صنعت، معدن، تجارت

قراردادهای قطعه‌سازان و خودروسازان اصلاح نشده است

عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازان گفت: در طول سال شاهد افزایش چندباره قیمت‌ها و نرخ‌های عوامل مؤثر بر قیمت تمام شده قطعات هستیم و انتظار می‌رود تعدیل قیمت‌ها به همان نسبت انجام شود.

حسن وطنی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اصلاح نشدن قراردادهای خودروسازان و قطعه‌سازان با وجود گذشت حدود ۹ ماه از سال، اظهار کرد: در قراردادهای موصوف، بندی پیش بینی شده که بر پایه آن با مثبت یا منفی ۵ درصد تغییر در نرخ‌ها و قیمت‌های عوامل مؤثر بر قیمت تمام شده قطعات، این قراردادها می‌تواند سیستماتیک اصلاح شود؛ بندی که هیچ وقت اجرایی نشده است.

همچنین بخوانید

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور افزود: در ماه‌های گذشته شاهد تغییر و افزایش چندباره قیمت مواد اولیه تولید، نرخ ارز، افزایش دستمزدها، گران شدن انرژی و غیره بوده ایم، اما تاکنون هیچ اصلاح و تعدیلی در قراردادها اعمال صورت نگرفته است.

وطنی تصریح‌کرد: تداوم این شرایط، کاهش قدرت مالی و عملیاتی قطعه سازان را به دنبال خواهد داشت. به ویژه اینکه نمی‌توانند در برنامه‌های جدید و توسعه‌ای خودروسازان همراهی لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: قطعه سازان همگام با همه مسؤولان و وزارت صمت خواهان افزایش تولید و اشتغالزایی بیشتر هستند اما این مساله الزامات خود را دارد که یکی از آنها تأمین نقدینگی است.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور افزود: تولید بیشتر نیازمند نقدینگی بیشتر است و اگر تعدیل‌ها به موقع انجام نشود و پرداخت‌ها سر وقت نباشد، مشکلات زیادی برای تأمین مواد اولیه داخلی و خارجی ایجاد می‌شود.

وطنی تاکید کرد: انتظار می‌رود تعدیل و اصلاح به موقع قراردادها را شاهد باشیم تا قطعه سازان فشار کمتری به لحاظ تأمین نقدینگی تحمل کنند و بتوانند همراهی لازم را با برنامه‌های توسعه‌ای تولید داشته باشند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا