انرژی

نمی‌توان صد درصد روی آب‌های ژرف حساب کرد

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: برداشت از آب‌های ژرف اکنون در مرحله تحقیق و مطاله قرار دارد، ممکن است در برخی مناطق به صورت شرب بتوانیم از این آب برداشت کنیم و در برخی مناطق نیز امکان برداشت وجود نداشته باشد یعنی پتانسیل کافی در آن منطقه خاص نباشد، لذا در شرایط فعلی نمی‌توان به طور صد درصد روی آن حساب کرد.

همچنین بخوانید

علیرضا الماس‌وندی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت برداشت آب‌های ژرف در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر پروژه تحقیقاتی روی آب‌های ژرف انجام می‌شود، در این راستا چند چاه در استان‌های سیستان و بلوچستان حفر شد  که عمده آن در سیستان بوده است.

وی ادامه داد: در برخی از استان‌ها نیز استفاده از آب‌های ژرف پیشنهاد شده است، منابع آب‌های ژرف نیازمند یک استمرار از نظر زمانی هستند به‌طوری که اگر یک چاه حفاری و تجهیز می‌شود، تداوم آبدهی باید چک و بر اساس آن برنامه‌ریزی شود و بسط پیدا کند.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه با حفر یک چاه نمی‌توان گفت که به نتیجه رسیده‌ایم، اظهار کرد: در فضایی که د مطالعه صورت می‌گیرد باید تمامی پارامترها و شرایط بسط پیدا کند، همکچنین باید توجه داشت که این منابع صرفا باید برای آب‌های شرب مورد استفاده قرار بگیرد.

الماس‌وندی با تاکید بر اینکه آب‌های ژرف را نمی‌توان برای مصارف صنعتی و کشاورزی مورد استفاده قرار داد، تصریح کرد: در مکان‌هایی که مشکل تامین آب شرب داریم می‌توان از آب‌های ژرف استفاده کرد، اما فعلا در حد کار مطالعاتی و تحقیقاتی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه باتوجه به وضعیت  منابع آب زیرزمینی احتمال رسیدن به نقطه برداشت جدی از آب‌های ژرف چقدر است و این موضع تا چه اندازه خطر فرونشست را به دنبال دارد، گفت: اگر بخواهیم با سرعتی که اکنون در برداشت آب‌های زیرزمینی داریم پیش برویم قطعا در برخی مناطق با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد اما دولت سیزدهم برنامه جدی برای مدیریت آب‌های زیرزمینی در دستور کار دارد.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه هر هفته به صورت مستمر برای مدیریت آب‌های زیرزمینی جلسه برگزار می‌شود، اظهار کرد: برخلاف دوره‌های گذشته به موضوعات تعادل بخشی و احیا توجه جدی می‌شود و یکی از برنامه‌های وزارت نیرو در این بخش که در برنامه هفتم نیز به آن توجه شده و همچنین در جلسات مختلف نیز به به آن اشاره می‌شود ساماندهی منابع آب‌های زیرزمینی است.

به گفته الماس‌وندی برنامه‌ها به صورت دقیق ارزیابی می‌شود و در این راستا نیز با وزارت کشاورزی هماهنگ هستیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا