بورسبورس اوراق

ترس ذهنی از ریزش کامودیتی ها از بین رفته!

سینا سلیمانی گفت: سیاست گذاران و تصمیم‌گیران کشور با ارائه راهکارهای درست و مدیریت شده باید بیش از پیش به مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسائل این روزهای بازار سرمایه که شامل ریسک افزایش اختلاف نرخ دلار و نیما، کسری بودجه قطعی دولت و احتمال افزایش نرخ بهره بانکی است، رسیدگی کنند تا بازار سرمایه دچار آسیب و ضرر و زیان کمتری شود.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، سینا سلیمانی، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری امین سهم با تاکید به اینکه در بازار سرمایه بیشتر از آنکه نیاز به حرف داشته باشیم، نیاز به عمل درمانی احساس می‌شود، گفت: آشفتگی‌های بزرگ اقتصادی نباید تعادل بازار سرمایه را بر هم زند. در بحث مربوط به نرخ بهره که موضوعی جدی و تاثیرگذار بر بازار سرمایه است، آشفتگی مشاهده می‌شود و همچنین در سیاست‌گذاری نرخ دلار و فاصله نیما با بازار آزاد با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم.

وی افزود: متاسفانه نباید اجازه دارد سردرگمی اقتصاد در بازار سرمایه منعکس شود و سرمایه‌گذار را به جای سرمایه گذاری در بازار به سمت بازارهای دیگر هدایت کند.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری امین سهم با اشاره به اینکه در وضعیت پرریسک بازار، سرمایه گذاران برای حفظ ارزش سرمایه های خود سراغ بازارهای دیگر می‌روند، اظهار کرد: بازار سرمایه کشور ارزنده است بنابراین نباید در گیر و دار تصمیم گیری‌های خلق الساعه و یا برخی ریسک‌ها بیفتد.

سلیمانی با تاکید به اینکه باید مانع از عقب ماندن بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر شد، تصریح کرد: سیاست گذاران و تصمیم‌گیران کشور با ارائه راهکارهای درست و مدیریت شده باید بیش از پیش به مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسائل این روزهای بازار سرمایه که شامل ریسک افزایش اختلاف نرخ دلار و نیما، کسری بودجه قطعی دولت و احتمال افزایش نرخ بهره بانکی است، رسیدگی کنند تا بازار سرمایه دچار آسیب و ضرر و زیان کمتری شود.

وی با اعلام اینکه نقدشوندگی در بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر بالا است، عنوان کرد: تبادل دارایی در بازار سرمایه بسیار راحت است به طوری که می‌توان آن دارایی را به راحتی نقد کرد. بنابراین فعالان بازار تغییرات را در ارزش دارایی محاسبه و منعکس می‌کنند.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری امین سهم خاطرنشان کرد: اگر فرض کنیم که نرخ دلار افزایش می‌یابد، نرخ نیما هم باید حدود ۳۴ تا ۳۶ هزار تومان افزایش یابد تا فاصله و اختلاف این دو نرخ کاهش پیدا کند. اما با این حال رغبت سرمایه گذاران به سهم خریدن افزایش یافته است و با رشد نرخ نیما هم کم کم ترس بازار خواهد ریخت.

سلیمانی با اشاره به اینکه بازارهای جهانی طی یک سال گذشته رشد و اصلاحات لازم را داشته‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به انتظارات تورمی که در بازارهای جهانی کنترل شده، بازار سرمایه کشور در بحث مربوط به کامودیتی‌ها به کف مطمئن‌تر شده و این امر باعث شده ترس ذهنی از ریزش کامودیتی‌ها از بین برود.

وی بر این باور است که وقتی دلار افزایش می‌یابد و مفروات تحلیلی در قیمت‌های جهانی ثابت بماند، سرمایه‌گذاران شاهد افزایش حاشیه سودهای خود خواهند بود و انگیزه آنها ارتقا می‌یابد./بورسان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا