بانک و بیمه

تاخیر در ارائه بودجه، بی‌برنامه‌گی دولت را نشان می‌دهد/ عامدانه ارقام غیرواقعی را وارد بودجه کردند


مرتضی عزتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره کسری بودجه ۱۴۰۱ و دلایل موثر در ایجاد کسری در بودجه اظهار داشت: در ایجاد کسری در بودجه عوامل متعددی دخیل هستند که اولین و مهمترین دلیل این است که مسئولان در بودجه‌ریزی تصمیمات اشتباه و غلط را اعمال می‌کنند. دولت بودجه ۱۴۰۱ را بالاترین اعداد و ارقام طراحی و تدوین کرد و وقتی که لایحه بودجه به مجلس رفت، مجلس هم به بودجه ۱۴۰۱ اضافه کرد و مجلسی‌ها هم بدون در نظر گرفتن مصالح ملی بودجه را افزایش دادند. از این رو همان زمان مشخص بود که امسال با کسری بودجه مواجه خواهیم بود.  

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: از سوی دیگر دولت و مجلس برای انجام یکسری عملیات شعاری هزینه‌ها را در بودجه ۱۴۰۱ بالا بردند و به دنبال آن ناچار شدند، درآمدها را در بودجه غیر واقعی اعلام کنند. بنابراین کسری بودجه ۱۴۰۱ به این دلیل نبوده که قیمت نفت کاهش پیدا کرد. اساسا قیمت نفت بیشتر از این نمی‌توانست باشد و آقایان درباره قیمت‌ها پیش‌بینی غلطی داشتند که البته این پیش‌بینی‌ها صوری بود تا بتوانند بودجه را متعادل کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: با این پیش‌بینی غلط به صورت صوری بودجه ریزی کردند و حالا توجیه می‌کنند از آنجایی که قیمت نفت پایین آمده با کسری بودجه مواجه شدیم در حالی که خودشان باید پیش بینی واقعی از قیمت‌های جهانی داشته باشند. به صورت عامدانه ارقام غیرواقعی را وارد بودجه کردند تا سایر مشکلات را بتوانند پوشش دهند.

عزتی با اشاره به تناقضاتی درباره میزان کسری بودجه اظهار داشت: همان زمانی که بودجه را تصویب کردند،  پیش بینی می‌شد که با چند صد هزار میلیارد تومان کسری در بودجه مواجه شویم و کسری در بودجه کاملا قابل پیش بینی بود. در حالی که همان لایحه بودجه غیرواقعی بود، در مجلس هم بر آن اضافه کردند.

وی ادامه داد: الان هم دولت از مسیر‌های نادرست کسری بودجه ۱۴۰۱ را تامین می‌کند و پوشش می‌دهد از جمله استقراض از بانک‌ها. بانک‌ها در حال حاضر هزینه‌های دولت را پوشش می‌دهند و همزمان تامین بودجه ازاین روش نادرست، اقتصاد کشور ضربه شدید می‌خورد. تمام شاخص‌های مهم اقتصادی از جمله سرمایه گذاری، اشتغال، تولید و … تحت تاثیر این اقدام دولت برای تامین کسری بودجه قرار گرفته‌اند و آسیب می‌بینند.

این کارشناس اقتصادی درباره ارائه بودجه ۱۴۰۲ با تاخیر نزدیک به دوماه گفت: ارائه بودجه با تاخیر، بی‌برنامه‌گی دولت را نشان می‌دهد چراکه دولت به اندازه کافی فرصت برای بودجه ریزی داشت و این تاخیر نشان دهنده اختلاف در داخل سیستم و یا برنامه‌گی و ناتوانی دولت در تنظیم بودجه است.    


انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا