بانک و بیمه

امکان دستکاری اعتبارسنجی وجود ندارد/ مشتریان بانکی مراقب اقساط معوق باشند


مهران محرمیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اشکالات اعتبارسنجی مشتریان شبکه بانکی و اثرگذاری حتی معوقات چند هزار تومانی در اعتبار افراد اظهار داشت: اشکالات سیستم اعتبارسنجی برطرف می‌شود و این موضوع در اولویت قراردارد و سال آینده مدل جدید اعتبارسنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اعتبارسنجی حتی چند هزار تومان هم می‌تواند منجر به کاهش اعتبار شود و در تمام دنیا هم به این شکل عمل می‌کند و این شکل از اعتبار سنجی حساسیت مردم را درباره پرداخت اقساط به موقع افزایش می‌دهد. البته میزان معوقات در اثرگذاری‌ها متفاوت است یعنی معوقات چند هزار تومانی همان اثرگذاری معوقات چند میلیون تومانی در اعتبار سنجی را نخواهد داشت.

همچنین بخوانید

وی درباره ویرایش و اصلاح اعتبار مشتریان بانکی پس از اصلاح رفتار آنها در بازپرداخت به موقع اقساط تا سقف تعریف شده گفت: مشتریان باید مراقب باشند که در زمان پرداخت اقساط حتی یک روز هم تاخیر نداشته باشند و معوقات ایجاد نشود اما امکان ویرایش و اصلاح اعتبارسنجی‌ها وجود دارد و درصورت زمان نامناسب بودن تاریخ پرداخت اقساط (در عقد قرارداد با بانک) افراد می‌توانند چند روز زودتر نسبت به پرداخت اقساط اقدام کنند. 

معاون بانک مرکزی درباره مدت زمان اصلاح اعتبارسنجی پس از اصلاح رفتار مشتریان بانکی ادامه داد: مدل اعتبارسنجی در حال به روزرسانی است و در مدل جدید اعتبارسنجی مدت زمان مورد نیاز برای اصلاح و ویرایش اعتبارسنجی کمتر و کوتاه‌تر خواهند بود. مدل جدید مبتنی بر پارامترهای بسیاری است و تنها موضوع معوقات بانکی در نظر نگرفته شده است.

محرمیان افزود: موضوع اعتبارسنجی بسیار مهم است و پرداخت دِین است اما این احتمال وجود دارد که در فرایند اعتبار سنجی اشکالاتی ایجاد شده باشد که افراد می‌توانند موضوع را به سامانه ارتباطی بانک مرکزی اعلام کنند و حتما مورد پیگیری قرار می‌گیرد. باید توجه داشته باشیم هر ابزار جدیدی که باعث تغییر رفتار عده زیادی از مردم می‌شود قطعا با چالش‌هایی مواجه است. 

وی با تاکید بر اینکه قطعا امکان دستکاری اعتبارسنجی وجود ندارد، گفت: مهمترین ویژگی اعتبار سنجی کاهش ضامن و وثیقه است و یک معیار برای شناسایی ریسک احتمالی است و با این اعتبار می‌توان درباره افراد برای پرداخت تسهیلات تصمیم گرفت از این رو برای سال آینده اولویت ما در حوزه بانکداری نوین موضوع  اعتبار سنجی خواهد بود.


انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا