کسب و کار

شرایط لازم برای شرکت در آزمون متمرکز ترکیه ۲۰۲۴

آزمون یوس چیست؟

برای تحصیل در ترکیه در دانشگاه‌های مختلف شرکت در آزمون ورودی که آزمون yos خواهد بود الزامی است. این آزمون گزینه بسیار مناسبی برای افرادی است که به زبان ترکی تسلط دارند و بر اساس زبان ترکی طراحی شده است. با شرکت در این آزمون امکان تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه و رشته‌های برتر و استفاده از تخفیف در شهریه وجود دارد.

افراد زیادی هستند که برای تحصیل به کشورهای اروپایی می‌روند. نزدیکی جغرافیایی و البته قرابت‌های فرهنگی از جمله دلایل قبولی به این دانشگاه‌هاست. ترکیه یکی از این کشورهاست که در سال‌های اخیر دانشجویان ایرانی زیادی را از طریق آزمون‌های مختلف مانند یوس پذیرفته است. وجود مؤسساتی مانند دانشگاه آنکارا، دانشگاه استانبول و دانشگاه اژه ازمیر با استانداردهای بین‌المللی فرصت‌های خوبی را برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور فراهم کرده است. اما برای به‌دست‌آوردن چنین فرصتی شرط اول موفقیت در آزمون یا کنکور دانشگاه‌های ترکیه است.

آزمون یوس

همچنین بخوانید

این آزمون مختص دانشجویان خارجی و یا به عبارتی معیاری برای ارزیابی دانشجویان غیر شهروندی است که قصد تحصیل در ترکیه و به زبان ترکی را دارند. آزمون یوس تا سال ۲۰۱۰ در سطح کشور ترکیه با نام آزمون MYOS توسط سیستم آموزشی این کشور نیز برگزار می‌شد و نتایج توسط همین سازمان سنجش اعلام می‌شد. از سال ۱۳۹۱ طبق قوانین، این آزمون توسط اکثر دانشگاه‌ها به‌صورت جداگانه برگزار می‌شود. برخی از دانشگاه‌ها این آزمون را برگزار نمی‌کنند و با توجه به نتیجه آزمون، سایر دانشگاه‌ها دانشجو می‌پذیرند.

اگر تصمیم به شرکت در یوس گرفته‌اید، بهتر است بدانید که چگونه و چه زمانی ثبت‌نام کنید. ثبت‌نام در این آزمون هر سال از بهمن‌ماه آغاز می‌شود. اگرچه روز ثبت‌نام برای دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. اما همه آنها این کار را در فوریه انجام می‌دهند.

وقتی نام یوس را می‌شنوید، ممکن است به آزمون‌هایی مانند GRE فکر کنید. زیرا سؤالات این آزمون نیز؛ آنها از هوش، هندسه و ریاضیات تشکیل شده‌اند. به‌عبارت‌دیگر، شما باید به ۸۰-۱۰۰ سؤال پنج‌گزینه‌ای در عرض ۱۰۰-۱۲۰ دقیقه پاسخ دهید. بیشتر این سؤالات ریاضی و هوش و درصد کمی هم به سؤالات هندسه اختصاص دارد.

دانشجویان متقاضی تحصیل در ترکیه ابتدا باید دانشگاه خود را انتخاب کرده و طبق تاریخ تعیین شده توسط دانشگاه و آزمون‌های تأیید شده هر کدام در این آزمون شرکت کنند. همان‌طور که گفته شد، اگر فردی متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه باشد، برای پذیرش در اکثر دانشگاه‌ها باید در این آزمون شرکت کند. دانشگاه‌های ترکیه با توجه به ظرفیت در نظر گرفته شده برای دانشجویان مقطع کارشناسی در رشته‌های دندانپزشکی، داروسازی، پزشکی، مهندسی و علوم‌انسانی موظف به پذیرش آنها بر اساس نتایج آزمون هستند. دانشجویان قبول شده در آزمون یوس نیز علاوه بر داشتن مجوز برای ادامه تحصیل در رشته‌های مذکور، شهریه کمتری نیز پرداخت می‌کنند.

یوس استانداردترین آزمونی است که در ترکیه برگزار می‌شود و هدف از سؤالات این آزمون سنجش هوش، تسلط شما به هندسه و ریاضی و تسلط شما به زبان ترکی است. شرایط و سطح آمادگی شما تعیین می‌کند که چقدر این آزمون برای شما سخت است. اما اگر بخواهیم پاسخ کوتاهی به سؤال بالا بدهیم باید بگوییم نه یوس سخت نیست. گاهی گفته می‌شود که محدودیت سنی برای این آزمون حداقل ۱۶ سال است. در واقع این آزمون برای همه افراد مجاز است و هیچ مانعی ندارد. دلیل این قانون برای محدودیت سنی در واقع یک توصیه است؛ زیرا برای افراد زیر ۱۶ سال نیز فایده‌ای ندارد و فرد تا ۱۸ سالگی وارد دانشگاه نمی‌شود.

با توجه به مدت اعتبار این آزمون که ۲ سال است، فرد باید مجدداً در آزمون نیز شرکت کند، بنابراین منطقی نیست که این افراد در این آزمون شرکت کنند. این آزمون از نظر زمانی محدود است و برخلاف آزمون‌های آیلتس و تافل فرصت‌های زیادی برای شرکت در یک سال وجود ندارد. هر ساله ثبت‌نام دانشجویان برای شرکت در این آزمون از بهمن‌ماه آغاز می‌شود و سال بعد این آزمون از اردیبهشت تا تیرماه نیز برگزار می‌شود.

منابع آزمون yos

آزمون ایالات متحده از سه درس (ریاضی، هندسه و هوش) تشکیل شده است که معمولاً بین ۸۰ تا ۱۰۰ سؤال در امتحانات وجود دارد و بسیاری از نشریات منابع مختلفی را برای آماده‌سازی این آزمون منتشر می‌کنند، البته مدرسه حصاری پر است جزوات و از منابع خود استفاده می‌کند.

موارد بیشتر : آزمون sat آنلاین

شرایط لازم برای شرکت در آزمون yos

تنها متقاضیانی که تمامی شرایط این آزمون را داشته باشند می‌توانند در آزمون آمریکا شرکت کنند. همان‌طور که در مقدمه گفتیم در این آزمون فقط برای کسانی برگزار می‌شود که شهروند ترکیه نیستند؛ بنابراین اولین شرط شرکت در آزمون آمریکا این است که شهروند ترکیه نباشید.

شرط دوم شرکت در آزمون یا داشتن مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی یا دانش‌آموز سال چهارم دبیرستان (پیش‌دانشگاهی) است. ازآنجایی‌که سیستم آموزشی ترکیه مشابه ایران است، برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه باید مدرک پیش‌دانشگاهی داشته باشید.

برای ثبت‌نام می‌توانید طبق تاریخی که خود دانشگاه در این بازه زمانی تعیین کرده ثبت‌نام کنید. نکته مهم این است که اگر فردی بخواهد در بیش از یک دانشگاه در آزمون ثبت‌نام کند مشکلی ندارد. چون زمان امتحانات دانشگاه‌ها با هم تداخلی نخواهد داشت. این آزمون مانند تمامی آزمون‌های داخلی و بین‌المللی شرایط و قوانین خاص خود را دارد که هر فرد باید آن‌ها را رعایت کند.

شرایط آزمون yos

جزئیات اضافی که برای شرکت در آزمون ایالات متحده باید رعایت شود عبارت‌اند از:

  • همراه‌داشتن اصل گذرنامه الزامی است (کپی گذرنامه قابل‌قبول نمی‌باشد).
  • خروج از محل برگزاری آزمون بدون هماهنگی تخلف است.
  • شما حق ندارید در طول امتحان با فرد کناری خود صحبت کنید.
  • همراه‌داشتن های‌لایتر، لاک غلط‌گیر اکیداً ممنوع است.
  • همراه‌داشتن ساعت، غذا و استعمال دخانیات اکیداً ممنوع است.
  • نتایج آزمون فقط به خود شخص تحویل داده می‌شود و عواقب ناشی از دادن اطلاعات شخصی به دیگران به عهده خود شخص می‌باشد.

جمع‌بندی

سالانه افراد زیادی در آزمون یوس شرکت می‌کنند. طبق آمار و گزارش‌ها در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۹۰۳۷ متقاضی در این آزمون شرکت کردند که روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. توجه داشته باشید که شرط تسلط بر زبان ترکی برای شرکت در این آزمون الزامی نیست. زیرا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد و داوطلبان می‌توانند با مطالعه منابع آزمون آیلتس و شرکت در این آزمون از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان ترکیه پذیرش بگیرند؛ اما برای تحصیل در سایر دانشگاه‌ها باید دانش کافی از زبان ترکی داشته باشند.

 

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا