انرژی

قراردادهای آتی و اختیار معامله نفت خام راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل بورس انرژی از رونمایی قراردادهای آتی و اختیار معامله نفت خام خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی نقوی در مراسم رونمایی از گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی با اشاره به سالروز تاسیس بورس انرژی در ۱۹ اسفند عنوان کرد: سال گذشته هم در همین ایام از قراردادهای آتی در بورس انرژی رونمایی کردیم و امروز هم  از یک ابزار جدید برای سرمایه گذاری و فروش نفت رونمایی خواهد شد. بورس انرژی ایران طی یک دهه از فعالیت و در راستای ایفای ماموریت ها و وظایف خود در ایجاد بازاری کارا و شفاف در حوزه معاملات نفت خام، میعانات گازی و فرآورده های نفتی تلاش های زیادی را انجام داده است.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به گواهی سپرده نفت عنوان کرد: موضوع عرضه نفت خام در بورس از مطالبات جدی در سطوح مختلف حاکمیتی و رسانه ای بوده و تلاش هایی هم در این زمینه شده است، از دی ماه سال گذشته و تغییرات رخ داده در مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، این موضوع و راه اندازی اصطلاحا بازار کاغذی نفت یا همان قراردادهای آتی نفت مورد توجه و تاکید شرکت نفت قرار گرفت و در همین زمینه کارگروه مشترکی بین بورس و امور بین الملل نفت تشکیل شد.

مدیرعامل بورس انرژی افزود: پس از بررسی های مقدماتی و آسیب شناسی انواع مدلهای قابل انجام انتشار گواهی سپرده به عنوان یک ابزار استاندارد که پیش از این در شورای عالی بورس به عنوان ابزار مالی تصویب شده و مقررات حاکم بر آن نیز تصویب شده بود پیشنهاد و مورد توافق قرار گرفت؛ سپس نظرات کلیه ذینفعان داخلی شرکت نفت اخذ و پس از آن موضوع با سایر ذینفعان مطرح چهارچوب های قانونی آن بررسی و پس از چندین ماه کار فشرده در سطوح مختلف و طرح موضوع در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران در نهایت چهارچوب اجرایی این کار در شهریورماه سال جاری در هیات مدیره مشرکت نفت به تصویب رسید و پس از طی فرآیندهای قانونی و ابلاغ آن درخواست پذیرش مخازن متعلق به شرکت ملی نفت در بورس مطرح و پذیرش شد.

نقوی ادامه داد: همچنین با همکاری سازمان برنامه و بودجه این موضوع در شورای اقتصاد هم به تایید و تصویب رسید. در طراحی و پیاده سازی این گواهی با توجه به نظرات ذینفعان مختلف و به منظور ارائه یک مدل مناسب از مشارکت عمده فعالان حوزه نفت و بازار سرمایه استفاده شده و بسیاری از زیرساخت های معاملاتی این گواهی در پاسخ به دغدغه ها و پیشنهاد فعالان این بازار بوده است.

وی با بیان اینکه مدت دوره معاملاتی ۳۶ ماهه و سفارش گذاری به صورت ارزی است، عنوان کرد: امکان غلطاندن  نماد معاملاتی به دوره های معاملاتی بعدی، تضمین شرکت ملی نفت ایران مبنی بر اولویت داشتن دارندگان گواهی در تحویل، قبولی وکالت شرکت نفت برای دارندگانی که امکان تحویل ندارند، اجازه اخذ موقعیت در بازار مشتقه توسط شرکت ملی نفت ایران، تخصیص منابع برای بازارگردانی و ایجاد صندوق های بازارگردانی ، روزهای معاملاتی ، ورود اشخاص حقیقی به صورت غیر مستقیم، عدم اخذ هزینه انبارداری تا ۱۸ ماه، اعمال تخفیف حجمی و پذیرش این گواهی به عنوان ابزار توثیق و تضمین نزد شرکت ملی نفت ایران و سایر نکات اعلامی از جمله مواردی بوده با کار جمعی و کارشناسی حاصل شده است.

مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به صادرات بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار فراورده های نفتی از مسیر بورس انرژی در پنج سال گذشته، گفت: افزایش درامدهای دولت و عرضه کنندگان ناشی  رقابت حاصله در رینگ صادراتی به میزان بالغ بر ۱۰۸ میلیون دلار که نزدیک به یک سوم آن به میزان ۳۲ میلیون دلار صرفا در سال جاری حاصل شده و افزایش ۴۳ درصدی حجم صادرات گاز مایع در سال جاری، معامله بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن بنزین در یک روز و کسب رکورد بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹، افزایش تعداد خریداران در برخی از فرآورده ها از یک مشتری به بیش از ۴۰ مشتری و ایجاد بازارهای جدید در منطقه، همه حاکی از آن است که در صورت نظم و استمرار در عرضه فرآورده های نفتی و تاکید بر حضور در مسیر شفاف بورس، شاهد افزایش درآمدهای عرضه کنندگان خواهیم بود.

نقوی افزود: گرچه این نکته را هم نباید از نظر دور داشت افزایش شدت مصرف داخلی در برخی از فراوده های اصلی مانند بنزین و گازوییل تهدیدی برای درامدهای صادراتی کشور خواهد بود. در سال آینده با برنامه ریزی صورت گرفته قصد داریم تا علاوه بر عمق بخشی و افزایش سهم معاملات گواهی سپرده نفت خام، با همکاری شرکت ملی نفت و با توجه به پذیرش قراردادهای آتی نفت خام و میعانات گازی در بورس ، معاملات این قراردادها را برای فعالین برقرار کنیم و در گام بعدی از قراردادهای اختیار معامله رونمایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به ناترازی ناشی از افزایش مصرف و لزوم بهینه سازی مصرف، با همکاری سازمان برنامه و شرکت ملی گاز ایران اماده انجام معاملات گواهی صرفه جویی گاز هستیم. ضمن آنکه افزایش حجم مبادلات در بازار فیزیکی را با توجه به تنوع مدل های قراردادی و امکان عرضه محموله به صورت زمینی و دریایی را هم در دستور کار داریم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا