بانکبانک و بیمهبورس اوراق

«وگردش»؛ بانکی با ٣۴ بند حسابرسی!/ مجمع این بانک پرحاشیه چگونه گذشت؟

در حال حاضر آقای جهانگیری در بازداشت هستند. این موضوع قضایی بوده و در مرحله بازپرسی مقدماتی است. امیدواریم موضوع به زودی حل و فصل گردد. در حال حاضر بانک به وسیله مدیران اداره می شود و هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجمع عمومی عادی سالانه بانک گردشگری پنجشنبه گذشته با حضور ۵۳.۷ درصد از سهامداران در تهران برگزار شد. در این مجمع هیچ سودی تقسیم نشد.

 

رئیس مجمع آقای علی سنگینیان
ناظر اول آقای کامران
ناظر دوم آقای طاهری

در ابتدای این جلسه علی سنگینیان مدیرعامل «سمگا» و رئیس مجمع بانک گردشگری در خصوص وضعیت شرکت و دلایل عدم بازگشایی نماد و عدم تشکیل مجمع در فروردین ماه سال جاری گفت: یکی از مهمترین دلایلیکه مجمع سال جاری برگزار نشد این بود که صورت های مالی بر اساس استانداردهای حسابرسی آی اف آر اس تنظیم نشده بود و برای تنظیم این صورت های مالی کمی زمان نیاز بود.

وی گفت: به همین دلیل زمان برگزاری مجمع از فروردین ماه به مهر ماه تمدید شد. یکی دیگر از دلایل عدم برگزاری مجمع نقل و انتقال برخی املاک و دارایی و مستغلات بود که باعث شد تا جابه‌جایی این اسناد کمی با زمان بیشتری همراه شود.

در ادامه علی اصغر سفری مدیر عامل بانک هم توضیح داد : با توجه به اتفاقاتی که برای بانک ها رخ داده است هنوز نتوانستیم مجامع خود را برگزار نماییم اما تلاش شده که با تائید بانک مرکزی و حمایت آن، مجامع را برگزار نمائیم. البته بانک تلاش نمود که قبل از برگزاری مجمع نماد شرکت بازگشایی شود اما با توجه به شرایطی که وجود داشت عملاً این کار امکان پذیر نبود.

صفری گفت: بانک گردشگری بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد ریال دارایی دارد که با رشد ۵۷ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده است. از اقلام مهم و دارایی های شرکت ۶۰ هزار میلیارد ریال معادل ۳۳ درصد و دارایی بانک، تسهیلات به اشخاص بوده که این تسهیلات مربوط به عقد مشارکت مدنی به اشخاص حقوقی است.

وی گفت: سود کارمزدی بانک معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال حاصل شده که ۲۴ درصد درآمد بانک می باشد. شرکت پروژه‌های زیادی در دست دارد که بیشتر این پروژه‌ها از محل همین درآمدها حاصل شده اند. این پروژه ها شامل میکامال در کیش، سرزمین ایرانیان در پرند، سیتی سنتر در اصفهان و پروژه‌های دیگری که در دست اجرا است می باشد.

وی گفت: پروژه میکا مال در زمینی به مساحت ۳۵ هزار متر مربع در کیش بنا شده است که ۲۲ هزار متر مربع زیربنا داشته و نود و هشت هزار متر مربع مکان عمومی دارد. اجرای این پروژه توسط پیمانکاران و طراحان زبده انجام می شود که همه بین المللی هستند. همچنین ارزش بازار این پروژه ۱۸ هزار و۵۰۰ میلیارد ریال است.

وی گفت: در خصوص پروژه سرزمین ایرانیان که یک مجموعه گردشگری اقامتی تجاری مسکونی ورزشی بوده ۱۴۰۰ هکتار زیربنا دارد و توسط شرکت توسعه سیاران در پرند اجرا می شود. ارزش سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای این پروژه ۱۵ هزار میلیارد ریال است. سایر پروژه‌های شرکت نیز به ترتیب در حال اجرا می باشد. همچنین شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان فعالیت اقتصادی خود را در سال ۸۹ با سرمایه اولیه ۱۰ میلیارد ریال آغاز نمود. هم اکنون سرمایه ثبتی این شرکت ۳ هزار میلیارد ریال است. شرکت امکان سنجی انواع پروژه های سرمایه گذاری مشارکت و عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی را انجام می دهند.

مدیر عامل بانک گفت: رشد سپرده بانک گردشگری از سایر بانک ها بیشتر است. این شرکت موفق به جذب ۴ هزار میلیارد دلار منابع از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های طرح گردشگری خود شده است.

 

بندهای حسابرسی شرکت

بر اساس بند ۴ حسابرسی به شرح مندرجات یادداشت توضیحی ۴۳ بانک در راستای اجرای قانون رفع موانع تولید و دستورالعمل های ابلاغی بانک مرکزی اقدام به واگذاری املاک تملیکی عمدتا شامل املاک موسوم به وزرا۱، وزرا ۲ ،حکیم، شهرک غرب در قبال دریافت چک سهام و املاک با شرایط نقش زندگی مناسبتر نموده و سود ناشی از واگذاری املاک مذکور به مبلغ ۹۵۳۰ میلیارد ریال شناسایی گردیده است. در این خصوص اگر چه بر اساس مصوبات هیئت مدیره مبایعه نامه های تنظیمی و گزارش های کارشناسان رسمی دادگستری و با در نظر گرفتن انتقال رسمی مالکیت سهام خریداری شده به نام بانک و وصول بخش عمده ای از وجوه واگذاری املاک تا تاریخ این گزارش بخش عمده ای از مخاطرات املاک واگذاری به خریداران انتقال یافته در نتیجه با توجه به فراهم نشدن انتقال رسمی مالکیت املاک وزرا یک وزرا دو ملک شهرک غرب و واحد ساختمانی میکا مال کیش به نام بانک و خریداران تعیین آثار احتمالی ناشی از به وجود آمدن شرایطی که تعهدات پیش بینی شده در قراردادها و واگذاری تحقق نیابد این موسسه امکان‌پذیر نگردیده است.

هیئت رئیسه در پاسخ به این مورد اشاره کرد که شناسایی این درآمدها منوط به تکمیل پرونده واگذاری است. بخش عمده ای از وجوه حاصل از فروش دریافت شده و بخشی به نام خریدار نشده است بخشی هم به خاطر اینکه املاک نیاز به استعلام و کارهای قانونی دارد که زمان نیاز دارد. اما احتمالاً تا پایان سال مانده دیگر نقل و انتقالات قطعی شده و اسناد مالکیت به صورت قطعی منتقل می شود.

بند ۵ حسابرسی عنوان می‌کند که ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری ایران بر اساس قرارداد منعقده با شرکت مسیر ابریشم نوین بر مبنای گزارش کارشناسی ارزیابی سهام یعنی شرکت تامین سرمایه امین به مبلغ ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به فروش رسیده و در این ارتباط مبلغ ۵۸۰ میلیارد ریال شناسایی گردیده است. در این مورد وصول بخشی از ثمن معامله و همچنین انتقال رسمی مالکیت سهام به نام خریدار در مرداد ماه ۹۶ انجام گرفته و به این نهاد تا آنجایی که روند انتقال مالکیت سهام و تسویه بهای معامله تا تاریخ ترازنامه تحقق یافته شناسایی سود ناشی از فروش سهام از انطباق لازم با استانداردهای حسابداری برخوردار نمی‌باشد.

هیئت رئیسه در پاسخ به بنده ۵ گفت که فروش این سهام در سال مالی گذشته بر اساس قراردادهای منعقد صورت گرفته ولی امکان نقل و انتقال سهام در زمان مقرر انجام نشده اما در حال حاضر نقل و انتقالات انجام گردیده است.

در بند ۶ حسابرسی اشاره شده است که مانده سرفصل سایر حسابها و اسناد دریافتنی شامل مبلغ ۴۹۴ میلیارد ریال اسناد دریافتنی واخواستی سررسید مطالبات راکد و سنواتی تجاری و غیرتجاری شرکت فرعی اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان می باشد. اقدامات انجام شده از سوی شرکت منجر به وصول مطالبات مذکور نشده است. بنا به مراتب فوق از میزان تعدیلات قابل اعمال در حسابها در رابطه با ایجاد ذخیره مطالبات مشکوک الوصول مورد نیاز که منظور نمودن آن در رعایت استانداردهای حسابداری ضروری بوده اطلاعی حاصل نشده است.

در پاسخ به بند ۶ گفته شده که پیگیری وصول در جریان است که درصورت تقسیمی شرکت لحاظ شده است و از آن کسر گردیده و اثر سود و زیانی برای بانک ندارد .

در همین راستا علی سنگینیان گفت بخشی از مطالبات که از همکاران شرکت داشته‌ایم وصول شده و بخشی دیگر تا پایان سال جاری به نتیجه می‌رسد.

در بند ۳۴ اشاره به نسبت کفایت سرمایه بانک شده است که این نسبت به میزان ۴.۷۸ درصد از حد نصاب تعیین شده که معادل ۸ درصد کمتر می باشد. به همین دلیل شرکت برنامه افزایش سرمایه از ۶۰۰ به ۱۲۰۰ میلیارد تومان در برنامه دارد که احتمالاً از محل مطالبات و آورده نقدی و مقداری هم از سود انباشته انجام می شود. این میزان افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی به منظور افزایش نسبت کفایت سرمایه انجام خواهد شد.

 

مشکلی نیست ، آقای جهانگیری آزاد می شود

سنگینیان در پاسخ به سوالی درباره بازداشت مهدی جهانگیری و وضعیت بانک در آینده با وجود این مشکل گفت: در حال حاضر آقای جهانگیری در بازداشت هستند. این موضوع قضایی بوده و در مرحله بازپرسی مقدماتی است. مشکل خاصی وجود ندارد و امیدواریم موضوع به زودی حل و فصل گردد در حال حاضر بانک به وسیله مدیران اداره می شود و هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

سنگینیان همچنین در پاسخ به این سوال که زمان بازگشایی سهم چه زمانی خواهد بود و چه میزان طول می کشد و آیا برنامه بازارگردانی وجود دارد گفت: همانطور که در سمگا دیدید برنامه بازارگردانی وجود داشته و حتی یک روز هم این سهم صف خرید نداشته است. همچنین در مورد بانک گردشگری نیز وظیفه بازارگردانی بر عهده صندوق خواهد بود و این صندوق همانطور که از سهم سمگاحمایت کرد از سهم بانک گردشگری نیز حمایت خواهد کرد و با تمام قدرت بازارگردانی انجام می‌شود.

باید فکری به حال ۴۰ نماد متوقف بشود…

حسن کدخدا در مورد بازگشایی نماد بانک گفت: نکته مهمی که در خصوص بحث بازگشایی نماد بانک گردشگری وجود دارد این است که در قانون بورس اوراق بهادار که قرار است به تازگی ابلاغ گردد، اشاره شده شرکت ها نباید به مدت طولانی متوقف باشند در نتیجه در نتیجه این شرکت ها نیز باید به زودی بازگشایی شوند. اما مشکلی که وجود دارد این است که در دستورالعمل ابلاغ شده اشاره نشده است که نمادهای متوقف قبل مشمول این قانون هستند. یعنی ۴۰ نمادی که از گذشته متوقف بوده است مشمول این دستورالعمل نمی شود. بر همین اساس باید رایزنی شود تا نماد بانک بازگشایی گردد. اگر توافق نشود و این چهل نماد بازگشایی نگردد بانک
گردشگری ممکن است تا پنج ماه دیگر بسته بماند.

در ادامه حسن کدخدا در پاسخ به سوالی مبنی بر بررسی صورت های مالی بانک گردشگری نشان می دهد که کمتر از نیمی از سپرده های این بانک در قالب تسهیلات اعطا شده و عملا عملیات بانکداری در آن انجام نمی شود. دلیل این رخداد چیست؟ گفت: در سال در سال ۹۵ این ۳۵ درصد بوده که در سال ۹۶ به ۵۰ درصد رسیده در هر حال ما داریم ما به سمت بهبود پیش می رویم و قطعاً به زودی این روند اصلاح می شود در برنامه پنج ساله جامع نیز به این موردها اشاره شده است در ۵ سال آینده فعالیت عملیاتی بانک افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا