اقتصاد کلان

کاهش فعالیت صنعت خدمات آمریکا

فعالیت صنعت خدمات ایالات‌متحده برای اولین‌بار در بیش از دو تا ۲.۵ سال در دسامبر در بحبوحه تضعیف تقاضا کاهش یافت، در حالی که سرعت افزایش قیمت‌های پرداخت شده توسط مشاغل به طور قابل‌توجهی کاهش یافت و شواهد بیشتری مبنی بر کاهش تورم ارائه کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، موسسه مدیریت تامین (ISM) روز جمعه اعلام کرد شاخص مدیران خرید غیر تولیدی این شرکت در ماه گذشته از ۵۶.۵ در ماه نوامبر به ۴۹.۶ کاهش یافت. این اولین‌بار از ماه می ۲۰۲۰ بود که شاخص مدیران خرید خدمات به زیر آستانه ۵۰ رسید که نشان دهنده انقباض در بخشی است که بیش از دو سوم فعالیت اقتصادی ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهد.

این ضعیف‌ترین شاخص مدیران خرید خدمات از اواخر سال ۲۰۰۹ به جز رکود همه‌گیری کووید-۱۹ بود. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که PMI غیر تولیدی به ۵۵ برسد. ضعف در بخش خدمات در پی بررسی دیگری از ISM در این هفته رخ داد که نشان می‌دهد تولید برای دومین‌ماه متوالی در دسامبر رکود داشته است.

با کاهش قیمت‌های پرداخت شده توسط تولیدکنندگان برای سومین ماه متوالی در دسامبر، احتمالاً فشارهای تورمی کاهش خواهند یافت، اگرچه بازار کار احتمالاً مسیر آینده سیاست‌های پولی را تعیین خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، میزان اشتغال صنعت خدمات توسط ISM از ۵۱.۵ در ماه نوامبر به ۴۹.۸ کاهش یافت. با این حال، شرایط بازار کار همچنان محدود است. فدرال رزرو سال گذشته نرخ بهره خود را ۴۲۵ واحد افزایش داد و از حدود صفر به محدوده ۴.۲۵ تا ۴.۵ درصد رسید که بالاترین نرخ از اواخر سال ۲۰۰۷ است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا