بورسبورس اوراق

لازمه خروج از زیان قطعه سازان، احترام به قراردادهاست

امیرحسین جلالی گفت: وقتی به مفاد قرارداد احترام گذاشته و راه گزینشی عمل کردن سد شود، آن وقت می‌توان گفت همه چیز قابل پیش‌بینی می‌شود، با قراردادهای فعلی نمی‌توانیم برنامه‌ریزی و ثبات لازم را داشته باشیم.


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی اظهار کرد: دولت باید دست از سر خودروسازها بردارد، چون مهمترین نکته در صنعت خودرو جدای از اهلیت و دانش فنی ثبات مدیریت است.

جلالی افزود: خودروسازهای بزرگ ظرف ۱۰ سال گذشته چند مدیرعامل و هیئت مدیره عوض کرده اند و دود این موضوع فقط و فقط به چشم قطعه‌سازان می‌رود.

جلالی در ادامه صحبت‌هایش صنعت خودروسازی کشور را از نظر زمانی به ۴ بخش تقسیم کرد.

خروج از بحران، تثبیت، توسعه محصول، صادرات و نهایتا رسیدن به حد مطلوب که تراز ارزی مثبت است، موضوعی که باعث می‌شود صنعت خودروسازی کشور دیگر وابسته به اقتصاد نفت نباشد و خودش بتواند نیاز ارزی صنعت را تامین کند.

جلالی گفت: مشکلی که امروز قطعه‌سازان در مرحله برون از بحران دارند این است که زنجیره تامین داخلی با توجه به اینکه ۷۰ درصد مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود از جمله مس و ورق فولاد از نظر بازرگانی تابع یک قانون نیست.

جلالی افزود: این یعنی زنجیره تامین خودرو در یک وجه قیمت دستوری دارد و در وجهی دیگر تابع تورم داخلی کشور است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی با تاکید بر اینکه زنجیره تامین در صنعت خودروسازی هیچ ثباتی ندارد ابراز داشت: در حال حاضر قطعه‌سازان نقدینگی منفی دارند و نمی‌توانند صددرصد ظرفیت بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کنند. موضوعی که باعث می‌شود محصول نهایی به هیچ عنوان اقتصادی نباشد. همین امر تسری پیدا می‌کند به خودروسازها و همین وضع پیش می‌آید که امروز دچارش هستیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا