بورسبورس اوراق

دولت حمایت همه جانبه از بازار سرمایه را در دستور کارها قرار دهد

اگر بازار سرمایه را از وجود قیمت‌گذاری دستوری پاک کنند، در نهایت به نفع مجموع اقتصاد کشور خواهد بود. همچنین اگر بخش تولید رفتار درست داشته باشد و دولت با قیمت‌گذاری دستوری مانع آن نشود، نقدینگی‌ها به سمت شرکت‌های تولیدی و صادرات محور حرکت خواهد کرد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، علی‌اصغر مهری‌زاده، کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه از دلایل مهم تورم در کشور افزایش حجم نقدینگی، نبود تراز بانک ها و کسری بودجه است به بورسان گفت: تا زمانی که موارد فوق کنترل نشود به طور قطع نرخ تورم افزایش پیدا کرده و با افزایش تورم، نرخ ارز هم افزایش می‌یابد.

وی افزود: با قیمت‌گذاری دستوری بر روی تفاوت قیمت ارز نیمایی با ارز آزاد و چه روی کالاها، نه تنها کمکی به کاهش تورم نخواهد شد بلکه در آینده هم افزایش می‌یابد.

به گفته کارشناس بازار سرمایه؛ اگر در بازار سرمایه قیمت گذاری دستوری وجود نداشت و تفاوت ارز نیمایی و ارز بازار آزاد زیاد نبود، شاید خروج پول از بازار سرمایه هم به این مقدار نبود.

مهری زاده ادامه داد: عدم توازن بین بازار سرمایه و بازار ارز و طلا باعث خروج پول از بازار سرمایه شده و این موضوع علاوه به اینکه کمکی به کاهش تورم نمی‌کند بلکه باعث افزایش قیمت در بازارهای دیگر هم خواهد شد. عدم توازن در برقراری تعادل بین بازار سرمایه‌گذاری‌های مختلف و بورس باعث تشدید قیمت ارز و سکه در آینده می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر بازار سرمایه را از وجود قیمت‌گذاری دستوری پاک کنند، در نهایت به نفع مجموع اقتصاد کشور خواهد بود. همچنین اگر بخش تولید رفتار درست داشته باشد و دولت با قیمت‌گذاری دستوری مانع آن نشود، نقدینگی‌ها به سمت شرکت‌های تولیدی و صادرات محور حرکت خواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: هر چه نرخ بهره بالاتر برود سرمایه‌گذاری‌ها کمتر خواهد شد و اگر دولت خواهان موفقیت است باید راه درست را یافته و حمایت همه جانبه از بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار دهد.

مهری زاده به بررسی رکود بورس در روزهای پرشتاب سود بدون ریسک پرداخت و گفت: افزایش این نرخ در کوتاه‌مدت باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری مولد در بازارهایی مانند بازار سهام با مشکلات جدی مواجه شود و از آنجا که در بلندمدت باعث تشدید تورم می‌شود، با مخابره سیگنال افزایش انتظارات تورمی، قیمت دیگر دارایی‌ها در بازارهای موازی مانند طلا و ارز را تشدید خواهد کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا