بانک و بیمه

آغاز به کار شورای فقهی بیمه مرکزی/ در برنامه ششم سرمایه گذاری به منفی سه درصد رسید


به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، احسان خاندوزی در مراسم رونمایی از محصولات نوین بیمه‌ای با بیان اینکه امروز بیمه تکافل به صورت رسمی شروع به کار می‌کند، اظهار داشت: در مسأله تکافل در این زمینه بسیار عقب ماندگی داشتم علیرغم اینکه ۴٠ کشور از این محصول استفاده می‌کنند و در ایران هم انباشت دانش ١۵ ساله‌ای اما از استفاده آن عقب مانده بودیم و باید با سرعت این عقب ماندگی را جبران کنیم. 

وی ادامه داد: متاسفانه در کشورمان از ظرفیت‌های توانمندی‌های نظری برای پیشبرد و گره گشایی مسائل اقتصادی خوب استفاده نمی‌کنیم و بخشی از نارضایتی جامعه نخبگان این موضوع است که شکاف بین دانسته‌های علمی و اجرای آن داریم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: اگر پل و گذرگاه بالفعل و بالقوه بین محصولات، دانسته ها و حوزه عمل، اجرا در حوزه اقتصادی کشور همچنان فاصله و دره عمیقی باشد حاصل این می‌شود و معتقدم که مردم شایسته برخورداری بیش از این شرایط فعلی هستند. 

خاندوزی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که یکی از موضوعات بیمه تکافل پوشش ریسک شرکت‌های دانش بنیان است.

وزیر اقتصاد از شروع به کار شورای فقهی بیمه مرکزی خبر داد و افزود: در انطباق آموزه های شرعی اقدامات خوبی در مجمع بیمه مرکزی انجام شد و شورای فقهی بیمه مرکزی امسال برای اولین بار شروع به کار می‌کند. 

خاندوزی درباره سند تحول صنعت بیمه گفت: شروع سال ١۴٠٢ برای کشور فصل جدیدی برای برنامه ریزی اقتصادی است و برنامه هفتم به اجرا می‌رسد و باید برای دستور کار ۵ سال آینده به اجماع برسیم. 

وی ادامه داد: متاسفانه نوع برنامه ریزی انجام شده در برنامه ششم مناسب نبود و علیرغم رشد ٨ درصدی که در برنامه ششم در نظر گرفته شده بود این عدد به کمتر از دو دهم رشد اقتصادی در طول سالهای برنامه ششم رسید. همچنین در برنامه ششم ۲۸ درصد برای میزان رشد سرمایه گذاری تعیین شده بود که در طول سال‌های برنامه ششم  منفی سه درصد بود. 

خاندوزی افزود: همچنین برای رشد نقدینگی در برنامه ششم ١٧ درصد پیش بینی شده بود که این عدد به ٣٠ درصد رسید.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در درآستانه تدوین برنامه هفتم باید از گذشته عبرت بیاموزیم، تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم  آرزوهای بزرگ بدون داشتن مقدمات لازم آن عبث هستندو به آرزو کار پیش نمی‌رود. 

وی ادامه داد: مقدمات موضوعات مورد نظر در صنعت بیمه برنامه در اسفند ماه انجام شود و باید بسته حقوقی و قانونی برخواسته از کارشناسان بیمه کشور تهیه شود و به مجلس ارایه شود.

همچنین در ادامه این مراسم مجید بهزادپور رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در ١۴٠١ شش شرکت جدید فعال شدند، گفت: مجوزها برای شرکت های بیمه ای جدید در رشته های تخصصی بیمه اتکایی و بیمه زندگی صادر شده‌است.

وی درباره اجرای بیمه تکافل اظهار داشت: بیمه تکافل از اهداف مهم در دو دهه  گذشته بوده که امسال طراحی و اجرا می‌شود. حدود ٢٧ کشور نظام تکافل را به اجرا رسانده آمد و نرخ رشد شرکت‌های تکافل ١٠ درصد است در حالی که این عدد برای شرکت‌های بیمه ای کشور ۵ درصد است از این رو رشته جذابی است که کشورهای غیر اسلامی هم از این الگو استفاده می‌کنند. 

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به پوشش ریسک‌ها در شرایط تحریمی ادامه داد: خوشبختانه توانستیم در شرایط تحریمی و در دوره تحریم‌ها ریسک‌ها را از طریق انتشار اوراق بیمه‌ای پوشش دهیم به طوری که ریسک اتکایی را به افرادی که در بورس اوراق خریداری می‌کنند منتقل می‌کنیم و در این باره با سازمان بورس هماهنگی و همکاری داریم و در این باره دو مصوبه از سوی شورای فقهی بورس وجود دارد .

بهزادپور از افتتاح و راه‌اندازی کروکی آنلاین در نیمه شعبان خبر داد و گفت: قبل از نوروز و ایام تعطیلات نوروز کروکی انلاین بالاخره شروع به کار خواهد کرد تا مردم بتوانند از این محصول و این ابزار در سفرهای نوروزی استفاده کنند.


انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا