انرژی

دخل و خرج در حوزه آب همخوان نیست

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان مرکزی گفت: با توجه به کاهش بارندگی، متاسفانه دخل و خرج در حوزه آب همخوان نیست.

همچنین بخوانید

عزت الله آمره ای چهاردهم دیماه ۱۴۰۱ در آیین افتتاحیه طرح داناب در دبیرستان کوثر اراک با اشاره به شرایط بارندگی کنونی، اظهار کرد: متاسفانه شاهدیم که پاییز گذشت و بارندگی قابل توجهی دریافت نکردیم و نیمی از ماه اول زمستان را نیز پشت سر گذاشته ایم و تنها یک مرتبه بارش برف داشتیم که امیدواریم که این شرایط این چنین ادامه نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در زمان کاهش بارندگی تنها هشدار این است که وضعیت آب های زیرزمینی، شرب، کشاورزی و … در حال بحرانی شدن است، افزود: قطعا بخشی از کمبود آب مرتبط با کاهش بارش هاست ولی بخشی از آن مربوط به مصرف بی رویه است. ذخایر آبی زیرزمین و روی زمین به دلیل این افزایش مصرف که می تواند ناشی از افزایش جمعیت، توسعه صنعت و کشاورزی و … باشد کم شده است و عملا دخل و خرج همخوان نیست.

آمره ای تصریح کرد: ایران در یک منطقه خشک قرار گرفته است و مسلما با کاهش بارندگی، سفره های آب زیرزمینی و سدها خالی می ماند و خطر خشکسالی را رقم می زند و کشاورزی نیز کاهش می یابد.

وی با اشاره به جنگ آب، بیان کرد: این جنگ به این معنی است که دولت با مردم یا مردم با مردم بر سر آب دچار چالش شوند و مسلما در زمان کمبود آب، مصرف کنندگان آب به اشکال مختلف دچار نزاع می شوند و این بحران هر ساله در حال تشدید است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی با تاکید بر اینکه برخی رفتارها باید در افراد نهادینه و تبدیل به فرهنگ شود، گفت: شاید گفته شود مصرف آب شرب در مقایسه با مصرف آب در حوزه کشاورزی بسیار کم است، پس چرا برای صرفه جویی به سراغ این بخش نمی رویم؟ مسلما بخش کشاورزی بیشترین آب و البته بیشترین تلفات اب را دارد و باید به این بخش رسیدگی شود، اما بخش شرب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نمی توان بدون این آب زندگی را ادامه داد. در حال حاضر آب شرب اراک از فاصله ۸۰ کیلومتری و از سد کمال صالح شازند تامین می شود و این انتقال نیز هزینه بسیاری به همراه دارد به همین دلیل باید در مصرف اب شرب حتما صرفه جویی کرد.

وی با اشاره به اینکه در طرح داناب ۶۱ هزار دانش آموز شرکت خواهند داشت، گفت: دانش آموزان استان مرکزی می توانند در حوزه مصرف بهینه آب، فرهنگ سازی و … طرح، ایده و خلاقیت های خود را در بخش های مختلف ارائه کنند.

آمره ای اضافه کرد: طرح داناب در راستای افزایش گسترش سواد آبی دانش آموزان بسیار موثر و چشمگیر است و نهادی مانند آموزش و پرورش که با دانش آموزان به عنوان نسل جوان و تاثیر گذار آینده سروکار دارد می تواند با آموزش های لازم در این خصوص به فرهنگ سازی بهینه استفاده از منابع آبی کمک کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، طرح داناب به عنوان طرح ملی دانش آموزی نجات آب برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول از امروز کار خود را در استان مرکزی آغاز کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا