صنعت، معدن، تجارت

اقتصاد پنهان باعث شکل گیری مافیا می شود

وزیر کشور با بیان اینکه اقتصاد پنهان تبعات زیادی دارد گفت: این اقتصاد باعث تخریب های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی می شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، احمد وحیدی وزیر کشور در همایش علمی پژوهشی اقتصاد پنهان گفت: اقتصاد پنهان علاوه بر اقتصاد آثار مخرب اجتماعی و سیاسی دارد، اقتصاد پنهان شکل‌های مختلفی دارد، گاهی کالا غیرقانونی است، گاهی خرید و فروش غیر قانونی است و گاه مشکلات دیگری دارد، وقتی درباره اقتصاد پنهان صحبت می‌کنیم از عدم شفافیت اقتصادی حرف می زنیم.

همچنین بخوانید

وحیدی افزود: هر میزانی که شفافیت اقتصادی وجود نداشته باشد اقتصاد پنهان شدت بیشتری می‌گیرد، نظام مالیاتی بهم ریخته، تبادلات سالم اقتصادی و واردات و صادرات کاهش می‌یابد، نظام آماری بهم می‌ریزد، تولید کننده ضرر می‌کند.

وزیر کشور ادامه داد: تولید قلب اقتصاد بوده و اقتصاد پنهان ضد تولید و به نوعی ضد اقتصاد است. اقتصاد پنهان فساد اداری را ایجاد و توسعه می‌دهد و در کنار آن اعتماد به نظام اداری به شدت کاهش می‌یابد و از این طریق سرمایه اجتماعی را از بین می‌برد و مشکلات فرهنگی، اجتماعی ایجاد می‌کند. این اقتصاد طرفدارانی را ایجاد می‌کند که این گروه به مافیا تبدیل می‌شوند.

وحیدی در ادامه گفت: برخورد با اقتصاد پنهان باید چند وجهی بوده تا بتوان ریشه‌های آن را از بین برد، باید با سیستم سازی و شبکه‌های دانش بنیان و توسعه شبکه‌های یکپارچه اقتصاد زیر زمینی را کشف و با آن برخورد کرد، اخیراً در وزارت اقتصاد توجه ویژه ای به سیستم سازی شده است، شبکه بانکی با هوشمند شدن می‌تواند به صورت حداکثری با اقتصاد زیرزمینی مقابله کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا