امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

گوشت گرم گوسفندی با هدف تنظیم بازار در اصفهان عرضه می‌شود

اصفهان- معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی استان اصفهان از عرضه گوشت گرم گوسفندی با هدف تنظیم بازار شب عید در این استان خبرداد.

محمدعلی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در حال حاضر برای پرورش دام سبک در استان محدودیت وجود دارد، اظهار داشت: این در حالی است که استان اصفهان تولید کننده و صادر کننده دام سنگین در کشور است و گوشت گوساله به اندازه کافی وجود دارد.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه اصفهان به‌دلیل محدودیت در تولید دام سبک، وارد کننده گوشت گوسفندی از سایر استان‌هاست، افزود: اکنون شرایط تأمین دام سبک در سراسر کشور بحرانی بوده و با محدودیت گوشت مواجه هستیم زیرا استان‌های دیگر اجازه واردات گوشت را به اصفهان نمی‌دهند و این امر سبب شده کمی تعداد دام موجود قابل عرضه در کشتارگاه‌های دام استان محدود شود و قیمت گوشت افزایش یابد.

یک‌هزار تُن گوشت منجمد گوسفندی در اصفهان توزیع شد

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه برای کنترل شرایط، توزیع گوشت منجمد گوسفندی به عنوان گوشت تنظیم بازاری در حال انجام است، خاطرنشان کرد: گوشت منجمد تنظیم بازاری در تعاونی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بین کاسبان امین استان از ۱۵ دی ماه تاکنون در حال توزیع است و در این مدت بالغ بر یک هراز تُن گوشت منجمد توزیع شده است.

کاظمی ادامه داد: برای تأمین دام سبک با اتحادیه تعاونی‌ها، دامداران، عشایر و مرتع‌داران استان جلساتی برگزار و تاکید شده که دام مورد نیاز اصفهان برای کشتار را تأمین کنند.
وی با بیان اینکه دولت پیگیر واردات گوشت گرم است، اضافه کرد: وزارتخانه جهاد کشاورزی در یک ماه اخیر موضوع واردات گوشت گرم را در دستور کار قرار داده و با کشورهای مختلف رایزنی شده است.

توزیع گوشت گرم وارداتی برای تنظیم بازار گوشت گوسفندی

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه توزیع گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازاری در تهران آغاز شده است، ابراز داشت: منتظر هستیم سهمیه استان اصفهان را اعلام کنند تا عرضه گوشت گرم سبب تعدیل بازار و کاهش قیمت‌ها شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: سیاست وزارتخانه برای کنترل بازار شب عید، توزیع گوشت منجمد و نیز گوشت وارداتی و گرم با قیمت تنظیم بازاری در تعاونی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بین کاسبان امین است.

وی با بیان اینکه گوشت منجمد گوسفندی هم اینک با قیمت ۱۳۰ هزار تا ۱۶۰ هزار تومان بر اساس کیفیت گوشت در تعاونی‌ها و فروشگاه‌های زنحیره‌ای استان عرضه می‌شود، گفت: قیمت یک کیلوگرم گوشت دام سبک زنده در کشتارگاه‌های اصفهان در حال حاضر بین ۱۵۰ هزار تا ۱۶۰ هزار تومان است که متناسب با آن گوشت شقه گوسفندی هر کیلوگرم بین ۳۲۰ هزار تا ۳۵۰ هزار تومان در مغازه‌ها و بازار اصفهان به فروش می‌رسد که متأسفانه قیمت بالایی است اما اگر واردات گوشت مدیریت شود می‌تواند بر کاهش قیمت تأثیر بگذارد.

علل گران شدن گوشت گوسفند در بازار

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص علت افزایش قیمت گوشت دام سبک افزود: باید توجه داشت که سال زراعی گذشته ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ به دلیل خشکسالی تولید علوفه در مراتع کاهش و از سوی دیگر قیمت نهاده‌های دامی افزایش یافت که سبب مشکلاتی برای دامداران در تولید گوشت و بره زایی شد و مجبور بودند دام را برای تأمین نهاده کم کنند.

کاظمی با اشاره به اینکه صادرات و قاچاق دام سبب شده که تعداد دام سبک کم و قیمت گوشت آن گران شود، اضافه کرد: امسال خوشبختانه با بارندگی که در خوزستان و مناطق قشلاقی کشور شده مراتع وضعیت بهتری دارند و تولید گوشت در استان‌های قشلاقی بهبود خواهد داشت و دامداران از ابتدای خرداد ماه از مناطق قشلاق به ییلاق کوچ می‌کنند و تولید دام سبک وضعیت بهتری خواهد داشت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا