ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

دو ماهواره بخش خصوصی با پرتابگر خارجی پرتاب می‌شوند

عکس تزیینی است

رئیس کنسرسیوم شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت فضایی با اشاره به طراحی و ساخت دو ماهواره از پرتاب آنها با پرتابگر خارجی خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر حسین شهرابی، مدیر عامل کنسرسیوم فضایی امروز در چهارمین دورهمی شرکت‌ها و دانشجویان فعال در زیست بوم فضا که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با اشاره به تصویب برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور، افزود: بر اساس این برنامه قرار است طی ۱۰ سال آینده ۵ میلیارد دلار در صنعت فضایی هزینه شود که این عدد قابل توجهی است.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه تنها جایی که می‌تواند این چرخش مالی را ایجاد کند، شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی است، اظهار کرد: انتقاد ما این است که سهم فعالیت‌های بخش خصوصی در صنعت فضایی دیده شود، ولی تاکنون رخ نداده است. نمونه آن برگزاری نمایشگاه صنعت فضایی است که بدون حضور شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

شهرابی با تاکید بر اینکه این انتقاد نسبت به ترکیب شورای عالی فضایی وجود دارد، یادآور شد: شورای عالی فضایی در حالی راه‌اندازی شد که نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تشکیل نشده بود و در ترکیب این شورا نمایندگان بخش خصوصی حضور ندارند و به نظر می‌رسد بخش دولتی و خصولتی اجازه عرض اندام به شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌دهد.

مدیرعامل استارت‌آپ امیدفضا، توسعه زیست‌بوم فضایی را از برنامه‌های جدی این کنسرسیوم ذکر کرد و ادامه داد: در این راستا در تلاش هستیم صنعت فضایی را علاوه بر حوزه‌های بالادستی به بخش‌های پایین‌دستی چون اینترنت اشیاء و کشاورزی تسری دهیم؛ از این رو با مشارکت ۴ شرکت، کنسرسیومی در این صنعت ایجاد کردیم.

شهرابی از طراحی و ساخت دو ماهواره خبر داد و گفت: با همکاری پرتابگر خارجی قرار است این دو ماهواره با پرتابگر خارجی به مدار تزریق شوند.

به گفته وی، قرارداد پرتاب این دو ماهواره بخش خصوصی ایرانی با پرتابگر خارجی منعقد شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا