اقتصاد کلان

پورابراهیمی: فاصله زیادی بین درآمدهای پایدار و هزینه‌های کاملاً ضروری در بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس اطلاعات ما از بودجه جاری کشور، حدود هزار همت تعهدات اجتناب ناپذیر در هزینه‌ها است در مقابل نزدیک به ۶۰۰ همت امکان ایجاد درآمد پایدار است؛ لذا کاملاً مشخص است مابه‌التفاوت بین آنچه که درآمدهای پایدار در بودجه جاری است با هزینه‌های کاملاً ضروری برای پرداخت فاصله زیادی وجود دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدرضا پورابراهیمی نماینده رفسنجان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ مجلس در تذکری با بیان اینکه «یکی از مباحثی که امروز در فضای کشور در مورد موضوعات اقتصادی مطرح می‌شود در زمینه سیاست‌های ارزی است»، اظهار کرد: ناترازی بودجه و نظام بانکی به عنوان اصلی ترین و بنیادی ترین عامل کاهش ارزش پول ملی مورد اذعان همه کارشناسان است.

وی با تاکید بر اینکه رساندن این ناترازی‌ها به حداقل ممکن برای ما حائز اهمیت است، افزود: قبلاً به دولت مستقر برای اینکه بتواند با یک مدیریت قوی در حوزه سیاستهای ارزی اتخاذ تصمیم کند، یادآوری کرده‌ام در این زمینه حوزه‌های بنیادین مباحث مربوط به ناترازی بودجه و نظام مالی است و مباحث مرتبط با سیاستهای جاری نیز همین اقداماتی است که در تصمیمات بانک مرکزی مشاهده می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی عنوان کرد: در ارتباط با این موضوع ناترازی مهمترین بحث ما تراز عملیاتی است؛ تراز عملیاتی مابه‌التفاوت بین هزینه‌های اجتناب ناپذیر و کاملاً ضروری برای پرداخت و درآمدهایی است که می‌توان به آن اتکا کرد. از سمت دیگر نیز اصلی‌ترین درآمد در مفاهیم تراز عملیاتی موضوع بحث درآمدهای مالیاتی، گمرک و خدمات دولت است.

پورابراهیمی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات ما از بودجه جاری کشور، حدود هزار همت تعهدات اجتناب ناپذیر در هزینه‌هاست؛ در مقابل نزدیک به ۶۰۰ همت امکان ایجاد درآمد پایدار است؛ لذا کاملاً مشخص است مابه‌التفاوت بین آنچه که  درآمدهای پایدار در بودجه جاری است با هزینه‌های کاملاً ضروری برای پرداخت فاصله زیادی وجود دارد؛ به همین دلیل نیز توجه ما بر این بوده که دولت سراغ درآمدهای پایدار برود.

وی با طرح این پرسش که اگر الان متوسط بدهی‌های دولت به نظام بانکی ۵۷۰ همت است و در طول یک سال اخیر ۱۵۰ همت افزایش یافته است را در سرفصل مرتبط با ناترازی لحاظ نکنم پس باید چه اقدامی انجام دهیم؟ گفت: موضوعات مرتبط با مباحث تغییرات در سهم صندوق توسعه ملی در این تصمیمات نیز کاملاً مشخص است و دولت هم بر آن اذعان دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به گزارش عملکرد هشت  ماهه نخست سال جاری بودجه سالانه کشور گفت: بر اساس این گزارش، درآمد مالیاتی حدود ۱۰۳ درصد، درآمدهای گمرکی حدود ۳۹ درصد، درآمد ناشی از نفت ۶۷ درصد و سایر درآمدها نیز به همین شکل است؛ بر اساس درآمد کل هم که محاسبه می‌کنیم، با احتساب سایر موارد هم موجود است.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا