بانک و بیمه

نرخ ارز پتانسیل کاهش قیمت را دارد/ معاملهِ امروز دلار با قیمت ۴٨ هزار تومان/ سقف قیمتی درهم در نیما برداشته شود


کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل ریزش نرخ دلار اظهار داشت: در حال حاضر نرخ دلار پتانسیل کاهش قیمت و تعادل قیمتی را دارد کمااینکه همین امروز دلار در صرافی‌ها با نرخ ۴٨ هزار تومان به فروش می‌رسد و با این قیمت معامله می‌شود. 

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: علت ریزش نرخ ارز در بازار اصلاح سیاست‌ها و تصمیمات اتخاذ شده بانک مرکزی است. در نحوه عرضه و تقاضای ارز هم در بخش اسکناس و هم حواله نیمایی و در واقع افزایش نرخ دلار در این مدت منطقی نبود.

رییس کانون صرافان تاکید: بانک مرکزی متاسفانه در یک بازه زمانی بازار توافقی که روزانه ٣٠ میلیون دلار حجم معاملات و عرضه آن را به یکباره متوقف کرد و وقتی به یکباره بازاری با حجم معاملات حدودا ٣٠ میلیون دلاری بازار توافقی صرافی ها حذف شود معلوم است که نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند. 

سلطانی‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر بانک مرکزی عرضه ارز نیمایی به صرافی‌ها را قطع کرد و تنها به بانک‌ها و صرافی‌های بانکی اختصاص گرفت. بنابراین دو اقدام محدودکننده عرضه ارز به طور پی در پی اعمال شد که باعث التهاب در بازار ارز شد. 

وی گفت: در نهایت پس از مذاکرات پی در پی، اصلاحات بموقع توسط بانک مرکزی صورت پذیرفت و روند عرضه و تقاضا بهبود پیدا کرد. 

رییس کانون صرافان گفت: در حال حاضر مشکلی که وجود دارد عدم امکان معاملات توافقی صرافان و صادرکنندگان است و اگر این روند مدیریت شود، وضعیت بازار ارز بهتر و قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد.

سلطانی‌زاده تاکید کرد: نکته قابل تامل این است که هرچند صادرکنندگان تمایل به عرضه ارز در سامانه نیما دارند اما با توجه به محدودیت سقف نرخ و تعیین سقف، به صورت دستوری در سامانه نیما برای درهم؛ بسیاری از صادرکنندگان فعلا در انتظار اصلاح نرخ هستند و اگر نرخ توافقی در سامانه نیما و یا سقف نرخ با حاشیه نزدیک‌تری از نرخ واقعی تعیین شود شاهد افزایش سقف عرضه ارز صادرکنندگان خواهیم بود.


انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا