اقتصاد کلان

آغاز بررسی سیاست های کلی «توسعه دریامحور» در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام

مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر چهارشنبه دهم اسفند۱۴۰۱ به ریاست آیت الله آملی لاریجانی و با حضور رئیس قوه قضائیه، دبیر و سایر اعضای مجمع تشکیل جلسه داد.

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ابتدای این جلسه، دکتر محمدباقر ذوالقدر با اشاره به اینکه بررسی و تصویب سیاست های کلی توسعه دریامحور از امروز در صحن مجمع آغاز می شود، گفت: عنوان این سیاست ها در پیوست حکم دوره هشتم مجمع در سال ۱۳۹۶ و ایده آن در سال ۱۳۹۸ ابلاغ و در دیماه امسال متن آن از سوی مقام معظم رهبری برای اظهار نظر مشورتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع طی پنج جلسه متن ارجاعی را که در ۹ بند ارائه شده بود، مورد بررسی قرار داد و آن را در قالب ۶ بند سیاستی همراه با یک مقدمه تصویب کرد.

در ادامه جلسه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع با اشاره به اهمیت تدوین و ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور به نقش و ظرفیت دریاها در امنیت غذایی، توسعه اقتصادی، گردشگری و… پرداخت و گفت: بر مبنای این سیاست ها، دریا به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه اقتصادی کشور در سالهای آینده قرار خواهد گرفت.

همچنین دکتر حسین دهقان، نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر شورای توسعه مکران، دکتر علی اکبر صفایی، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سردار فهیمی، جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران به تشریح وضعیت و ظرفیت های موجود در مناطق دریایی، بنادر و سواحل پرداختند.

در ادامه برخی از اعضای مجمع در کلیات موضوع به اظهار نظر پرداختند و مقدمه این سند سیاستی به شرح زیر به تصویب رسید: « دریاها و خصوصاً دریاهای آزاد و اقیانوس ها از مواهب الهی و ذخایر و منابع سرشاری برای زمینه سازی رشد علم و فناوری، افزایش کار و ثروت، تامین نیازهای حیاتی و تولید اقتدار و بستر مناسبی برای تمدن سازی هستند. ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرارداشتن بین دو دریا و برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و نیز جزایر و ظرفیت های فراوان بر زمین مانده، لازم است با حضور موثر در ساحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و بهره گیری از آن به عنوان پیشران اصلی و محور توسعه کشور و احراز جایگاه شایسته منطقه ای و جهانی در بهره گیری از دریا، استفاده کند.»

بررسی جزئیات و بندهای سیاستهای کلی توسعه دریامحور در جلسات آینده مجمع، ادامه خواهد یافت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا