امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

یک تن عسل تقلبی در نیشابور کشف شد

نیشابور- رئیس دامپزشکی نیشابور از کشف یک تن عسل تقلبی از ابتدای سال، تاکنون در این شهرستان خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی سلیمانی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: دو نوبت واکسیناسیون ۴۵ هزار رأس حیوان واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان انجام شده است و این طرح به صورت رایگان برای دامداران در نیشابور در حال انجام می‌باشد.

همچنین بخوانید

رئیس اداره دامپزشکی نیشابور افزود: خوشبختانه امسال واکسیناسیون پی.پی.آر یا طاعون نشخوار کنندگان کوچک ۴۰۰ هزار رأس گوسفند در شهرستان واکسینه شده‌اند و گزارشی درباره پی پی آر در شهرستان نداشته‌ایم.

وی با اشاره به بیماری هاری در این شهرستان بیان کرد: تاکنون ۹ هزار و ۲۱۲ قلاده سگ را در برابر بیماری هاری مای کوبی به صورت رایگان انجام داده‌ایم اما با این وجود متأسفانه از ابتدای سال تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ مورد در شهرستان حیوان گزیدگی داشته‌ایم و باید در این زمینه مسئولین شهرستان چاره اندیشی کنند.

سلیمانی ابراز کرد: مردم مسئولیت حیوانی که در خانه، آپارتمان و ویلا نگهداری می‌کنند باید بپذیرند و اگر مدیریت حیوان توسط صاحب انجام نشود جرم محسوب می‌شود و برابر قانون برخورد خواهد شد و اصولاً نباید سگ در منازل مسکونی نگهداری شود و از ابتدای سال تاکنون ۱۰ مورد حیوان هار مثبت در نیشابور نیز داشته‌ایم.

رئیس اداره دامپزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون یک هزار و ۲۰۰ تن خامه و کره به کشورهای اوراسیا صادر شده است و خوشبختانه نیشابور و زبرخان در کشور از معدود شهرهایی است که محصولات آن با استانداردهای جهانی و اروپا به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

وی با اشاره به حوزه نظارتی این اداره بر مواد پروتئینی شهرستان اظهار کرد: تاکنون ۹۲۰ مورد بازدید از کارخانجات بسته بندی انجام شده است که ۶ تن و ۸۰۰ کیلوگرم مواد پروتئینی از این کارخانجات ضبط شده است که از این تعداد ۲ تن و ۴۰۰ کیلوگرم معدوم شده است.

رئیس اداره دامپزشکی نیشابور ادامه داد: از فروشگاه‌های مواد پروتئینی و گوشت فروشی در سطح شهر ۱۹۱۰ بازدید داشته‌ایم که ۱۱۸ فروشگاه به مراجع قضائی معرفی گردیده‌اند و ۱۲ تن و ۶۰۰ کیلوگرم از این فروشگاه‌ها ضبط شده است که ۵ تن و ۶۰۰ کیلوگرم از این مقدار فاسد و غیر قابل مصرف بوده است.

سلیمانی افزود: متأسفانه ۴ نفر در خارج از کشتارگاه که اقدام به ذبح حیوان می‌کردند به بیماری تب مالت مبتلا شده‌اند و اگر رستوران‌ها و تالارهای سطح شهر از گوشت حاصل ذبح خارج از کشتارگاه استفاده کنند باید منتظر برخورد قانونی باشند.

رئیس اداره دامپزشکی نیشابور با بیان اینکه حجم عسل تقلبی در بازار زیاد است ابراز کرد: فقط ۶۰ کیلوگرم عسل تقلبی در نمایشگاه عرضه کالا شهرستان به مناسب دهه فجر جمع آوری شده است و بیش از یک تن عسل تقلبی را از سطح فروشگاه‌های سطح شهر جمع آوری کرده‌ایم و لازم است مردم فقط از زنبور داران مطمئن که بر روی شیشه عسل خود مشخصات کامل نوشته‌اند خریداری کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در کشتارگاه دام و طیور نیشابور اظهار کرد: تاکنون ۷ هزار و ۹۷۵ مورد دام سنگین که معادل هزار و ۸۹۵ تن است در کشتارگاه ذبح و شده است که ار این تعداد ۱۱۵ مورد لاشه به وزن ۲۳ تن غیرقابل مصرف بوده است که تبدیل به پودر شده است و ۱۱۰ هزار و ۸۲۲ مورد دام سبک که وزن آن معادل ۲ هزار و ۶۹۱ تن بوده است در کشتارگاه نیشابور ذبح شده است و تاکنون ۱۷ هزار جگر و ریه انگلی در کشتارگاه کشف شده است.

سلیمانی گفت: در نیشابور روزانه ۵۰۰ تن شیر خام تولید می‌شود که علاوه بر تأمین کارخانه‌های مواد لبنی در این شهرستان، ۲۹ هزار و ۳۷۵ تن با مجوز دامپزشکی به خارج از استان و مشهد صادر شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا