بورسفرابورس

مولدسازی دارایی‌های راکد دولت بهترین روش تأمین مالی است

معاون مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی، بحث مولدسازی و استفاده از دارایی‌های راکد و بلااستفاده دولت را به‌عنوان یک راهکار مناسب برای تأمین مالی دولت عنوان کرد و افزود: این دارایی‌ها صرف یک‌سری از مخارج دولت می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از رادیو گفت‌وگو، نسرین قبادی معاون مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی در برنامه زنده «گفت‌وگوی اقتصادی» در پاسخ به این سؤال که آیا مولدسازی موجب پیشرفت امور در سازمان‌ها می‌شود یا یک عامل فرصت‌سوزی است گفت: قطع به‌یقین مولدسازی پیشرفت امور در سازمان‌ها را به دنبال دارد.

وی در توضیح چرایی این مطلب افزود: دولت همانند هر واحد اقتصادی اعم از خانوار یا یک بنگاه، منابعی را در اختیار داشته و از طرف دیگر نیز تعهدات و مخارجی را در راستای وظایف حاکمیتی خود به عهده دارد.

قبادی با بیان اینکه منابع مالی دولت از چند محل مختلف تأمین می‌شود گفت: اولین محل، فروش و صادرات نفت است؛ اما این روش، شوک‌های برون‌زا را به اقتصاد وارد می‌کند. منبع دیگر تأمین مالی دولت، استفاده از بازار پول و ابزارهای پولی مانند استقراض از شبکه بانکی و چاپ پول است که این روش هم تورمی است و حجم نقدینگی را به‌شدت افزایش می‌دهد.

معاون مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی، مالیات ستانی را هم به‌عنوان یکی دیگر از روش‌های تأمین مالی دولت برشمرد و اظهار کرد: این روش هم محدودیت‌هایی دارد؛ چون اگر دولت بیشتر از ظرفیت بنگاه‌ها، مالیات ستانی کند به شرایط رکودی دامن خواهد زد.

این مقام مسئول مولدسازی و استفاده از دارایی‌های راکد و بلااستفاده دولت را به‌عنوان یک راهکار مناسب برای تأمین مالی دولت عنوان کرد و افزود: این دارایی‌ها صرف یک‌سری از مخارج دولت و خرج هزینه‌های جاری می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که مولدسازی شامل چه طبقه‌بندی‌هایی می‌شود گفت: دولت منابعی در اختیار دارد که در بودجه‌بندی‌ها بسیار تأثیرگذار است و در این طرح «مولدسازی» هم قرار است دولت مانند هر بنگاه اقتصادی یا شخص حقیقی و حقوقی یک تخصیص بهینه روی سبد دارایی‌های خودش داشته باشد.

قبادی با بیان اینکه بسیاری از اموال دولت یا راکد هستند یا استفاده غیربهینه می‌شوند عنوان کرد: دولت یک‌سری مخارج و تعهدات و پروژه‌های نیمه‌تمام دارد که برای اجرای آن‌ها باید دارایی‌های منجمد خود را به دارایی‌های مولد تبدیل کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کلیت مسیر مولدسازی در آئین نامه مربوطه تعریف شده گفت: همزمان با شروع این مصوبه که مبنای کار قرار گرفته، وزارت امور اقتصادی درصدد است که قانون دائمی را پیش‌بینی و در قالب یک لایحه تقدیم مجلس کند.

قبادی بحث عدالت توزیعی را از مزایای این مصوبه برشمرد و افزود: این مصوبه و آئین‌نامه ظرفیت های زیادی دارد و به طور قطع در اجرا باید اصلاحاتی صورت گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا