بورسبورس اوراق

افت ۶.۸ درصدی شاخص فرابورس در بهمن ماه


شاخص کل فرابورس با ثبت افت ۶.۸ درصدی، در پایان بهمن ماه امسال به ارتفاع ۲۰هزار و ۴۳واحد رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در یازدهمین ماه امسال نشان می‌دهد طی ۱۹روز معاملاتی تعداد ۱۴۱میلیارد و ۶۰۸میلیون ورقه بهادار در ۶میلیون و ۸۱۲هزار نوبت به ارزش ۱۰۹۸۷هزار و ۷۱۲میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افزایش ۸۳درصدی حجم، رشد ۱۵درصدی نوبت‌های معاملات و افزایش ۵۵درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۷۴۵۳میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۵۷هزار و ۸۳۰میلیارد ریال بوده است.

همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۳۳میلیارد و ۵۷۵میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۱۲هزار و ۱۰۴میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۳۳میلیارد و ۱۱۵میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۳۱هزار و ۱۹میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۱۸۸درصدی حجم و رشد ۱۸۵درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد ۶۴درصدی حجم و افزایش ۸۱درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با دیماه سال ۱۴۰۰ است.

این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۱۱۶۴۵میلیون اوراق بدهی به ارزش ۱۰۰۴۷هزار و ۶۳۳میلیارد ریال معامله شده است که از رشد ۵۸درصدی حجم و ۴۹درصدی ارزش معاملات این بازار در بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

­­افزون بر این، بالغ بر ۳۵میلیارد و ۹۸میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۴۴۲هزار و ۳۵۰میلیارد ریال و ۵میلیون و ۳۰۰هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۶۵۸۳میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۳۱۳درصدی حجم و ۳۱۴درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افزایش ۳۲درصدی حجم و رشد ۳۴درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با بهمن پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات بهمن ماه امسال را از ارتفاع ۲۱هزار و ۵۰۸واحد آغاز کرده بود با ثبت افت ۶.۸درصدی، در پایان این ماه به ارتفاع ۲۰هزار و ۴۳واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۲۰۷۲۴هزار و ۶۴میلیارد ریال بود در پایان بهمن ماه با ثبت افت ۵درصدی به عدد ۱۹۶۹۴هزار و ۸۲۴۶۴میلیارد ریال رسید.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا