۵ میلیارد قرص از انواع نان ثبت‌شده در سامانه، معادل مصرف نان یک روز ۱۱.۵ میلیارد نفر است.همچنین از زمان اجرای طرح تاکنون ۲ میلیارد و ۳۰۸ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۸۴۹ کیلو آرد مصرف شده است.

تاکنون حدود ۹۸ میلیون کارت بانکی یکتا و ۲.۵ میلیون کارت هدیه یا بن‌کارت، سابقه خرید در سامانه را داشته‌اند که متناظر با ۴۵ میلیون شماره ملی بوده و تعداد کارت‌های بانکی فعال در کشور حدود ۱۳۰ میلیون عدد است.

تعداد کل تراکنش‌های فروش نان ثبت‌شده تاکنون نیز بیش از ۱.۲ میلیارد تراکنش بوده که متوسط تعداد تراکنش روزانه ۹.۵ میلیون تراکنش بوده است. در سال ۱۳۹۲، قیمت نان لواش۱۶۰ تومان و حداقل دستمزد ماهانه ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان بوده که هر فرد با حقوق ماهانه خود می‌توانست ۳ هزار و ۴۴ قرص نان خریداری کند و در نهایت در سال ۱۴۰۰، قیمت نان لواش در تهران ۵۰۰ تومان شده و حداقل دستمزد ماهانه ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۲ تومان بود که هر فرد با حداقل دستمزد ماهانه خود قادر به خریداری ۵ هزار و ۳۱۰ قرص نان بوده است.

اما امسال، قیمت نان لواش همان ۵۰۰ تومان و حداقل دستمزد ماهانه ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است و هر فرد با حقوق خود قادر به خریداری ۸ هزار و ۳۶۰ قرص نان است که نشان می دهد در طرح مهیا، قیمت نان ثابت مانده اما دستمزد افراد افزایش یافته است و مردم قادر به خریداری تعداد بیشتری قرص نان با حقوق خود هستند.


انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا