بانک و بیمه

تحقق وعده دولت؛ بودجه بدون کسری در سال ۱۴۰۱


به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به مصاحبه ایلنا با عنوان «بودجه ۱۴۰۱ حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد/ دولت توان تخصیص ارز ۲۸.۵ هزارتومانی را ندارد» مورخ ۲۶ /۱۱/۱۴۰۱؛ توضیحاتی ارائه کرده است که به شرح زیر است:

بر اساس عملکرد نه‌ماهه سال جاری، بودجه با هیچ‌گونه کسری مواجه نبوده و پیش‌بینی وصول منابع و مصارف تا پایان سال نشان می‌دهد که بیش از ۹۷ درصد منابع وصول و مصارف نیز در این سقف انجام خواهد شد. 

عملکرد نه‌ماهه وصولی منابع و پرداختی مصارف در سال جاری بر اساس گزارش خزانه‌داری کل نشان از تراز منابع و مصارف دارد؛ در نه‌ماهه، ۸۶ درصد منابع وصول گردیده و مصارف نیز  به نحوی در این سقف پرداخت شده است که هیچ‌گونه اخلالی در پرداخت‌های پرسنلی و سایر هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر به وجود نیامده است.

لذا بر اساس عملکرد نه‌ماهه سال جاری، بودجه با هیچ‌گونه کسری مواجه نبوده و پیش‌بینی وصول منابع و مصارف تا پایان سال نشان می‌دهد که بیش از ۹۷ درصد منابع وصول و مصارف نیز در این سقف انجام خواهد شد. 

گفتنی است  با وجودی که استفاده از تنخواه امری قانونی و استفاده از آن در دولت‌های گذشته مرسوم بوده است؛ اما عملکرد نه‌ماهه سال جاری نشان می‌دهد که دستیابی به بودجه بدون کسری، با مدیریت منابع و مصارف بدون استفاده از تنخواه بانک مرکزی محقق شده است؛ لذا اظهار کسری بودجه سال ۱۴۰۱ به دلیل عدم اطلاع از جریان منابع و مصارف به‌طورکلی رد و اعلام می‌شود بودجه با هیچ‌گونه کسری مواجه نمی‌باشد.

شایان‌ذکر است برای کسری و یا ناترازی بودجه تعابیر مختلفی وجود دارد. ناترازی بودجه به مفهوم عدم پوشش مصارف انجام شده از طریق عملکرد منابع مصوب بودجه، بر اساس آخرین اطلاعات عملکرد (ده‌ماهه ۱۴۰۱) و همچنین بر اساس تعریف استاندارد GFS، نشان از اشتباه بودن رقم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بیان شده دارد.

همچنین میزان عملکرد ده‌ماهه بازپرداخت اصل اوراق مالی بیش از فروش و واگذاری اوراق مالی بوده است که از نقاط قوت عملکرد بودجه سال جاری می‌باشد.

لذا انتظار این است که هرگونه اظهارنظر در خصوص اصطلاحات بودجه‌ای در جراید و رسانه به طور دقیق تبیین گردد؛ زیرا بین تراز عملیاتی بودجه و کسری بودجه تفاوت وجود دارد.


انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا