بورسفرابورس

سامانه «تراز» وزارت اقتصاد رونمایی شد

آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران و رونمایی از سامانه تشخیص و تشویق فعالان اقتصادی قانونمند و خوش حساب «تراز» امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارائی، رئیس‌کل گمرک، رئیس سازمان امور مالیاتی و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، «تراز» طرحی است که برای حمایت و تشویق از شرکت‌های خوش حساب و خوشنام بخش خصوصی تعریف شده است؛ این نام توسط وزارت اقتصاد از این جهت برای این همایش و طرح انتخاب شده که بتوان شرکت‌های فعال بخش خصوصی که در تزار تجاری ایران با معیارهای مختلفی، چون مالیات، نظام بانکی، واردات، صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی اصطلاحا خوش حساب هستند را شناسایی و به آن‌ها خدمات ویژه در همه بخش‌های یاد شده، ارائه دهد.

سیستم پاداش و جزا در اقتصاد را به نفع تولیدکنندگان تغییر می‌دهیم

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه نظام پاداش و جزا در اقتصاد ایران در سال‌های گذشته به‌نفع تولیدکننده‌ها نبوده است، گفت: یکی از مسائلی که رئیس دولت سیزدهم همواره در اجرایی شدن و تحقق عملی آن تأکید داشتند، تسهیل و تشویق تولید و بخش مولد اقتصاد ایران بوده است. مسئله‌ای که فرمایش سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب بوده اما این بار قرار است به جای شعار در عمل احساس و ادراک شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه نظام پاداش و جزا در اقتصاد ایران در سال‌های گذشته به‌نفع تولیدکننده‌ها نبوده است، گفت: این نظام به‌نفع غیرمولدها بوده است. این نظام بدون ثبت رسمی و پرداخت رسمی فعالیت کرده است. فضا در گذشته برای فعالان مضر به حال تورم و اهداف اقتصادی هموارتر بوده است نسبت به دلسوزانی که به‌عشق تولید و صادرات کمر همت بسته‌اند. ما باید این مسیر عدم توازن پاداش و جزا را تغییر دهیم، کار دشواری است چرا که باید ما بر یک عادت رسوب کرده چنین دهه‌ای غلبه کنیم.

خاندوزی افزود: هیچ راهی غیر از این نداریم که پاداش را متوجه تولیدکنندگان و بخش مولد و صادرکننده این کشور کنیم. هر چه تولیدکننده‌ای قانون‌مندتر، منظم‌تر و خوش‌حساب‌تر باشد، بر صدر بنشیند؛ سال‌های گذشته چنین نبوده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ضمن تأکید بر ضرورت تخصیص زمان مدیران عالی‌رتبه برای حل مشکلات فعالان اقتصادی گفت: هیچ ایرادی ندارد که مقامات ویژه کشور وقتشان را برای فعالان اقتصادی بگذارند برای کسانی که در خط مقدم جنگ اقتصادی کشور هستند. اتفاقا باید به این تخصیص زمان افتخار کنیم و سر بالا بگیریم که بالاترین مقام یک دستگاه برای حل مشکلات فعالان خوش حساب اقتصادی فعالیت کند. امیدواریم دایره مسیرهای سبز فعالان اقتصادی را بیشتر و بیشتر کنیم، البته  در ابتدا باید مزاحمت و مانع‌های کمتری برای فعالان ایجاد کنیم و بعد به مرحله‌های بالاتر برویم.

خاندوزی ضمن تأکید بر ضرورت تخصیص زمان مدیران عالی‌رتبه برای حل مشکلات فعالان اقتصادی گفت: هیچ ایرادی ندارد که مقامات ویژه کشور وقتشان را برای فعالان اقتصادی بگذارند برای کسانی که در خط مقدم جنگ اقتصادی کشور هستند؛ اتفاقا باید به این تخصیص زمان افتخار کنیم و سر بالا بگیریم که بالاترین مقام یک دستگاه برای حل مشکلات فعالان خوش حساب اقتصادی فعالیت کند. امیدواریم دایره مسیرهای سبز فعالان اقتصادی را بیشتر و بیشتر کنیم. ابتدا باید مزاحمت و مانع‌های کمتری برای فعالان ایجاد کنیم و بعد به مرحله‌های بالاتر برویم.

وی با تأکید بر ضرورت حرکت به‌سوی دولت الکترونیک گفت: سال آینده در حوزه مالیاتی برای اولین بار در دهه‌های اخیر کشور، به بیش ۷۷ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی اعتماد خواهیم کرد و آنها را بدون بررسی خواهیم پذیرفت، ضمن اینکه نرخ مالیاتی‌ هم کاهش پیدا خواهد کرد، ما برای ایجاد سامانه تراز، سامانه تشخیص و تشویق فعالان اقتصادی قانونمند و خوش حساب، ۵۰ میلیون قلم اطلاعاتی در محاسبه وضعیت ۵۰۰ هزار شرکت به‌کار گرفتیم تا بتوانیم ۳۰ شاخص را بررسی کنیم. این ۳۰ شاخص در پنج مولفه مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها، وضعیت کسب و کار و شفافیت صورت‌ مالی شفاف نداشتن معوقات مالیاتی، پرداختن به‌موقع حقوق گمرکی و نداشتن تعهدات ارزی عقب‌مانده و تخلفات است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی درباره سامانه جدید تراز گفت: تمام این ۵۰ میلیون قلم اطلاعاتی به‌شکل کاملا سیستمی آمد و در سامانه تراز نشست، امیدواریم تا در سال آینده بتوانیم سامانه تراز را به‌روز کنیم و مجددا با توسعه دامنه مزیت‌ها مسیر سبز گمرک و مالیات را توسعه‌ یافته‌تر کرده و مسیرهای سبز بیمه‌ای و بانکی ایجاد کنیم. همچنین دفتر پیگیری ویژه در وزارت اقتصاد و امور دارایی  ایجاد خواهیم کرد تا همه لیست شرکت‌های خوش‌حساب و تراز از این امکان بهره‌مند باشند.

وی افزود: بسیاری از فعالان اقتصادی مراجعه کرده و رقم هزینه‌ای را مطرح می‌کنند که به‌ازای هر روز تأخیر مجوز پرداخت می‌کنند. شاید بررسی مجوزها در پیچ خم‌های متعارف ادارات کشور سه تا شش ماه زمان ببرد. اگر این مدت به ۶ روز کاهش یابد، انتفاع کشور از صادرات، اشتغال و درآمدزایی خواهد برد.

خاندوزی در پایان اظهار کرد: ما دست‌بوس فعالان اقتصادی هستیم که چرخ‌های تولید و صادرات کشور را به جریان می‌اندازند. اگر سیاست‌گذاران خوبی باشیم باید موانع را از پیش پای فعالان برداریم.

۳۵۰ هزار اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی صادر کردیم

داود منظور رئیس سازمان مالیاتی با بیان اینکه دولت نیازمند تأمین مالی پایدار است، تأمینی که تحت تأثیر تکانه‌های بیرونی قرار نگیرد، گفت: در سال گذشته و امسال گام‌های مهمی را در جهت تحقق این امر برداشتیم. رویکرد ما در این دوره تحول مالیاتی و تعامل حداکثری با جامعه مودیان است. معتقدیم که نظام مالیاتی شریک فعالیت اقتصادی همه فعالان اقتصادی است که به یمن تلاش آنها چرخ اقتصاد می‌چرخد؛ تولید ملی، اشتغال آفرینی و تولید ثروت صورت می‌گیرد.  

منظور بیان کرد: به دنبال تسهیل کارهای برای مودیان مالیاتی هستیم. ما به واقع دنبال مودی محوری هستیم، امیدواریم بتوانیم فرآیندهای سازمان را به‌گونه‌ای بازطراحی کنیم که تکمیل شود و رضایت خاطر بیش از پیش فراهم شود.

رئیس سازمان مالیاتی تشریح کرد: تلاش ما بر پیاده‌سازی دولت الکترونیک در ادارات مالیاتی و الکترونیکی کردن است. توسعه خدمات الکترونیکی ما شاهدی بر این مدعا است، در هفته گذشته سکوی نرم افزار “مالیات من” را برای استفاده در تلفن‌های همراه در اختیار مودیان قرار دادیم تا هر کسی بتواند در تلفن همراهش از سوابق مالیاتی خود مطلع شود و خدمات را از راه دور انجام دهد.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از اصول ما اعتماد به خوداظهاری‌ها است؛ رئیس جمهور بارها تأکید کردند و گفتند که بنا را روی خوداظهاری بگذاریم. معتقدیم که حسابرسی‌های ما باید روی مودیان پرریسک تمرکز داشته باشد. در سال جاری برای اظهارنامه‌های عملکرد سال گذشه، ۷۷ درصد اظهارنامه‌ها را بدون رسیدگی پذیرفتیم و این به معنای اعتماد ما به مردم است. اوراق قطعی ما برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار مودی حاضر شده و کارپوشه‌هایشان ارسال شده است. امیدواریم بتوانیم به جایی برسیم که صرفا ۵ تا ۱۰ درصد مودیان را به صورت تصادفی بررسی کنیم.  

منظور گفت: در سال جاری تلاش کردیم اظهارنامه‌های برآوردی را تولید کنیم، این مسئله‌ای بود که باید طبق قانون سال ۱۳۹۴ صورت می‌گرفت، ما امسال باری نخستین بار اظهارنامه برآوردی را برای فاقدان اظهارنامه تولید کردیم، یعنی اگر یک مودی مالیاتی اظهار نامه تسلیم نکند، ما برای آنها بر اساس اطلاعاتی که داریم اظهارنامه تولید می‌کنیم. هم‌اکنون برای ۳۵۰ هزار شخص حقوقی اظهار نامه تولید کردیم که در آستانه ابلاغ است. همچنین بالغ بر ۳ میلیون فعال اقتصادی حقیقی اظهارنامه ارائه نکردند که ما با اطلاعات خود متوجه جزئیت کسب‌وکار آنها شدیم. مودیان خوش حساب ما از همه امکانات و فرصت‌ها مثل بخشودگی جریمه‌ای بهره‌مند می‌شوند اما کسانی که تمام درآمد می‌کنند و نمی‌خواهد نسبت به نظام مالیاتی تمکین کنند، اظهارنامه برآوردی تولید می‌کنیم و از فرصت‌ها برخوردار نخواهند شد. هر چند که قاطبه مودیان ما منضبط و قانون مدار هستند.

گمرک هم به جمع حامیان بورس پیوست/ بسته حمایتی گمرک هفته آینده رونمایی می‌شود

محمد رضوانی‌فر، رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران گفت: نزدیک ۴۰ هزار شرکت بهره‌گیرنده از خدمات گمرکی (در امود وارداتی و یا صادراتی) وجود دارد که اگر اشخاص مشترک‌ در این امور را کنار بگذاریم، حدود ۳۰ هزار شرکت خدمات گمرکی دریافت می‌کنند که این اشخاص را بر اساس حجم گردش مالی، سابقه فعالیت‌های گمرکی و… آنها را در سه سطح دانش‌بنیان، تولیدی و اقتصادی تقسیم بندی کرده و برای آنها تسهیل‌گیری‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم.

رضوانی‌فر تشریح کرد: اشخاص و فعالان اقتصادی بر اساس مولفه‌های درستکاری‌ در فعالیت‌های آنها همچون نداشتن محکومیت‌های مالیاتی و ایفای مسئولیت هایشان در اجرای تعهدات و… تقسیم بندی کردیم؛ بر این اساس حدود ۶۲۰ شرکت در لیست فعالان منتخب قرار گرفتند. از میان شرکت‌های برتر تعدادی از آنها در رتبه‌بندی‌ها در صدر قرار گرفتند که امروز از آنهه تجلیل می‌شود.

وی افزود: برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی، بسته حمایتی در نظر گرفته‌ایم. شرکت‌های فعال در بازار سرمایه به علت اینکه از شفافیت‌های بیشتری برخوردارند و صورت‌های مالی متعدد و شفاف‌تری را ارائه می‌کنند، از حمایت ویژه‌ گمرک جمهوری اسلامی ایران برخوردار خواهند شد. بسته‌های حمایتی گمرک جمهوری اسلامی طی هفته آینده ارائه می‌شود.

رضوانی‌فر گفت: استفاده حداکثری از مسیر سبز، بسته‌های حمایتی، تسریع در حقوق گمرکی و استرداد بخشی از آن و… تسهیلاتی بوده که در گذشته برای فعالان وجود داشته اما در برنامه‌های جدید مزایای ویژه‌ای از جمله بهره‌مندی از مسیر آبی برای فعالان و برگزیدگان امروز ایجاد می‌شود که بسیار فعالیت آنها را تسریع می‌کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا