انرژی

فصلی جدید در تعاملات آبی منطقه با محوریت ایران

سیزدهمین دوره اجلاس سراسری شورای حکام مرکز مدیریت آب شهری با مدیریت نهاد بین‌المللی یونسکو پنج‌شنبه هفته جاری به میزبانی ایران برگزار می‌شود؛ اجلاسی فرامنطقه‌ای و مهم که حضور مقامات ۱۶ کشور بر اهمیتش افزوده و فصلی تازه را در مدیریت منابع و مسائل آب در بین کشورهای عضو باز خواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری یکی از ۲۶ مرکز گروه دوم یونسکو مرتبط با آب است که از سال ۲۰۰۲ میلادی (اسفند ۱۳۸۱) در تهران فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون وارد بیست و دومین سالگرد فعالیتش شده است.

این مرکز که ریاست شورای حکام آن بر عهده جمهوری اسلامی ایران است، دارای یک شورای حکام یا همان مجمع عمومی، به عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیری در فعالیت‌های مرکز است و در حال حاضر ۱۸ کشور جهان و ۱۰ سازمان بین‌المللی در آن عضو هستند.

مرکز مدیریت آب شهری یونسکو اکنون در حالی وارد فاز نهم فعالیت‌های خود می شود که روز پنجشنبه هفته جاری سیزدهمین اجلاس شورای حکام خود را با حضور سه وزیر از ایران، تاجیکستان و عراق و همچنین ۱۳ معاون وزیر و مدیرکل از کشورهای عضو در تهران برگزار خواهد شد.

اکنون و در آستانه برگزاری سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب به میزبانی تهران، آن هم پس از دو سال ممنوعیت برگزاری اجلاس حضوری به واسطه بحران کرونا، انتظار می رود حضور مقامات ارشد سیاسی و مرتبط با حوزه آب کشورهای عضو اجلاس، فصلی تازه را در بهبود روابط کشورها و تبادل اطلاعات آنها در رابطه با مدیریت منابع و مسائل آب در پی داشته باشد.

این موضوع از آن جهت مورد تأکید است که در سال‌های اخیر بحران آب به ویژه در کشورهای واقع در جنوب غرب آسیا و آسیای میانه تشدید شده و اکثر کشورهای عضو در تأمین آب پایدار شرب برای شهروندان خود با نگرانی‌های فراوانی رو به رو هستند.

مرکز بین المللی مدیریت آب شهری تلاش می کند در اجلاس سیزدهم و در قالب نشست های تخصصی با تسهیل فرایندهای گفت و گو محور و تبادل دانش و اطلاعات حوزه آب میان کشورهای عضو، فرصت‌های جدیدی را در ادامه مسیر فعالیت این مرکز ایجاد کند تا همه کشورهای عضو از منافع آن بهره مند شوند.

همچنین این مرکز در اجلاس سیزدهم بنا دارد بار دیگر توجه جامعه جهانی به ویژه سازمان‌های بین المللی را به مسئله آب جلب کرده و ضرورت‌های تعامل فراملی برای حل چالش‌های موجود در آن را مورد تأکید قرار دهد.

با توجه به دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در حوزه مدیریت سیستم های آب شهری و نقش پر رنگ شرکت‌های دانش بنیان در این بخش، پیش‌بینی می‌شود فرصت میزبانی ایران، زمینه معرفی این دستاوردها به سایر کشورهای عضو را فراهم کند و نیز به توسعه همکاری‌های همه جانبه کشورها در مسیر کاهش چالش‌ها در حوزه منابع و مسائل آب بیانجامد.

این گزارش حاکی است، مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری از زمان تاسیس تاکنون توانسته است با کمک‌های فنی و مالی کشورهای عضو از جمله ایران و دیگر کشورها و سازمان‌های عضو با پشتیبانی و نظارت یونسکو، چندین رویداد مختلف را در چارچوب فاز ششم تا هشتم برنامه بین‌المللی آبشناسی یونسکو در کشورهای مختلف از جمله، ایران، عمان، سریلانکا، قطر، لبنان، ترکیه، تاجیکستان، ازبکستان، عراق و … برگزار کند و تاکنون هزاران نفر از کشورهای مختلف در این رویدادها شرکت کرده و آموزش دیده‌اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا