کسب و کار

راهنمای راه اندازی کسب و کار در زمینه بازیافت پلاستیک

بازیافت زباله های پلاستیکی و تبدیل زباله به ثروت بهترین راه برای مقابله با این مشکل است. بیایید در مورد بازیافت پلاستیک بیشتر بخوانیم.

 

پلاستیک‌ها بیش از یک قرن است که وجود داشته‌اند، اما در حال حاضر تقریباً در تمام بخش‌های زندگی ما نفوذ کرده اند. از مواد پلاستیکی در همه چیز از اسباب بازی های کودکان گرفته تا بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود. ما به این دلیل از پلاستیک ها استفاده می کنیم  چون آنها یکی از ارزان ترین و آسان ترین مواد در دسترس هستند. پلاستیک ها همه جا در اطراف ما هستند، که به معنای آن است که ما بسیاری از آنها را دفع می کنیم. بازیافت زباله های پلاستیکی و تبدیل زباله به ثروت بهترین راه برای مقابله با این مشکل است. بیایید در مورد بازیافت پلاستیک بیشتر بخوانیم.

همچنین بخوانید

%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA%DB%8C-1024x683.jpg

بازیافت پلاستیک چیست؟

بازیافت پلاستیک یک عمل بازیابی ضایعات پلاستیکی و تبدیل آنها به کالاهای قابل استفاده است.در این فرایند پلاستیک ها گاهی اوقات به اشکال کاملاً متفاوت از قبل در می آیند. بازیافت پلاستیک به اصلاح محیط کمک می کند و پتانسیل زیادی برای کسب درآمد زیاد با ریسک کمتر فراهم می کند.

آیا می دانستید که یک فرد معمولی سالانه ۱۱ کیلوگرم پلاستیک استفاده می کند که در نتیجه مصرف جهانی سالانه ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک است؟ بر اساس این مطالعه، تنها ۹ درصد پلاستیک بازیافت می شود، ۱۲ درصد دیگر سوزانده می شود و ۷۹ درصد باقی مانده در محل دفن زباله باقی می ماند. تصور می شود بیش از ۵ تریلیون قطعه پلاستیک در اقیانوس ما وجود دارد که برای دور زدن ۴۰۰ بار کره زمین کافی است. از آنجایی که پلاستیک یک ماده زیست تخریب پذیر نیست، نمی توان آن را تجزیه کرد. در نتیجه، اگر پلاستیک بیشتری دور ریخته شود، زمین و همچنین آب ما را آلوده می کند. بنابراین، رعایت سه مورد بسیار مهم است: کاهش، استفاده مجدد و بازیافت.

چگونه یک کسب و کار بازیافت پلاستیک راه اندازی کنیم؟

برای راه اندازی یک کسب و کار بازیافت پلاستیک باید چند مرحله را دنبال کنید.

  1. انجام تحقیقات جامع بازار

اگر می خواهید یک کسب و کار بازیافت پلاستیک را در ایران راه اندازی کنید، یک تحقیق کامل مورد نیاز است. تجارت بازیافت در ایران نسبتاً جدید است و هنوز مورد توجه قابل توجهی قرار نگرفته است. از این رو، ترجیح داده می شود که یک مطالعه عمیق در مورد بازار، کارکردها و اهداف آن برای درک بهتر کار آنها انجام شود.اگر قصد راه‌اندازی یک کارخانه بازیافت پلاستیک را دارید، ابتدا باید با اشکال مختلف پلاستیک آشنا شوید. متداول ترین انواع پلاستیک که باید از آنها آگاه باشید به شرح زیر است:

پلی اتیلن ترفتالات (PET یا PETE)

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

پلی وینیل کلراید (PVC یا وینیل)

پلی اتیلن کم چگالی (LDPE)

پلی پروپیلن (PP)

پلی استایرن (PS یا استایروفوم)

  1. یک استراتژی تجاری تهیه کنید

ایجاد یک استراتژی تجاری در راه اندازی یک کسب و کار بازیافت پلاستیک بسیار مهم است. هر شرکتی، از جمله این سازمان، نیاز به یک برنامه مختصر دارد. در اینجا لیستی از مواردی است که باید قبل از شروع یک تجارت بازیافت پلاستیک در نظر بگیرید:

  • برای شروع، پیش نیازهای یک شرکت بازیافت زباله پلاستیکی را در نظر بگیرید.
  • سرمایه کلی مورد نیاز برای راه اندازی کارخانه بازیافت را بررسی کنید.
  • تعیین کنید که آیا کارخانه یا زمین مورد نیاز است.
  • شروع به جمع آوری زباله های پلاستیکی کنید.
  • تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز برای راه اندازی یک تجارت بازیافت پلاستیک را تعیین کنید.برای مثال دستگاه آسیاب پلاستیک ،خشک کن حرارتی ،وان شستشو و… موارد دیگر از جمله دستگاهایی هستند که باید تهیه شوند.
  • انواع مختلفی از زباله های پلاستیکی وجود دارد. بنابراین، تصمیم بگیرید که کدام زباله های پلاستیکی را بازیافت کنید.
  • ارزیابی کنید که حاشیه سود در بازیافت پلاستیک چقدر خواهد بود.
  • اطمینان حاصل کنید که مطالعات گسترده ای در مورد بازگشت سرمایه انجام می دهید.
  • یک گزارش پروژه کامل در مورد منابع، تامین مالی، مکان، خرده فروشان اینترنتی، تبلیغات، نام تجاری، بازاریابی و جریان های درآمد ایجاد کنید.
  1. شرکت خود را ثبت کنید

برای راه اندازی کارخانه بازیافت پلاستیک،خیلی مهم است که شرکت خود را بصورت رسمی ثبت کنید. با ارائه مدارک لازم می توانید کسب و کار خود را ثبت کنید.

  1. شناسایی محل و اخذ مجوز

اکنون که هدف خود را برای راه اندازی یک کسب و کار بازیافت پلاستیک تعیین کرده اید، وقت آن است که مکانی را انتخاب کنید. شما باید یک مکان ایده آل برای تاسیس شرکت خود انتخاب کنید. در حالت ایده آل، یک انبار، شرکت یا کارخانه با فضای کافی برای قرار دادن تجهیزات و ماشین آلات شما، یا یک منطقه صنعتی یا زمینی که در یک مکان شلوغ نباشد، مکان های مناسبی خواهد بود. می‌توانید با کسب‌وکارهای دیگر ارتباط برقرار کنید، فروش را آسان‌تر می‌کنید، و منبع ثابتی از برق، آب و حمل‌ونقل خواهید داشت تا عملیات بازیافت خود را به طور کارآمد حفظ کنید.

  1. خرید تجهیزات

پس از به دست آوردن مجوز ها، باید شروع به سرمایه گذاری در تجهیزات بازیافت پلاستیک مانند جداکننده، آسیاب پلاستیک، دوخت گونی، شکن، سیستم شستشو، سازندگان گرانول، سیستم آبکشی و خشک کن حرارتی کنید. انتخاب ماشین آلات و تجهیزات برای اجرای یکنواخت کل عملیات و افزایش تولید بسیار مهم است. هزینه کل تجهیزات و ماشین آلات را حتما براورد کنید.سعی کنید دستگاه ها را با تحقیق زیاد تهیه کنید تا با کیفیت ترین دستگاه ها را با قیمت مناسب تهیه کنید.

  1. کسب و کار خود را تبلیغ کنید

هنگامی که همه چیز را سر جای خود قرار دادید و شرکت شما راه اندازی شد، باید آن را برای مشتریان بازاریابی کنید. بازاریابی کسب و کار شما بسیار مهم است، و ترویج شرکتی مانند این نیاز به کمک سازمان های غیر دولتی محلی و داوطلبان دارد. تبلیغ کسب و کار بازیافت پلاستیک می تواند هم به صورت آنلاین و هم آفلاین انجام شود. برای افزایش آگاهی، می توانید یک وب سایت ایجاد کنید، بروشورها را چاپ کنید و آنها را توزیع کنید. قرار دادن آن در تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نیز به تشویق دیگران برای مشارکت کمک می‌کند

چرا بازیافت پلاستیک مهم است؟

  • همانطور که قبلاً گفته شد، پلاستیک بخش قابل توجهی از زباله های جامد ما را تشکیل می دهد و حجم عظیمی از پلاستیک دور ریخته می شود که برای محیط زیست و سلامت انسان مضر است.
  • از آنجایی که پلاستیک به سختی تجزیه می شود، اکوسیستم خشکی و اقیانوسی را مختل می کند.
  • بازیافت پلاستیک نیز بسیار مهم است زیرا می توان از آن برای تولید محصولات جدید استفاده کرد.
  • تولید مداوم پلاستیک می‌تواند خطرناک باشد، هر پلاستیکی که بازیافت نمی‌کنید، پلاستیک دیگری به جای آن ساخته می‌شود.
  • تولید مداوم پلاستیک مقدار قابل توجهی گاز گلخانه ای تولید می کند که چرخه طبیعی اکوسیستم ما را مختل می کند و باعث افزایش بیماری ها و بلایای طبیعی می شود.
  • تخمین زده می شود که بازیافت به ازای هر تن پلاستیک بازیافتی، ۷ یارد فضا صرفه جویی می کند. این امر بسیار مهم است، به ویژه با توجه به این واقعیت که فضای دفن زباله به سرعت در حال اتمام است.
  • بازیافت پلاستیک باعث صرفه جویی ۸۰ درصدی کل انرژی مصرفی در تولید مواد پلاستیکی جدید می شود. تولید پلاستیک مستلزم استفاده از نفت و سایر سوخت‌های فسیلی است. این سوخت ها کمیاب هستند، اما روش ساخت پلاستیک برای محیط زیست نیز خطرناک است. ما می توانیم به محیط زیست کمک کنیم و در عین حال مقدار پلاستیک تولید شده با بازیافت را کاهش دهیم.
  • نیازهای انسان نامحدود است و اکثر این نیازها شامل استفاده از پلاستیک است. این نشان می دهد که ما از منابع زمینی بیش از حد امکان استفاده می کنیم.
  • از آنجایی که فرآیند بازیافت گسترده است و نیاز به نیروی کار دارد، بازیافت پلاستیک می تواند فرصت های شغلی ایجاد کند.
  • اهمیت بازیافت پلاستیک را نمی توان نادیده گرفت. پلاستیک ها بخش قابل توجهی از زباله های جامد را تشکیل می دهند و دهه ها طول می کشد تا در محل های دفن زباله یا اقیانوس ها تجزیه شوند.

%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA%DB%8C.jpg

فرآیند بازیافت پلاستیک

اکنون که یاد گرفتیم چگونه یک تجارت بازیافت پلاستیک ایجاد کنیم ، بیایید نگاهی به نحوه بازیافت پلاستیک بیندازیم. بازیافت پلاستیک در سال‌های اخیر بسیار بهبود یافته است و شامل ۵ مرحله است:

مرحله ۱: جمع آوری

جمع آوری مواد پس از مصرف از خانه ها، مراکز خرید، مدارس، مشاغل، مؤسسات و سایر مکان ها گام اولیه در فرآیند بازیافت است. یک دولت شهری این بازیافت را مستقیماً یا از طریق پیمانکار دفع زباله جمع آوری می کند. مراکز بازیافت یکی دیگر از روش‌های جمع‌آوری است که در آن پیمانکار دفع زباله، مواد را جمع‌آوری کرده و در یک مرکز بازیافت پلاستیک قرار می‌دهد. هرچه پلاستیک قابل بازیافت بیشتر جمع‌آوری شود، محصول بیشتری می‌تواند بازیافت شود و به کالاهای جدید تبدیل شود.

مرحله ۲: مرتب سازی

پس از اتمام مراحل جمع آوری، پلاستیک جمع آوری شده باید مرتب شود. از آنجایی که همه پلاستیک ها قابل بازیافت نیستند، جداسازی پلاستیک قابل بازیافت از پلاستیک غیرقابل بازیافت بسیار مهم است. فاکتورهای دیگری مانند رنگ، ضخامت و کاربرد نیز باید هنگام دسته بندی پلاستیک در نظر گرفته شود. مرتب سازی در مرکز بازیابی مواد انجام می شود.

تکنیک های مختلفی برای مرتب سازی پلاستیک استفاده می شود، مانند چیدن دستی، غربالگری ، جداکننده بالستیک، جداکننده آهنربایی، دستگاه مرتب سازی نوری، جداکننده شناور سینک و غیره.

مرحله ۳: تمیز کردن

تمیز کردن یک مرحله ضروری در فرآیند بازیافت پلاستیک است زیرا آلودگی هایی را که ممکن است باعث آسیب رساندن به دسته ای از پلاستیک بازیافتی شوند را حذف می کند. تمیز کردن باعث می شود بقیه مراحل به آرامی پیش برود. ناخالصی هایی مانند برچسب محصولات، چسب ها، زباله ها، بقایای مواد غذایی معمولا در این مرحله هدف قرار می گیرند.

مرحله ۴: خرد کردن

خرد کردن یا آسیاب کردن پلاستیک به تکه های ریز مرحله مهمی در فرآیند بازیافت است. بر اساس طبقه بندی و روش های خردکن، پلاستیک به روش های مختلفی خرد می شود. هر گونه آلودگی باقیمانده را می توان با شکستن پلاستیک به قطعات کوچک تمیز کرد. قبل از انتخاب پلاستیک برای ساخت محصولات جدید، این قطعات پلاستیکی از نظر کیفیت ارزیابی می شوند.

Blog3.jpg

مرحله ۵: اکسترود کردن

در نهایت، ذرات پلاستیکی خرد شده به محصولی مناسب برای تولیدکنندگان تبدیل می‌شوند. اکستروژن تکنیک ذوب پلاستیک و فشرده کردن آن از طریق ماشینی به نام اکسترودر است. پس از ذوب شدن پلاستیک خرد شده به گلوله، به تولیدکنندگان فروخته می شود.

اگر تصمیم خود را برای راه اندازی کسب و کار در زمینه بازیافت پلاستیک گرفته اید.تکساز می تواند برای خرید دستگاه های مرتبط به شما کمک کند. گروه صنعتی تکساز توانسته با بکار گیری افراد متخصص و مجرب دستگاههای متعددی را از جمله آسیاب پلاستیک تولید کند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه دستگاه های تکساز به سایت تکساز مراجعه کنید.

از طريق
هادی صفاری

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا