صنعتکسب و کار

پرمصرف ترین آلیاژ‌های فولادی بازار را بشناسید

  منظور ما از واژه آلیاژ فولادی، در واقع انواع ترکیبات مختلف با عنصر آهن و تشکیل ریزدانه‌ها و ذراتی است که به سبب ویژگی‌های عناصر دیگر، به آهن القا می‌شود و آن را به یک ترکیب موثر تبدیل می‌کند.

 

در صنایع مختلف، مواد اولیه مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود. یکی از مواد اولیه پر مصرف و مهم در این صنایع، فولاد و آلیاژ‌های مختلف آن است. وجود هر نوع از این آلیاژ‌ها برای کاهش هزینه‌ها و بهینه سازی محصولات مختلف، مورد نیاز است. بدین منظور شناخت و داشتن اطلاعات سطحی از انواع آلیاژ‌های فولادی می‌تواند دانش مهمی در زمینه تولید و مونتاژ محصولات کارخانجات باشد و این امر به سود کارخانه‌دار و هم به سود مشتری نهایی است. بنابراین در پست پرمصرف ترین آلیاژهای فولادی بازار را بشناسید، با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید

منظور از آلیاژ فولادی چیست؟

منظور ما از واژه آلیاژ فولادی، در واقع انواع ترکیبات مختلف با عنصر آهن و تشکیل ریزدانه‌ها و ذراتی است که به سبب ویژگی‌های عناصر دیگر، به آهن القا می‌شود و آن را به یک ترکیب موثر تبدیل می‌کند.

کاربردهای تیرآهن چیست؟ - ویرگول

مثلا اگر آهن در زمینه فشار وارده استحکام کافی را نداشته باشد، با عناصری که استحکام در برابر فشار خوبی دارند را ترکیب می‌کنیم. و یا در صورت نیاز به سختی و مقاومت در برابر اصطکاک مواد مختلف، با عناصری که خاصیت ضد زنگ دارند ترکیب می‌کنیم. به طور کلی به همه این کارها که موجب افزایش و بهبود خواص آهن می‌شود، ترکیب کردن و به محصول نهایی، آلیاژ فولادی می‌گویند.

از نظر کاربرد، چند نوع آلیاژ فولادی داریم؟

به طور کلی بشر بر اساس نیاز خود همواره درحال خلق و ابداع جدید است تا نیاز‌های خود را برطرف کند. در هر زمینه‌ای که بشر به آهن و فولاد نیاز پیدا کند، در مورد آن تحقیق، پژوهش و اعتبار سنجی می‌کند تا بهترین گزینه پیش روی خود را انتخاب کند.

اگر بخواهیم به طور کلی به این موضوع نگاه کنیم، کاربرد فولاد را می‌توان در دسته‌های زیر قرار داد:
●    ساختمانی
●    عملیات حرارتی
●    سردکار
●    قالب‌های لاستیکی
●    فولاد ضد زنگ
به طور کلی این چند دسته از فولاد‌های آلیاژی وجود دارند که برخی انواع پیشرفته‌تر نیز وجود دارند که مشترکا در چندین مورد مختلف قابل استفاده هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت آرسینکو مراجعه نمایید.

پرمصرف ترین آلیاژهای موجود در بازار

در بازار داخلی و خارجی کشور، در هر زمینه‌ای فولاد‌های آلیاژی کاربرد و طرفداران خاص خودشان را دارند. در این قسمت به بررسی پرمصرف‌ترین‌های بازار می‌پردازیم.

پر مصرف‌ترین فولاد ساختمانی

برای عموم مردم، فولاد عموما در زمینه ساخت و ساز مسکن بیشتر کاربرد دارد. که در این زمینه فولادهای ساختمانی st37 و st52 پرکاربرد‌ترین‌ها هستند. این کاربرد بر اساس خواص و خصوصیت‌های مختص به ای دو آلیاژ فولادی است که آن‌ها را در زمینه ساختمان سازی نسبت به سایر آلیاژ‌های فولادی متمایز می‌کند.

استحکام کششی بالا، تحمل وزن زیاد و طول عمر مطلوب از ویژگی‌های مثبت فولاد‌های ساختمانی می‌باشد. بین این دو گرید فولادی محبوب، st37 به سبب قیمت مناسب‌تر، عموما مردم و مهندسین از آن برای ساخت مسکن و واحد‌های مسکونی استفاده می‌کنند. اما از نظر تحمل وزن و استحکام کششی، فولاد st52 بهتر است.

پر مصرف‌ترین فولاد آلیاژی در صنایع

در زمینه تولید و مونتاژ محصولات مختلف از پیج و مهره، انبردست و ابزار آلات سبک گرفته، تا تولید خودرو سواری، سنگین، هواپیما و کشتی، از فولاد‌های آلیاژی صنعتی استفاده می‌شود. علت این امر مقرون به صرفه بودن در عین کارایی است.

در این زمینه می‌توان از قیمت فولاد ck45 ،فولاد mo40 و فولاد vcn به عنوان بهترین‌های صنایع تولید و مونتاژ یاد کرد. عموما تمامی قطعات نسبتا سبک و حداکثر متوسط فولادی دور و بر ما، از این سه آلیاژ ذکر شده ساخته شده‌اند.

 

images_1676135709_63e7cd1ddf5eb.png

به عنوان مثال، موتوری و سیستم‌های گیربکس، بدنه و سایر قسمت‌های اصلی یک خودرو، عموما از جنس فولاد ck45 یا mo40 ساخته شده است. این دو آلیاژ فولادی کم کربن بوده و هر دو تقریبا در یک سطح استحکام مقاومتی دارند. از نظر ظاهری هم قابل تشخیص نیستند مگر با آنالیز مواد تشکیل دهنده.

در mo40 عنصر کروم وجود دارد و در ck45 عنصر نیکل که نیکل سبب سختی فولاد و کروم سبب ضد خوردگی و سایشی به فولاد می‌دهد. از نظر مصرف هم بیشتر از ck45 در صنایع تولیدی و مونتاژی استفاده می‌شود.

پرمصرف ترین فولاد آلیاژی سردکار

در زمینه فولاد‌های سردکار هم، انواع مختلفی وجود دارد که عموما برای رسیدن به حداکثر کیفیت سطح مقطع و کاهش حداکثری تلرانس ورق و یا میلگرد فولادی، از فولاد‌های سردکار استفاده می‌کنند.

در واقع این دسته از فولاد‌های آلیاژی از کیفیت خوبی برای ماشینکاری و تولید و مونتاژ بهره‌مند هستند و می‌توان از انواع فولاد سردکار موجود، بهترین گزینه نزدیک به نیاز‌مان را انتخاب کرد.

اما پرمصرف‌ترین فولاد آلیاژی سردکار موجود در بازار، فولاد spk است که به سبب قیمت و تولید داخلی این آلیاژ فولادی، قابلیت‌های زیادی در اختیار صنایع داخلی می‌گذارد.

پرمصرف ترین فولاد قالب پلاستیک

فولاد‌های قالب پلاستیک انواعی از آلیاژ‌های فولادی هستند که به سبب استحکام خوب در برابر عوامل اصطکاکی خوردگی، مقاوم هستند و این مقاومت می‌تواند کارایی زیادی داشته باشد.

از جمله در تولید و مونتاژ مصنوعات پلاستیکی مانند انواع و اقسام محصولات پلاستیکی محصولات غذایی و بهداشتی که روزانه بسیار با آن‌ها سر و کار داریم. این مصنوعات در درون قالب‌هایی از جنس فولاد تزریق شده و پس از سرد شدن درون آن‌ها، فرم و حالت مد نظر قالب را به خود می‌گیرند و قابل استفاده می‌شوند.

تولید و مونتاژ پلاستیک داغ با افزایش سرعت کار سختی است که خوشبختانه به کمک فولاد‌های قالب پلاستیکی، این نیاز نیز رفع شده است. از پرمصرف‌ترین فولاد‌های قالب پلاستیک بازار، می‌توان به فولاد فولاد mo40 و m238 اشاره کرد.

فولاد آلیاژی مناسب صنایع تحت فشار

در زمینه صنایع تحت فشار مواد و دماهای بالا نیز انواع استنلس استیل یا همان فولاد ضد زنگ موجود هستند که بر اساس افزایش سطح مقاومت آن و نیاز ما قابل انتخاب هستند.

عموما طول عمر این محصولات بالای ۱۵ سال تخمین زده می‌شود و استحکام کششی و تحمل وزن بالایی دارند. می‌توان گفت گران‌ترین آلیاژ‌های فولادی همین فولاد‌های استنلس استیل هستند. تقریبا در هر زمینه‌ای کاربرد دارند اما شاید بهترین گزینه اقتصادی نباشند.

 

images_1676137356_63e7d38c872ae.png

از انواع پر مصرف استنلس استیل می‌توان به ۳۰۴ و ۳۱۶ آن اشاره کرد. همچنین اگزوز موتور سیکلت‌ها و خودرو‌های سواری نیز از جنس گرید ۳۰۹ و ۳۱۰ فولاد‌های استنلس ساخته می‌شود که در برابر رطوبت و دماهای بالا مقاوم باشد و نسوزد. بدین ترتیب به این دو گرید فولاد نسوز می‌گویند.

قیمت مناسب مقاطع فولادی

در بازار جهانی که هر روز قیمت‌ها در حال بروز رسانی هستند و به طور کلی پیدا کردن بهترین قیمت و تشخیص محصول مورد نظر کار آسانی نیست، پیشنهاد می‌شود تا از کارشناسان شرکت معتبر آرسینکو کمک بگیرید و نیاز خود را با آن‌ها در میان بگذارید. از مصالح ساختمانی فولادی گرفته تا مقاطع و شمش‌های فولاد پرمصرف صنعتی، همه و همه در کنار هم در خدمت شماست.
آدرس شعبه مرکزی: 
تهران ، بازار آهن شادآباد ، نبش بلوک یک ، مجتمع تجاری ۱۱۰ طبقه اول پلاک ۵۷
تلفن تماس با کارشناسان شرکت:
۰۲۱-۶۶۶۷۴۴۲۰
۰۲۱-۶۶۶۷۱۹۹۰
۰۲۱-۶۶۶۷۴۵۱۹
ایمیل شرکت:
[email protected]
آدرس وبگاه:
https://rsin.co.ir

 

برچسب ها : فولاد,آلیاژ فولادی

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا