پرداخت الکترونیککسب و کار

مقایسه شیبا اینو و دوج کوین ؛ دو میم کوین معروف ارز دیجیتال چه تفاوت‌هایی دارند؟

در مقایسه شیبا اینو و دوج کوین چیزی که توجه مخاطب را جلب می‌کند این است که هر دو میم کوین هستند.

شیبا و دوج کوین جزو رمزارز‌ها یا در واقع میم کوین‌هایی هستند که بسیاری از سرمایه‌گذاران با آن‌ها آشنایی داشته و بسیاری هم سرمایه‌گذاری‌های موفقی در این دو داشته‌اند.

با این وجود تفاوت‌های زیادی میان شیبا و دوج کوین مشاهده می‌شود و در واقع شیبا اینو خود را قاتل دوج کوین معرفی می‌کند که سعی دارد از این میم کوین پیشی بگیرد.

همچنین بخوانید

در ادامه این مطلب، به طور مفصل به مقایسه شیبا اینو و دوج کوین و عملکرد‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

میم کوین شیبا اینو چیست؟

در مقایسه شیبا اینو و دوج کوین اولین نکته که می‌توان به آن اشاره کرد این است که شیبا اینو (Shiba Inu) به تقلید از میم کوین دوج کوین (Dogecoin) و در اوت ۲۰۲۰ توسط توسعه‌دهنده‌ای ناشناس ملقب به ریوشی (Ryoshi) راه اندازی شد. در واقع حتی نام شیبا اینو هم از یک نژاد سگ به همین نام که به عنوان لوگو رمزارز دوج کوین انتخاب شده، برگرفته شده است.

جدای از شباهاتی که در مقایسه شیبا اینو و دوج کوین مشاهده می‌شود، یکی از بارزترین وجه تمایز در میان این دو این است که شیبا اینو را با توجه به عملکرد و اهدافی که دارد، می‌توان به عنوان یک رمزارز نیز در نظر گرفت که کارایی‌هایی فراتر از یک شت کوین دارد.اما در غالب موارد، میم کوین‌ها که گاهی مواقع تحت عنوان شت کوین (Shitcoin) نیز شناخته می‌شوند، دارای عملکرد و هدف خاصی نیستند که هر دو نقش بسیار بزرگی در بازاریابی و رشد قیمت رمزارزها ایفا می‌کنند.

علاقه و توجه ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس به دوج کوین، نه تنها به افزایش قیمت این میم کوین کمک کرد و تمایل برای خرید doge را شدیدا افزایش داد، بلکه باعث رشد قیمت میم کوین‌های دیگر از جمله شیبا اینو نیز شد. با توجه به شباهاتی که در مقایسه شیبا اینو و دوج کوین می‌بینیم، توییت‌هایی که ایلان ماسک به خصوص درباره سگ شیبا اینو جدیدش منتشر کرد، باعث افزایش قیمت هر دو این کوین‌ها شد. با این حال، علی‌رغم شایعاتی که به گوش می‌رسید، ایلان ماسک اعلام کرد تا کنون در رمزارز شیبا اینو سرمایه‌گذاری نکرده است که پس از آن افت شدیدی در قیمت شیبا اینو مشاهده شد.

شیبا اینو با حداکثر عرضه کل ۱ کوادریلیون توکن منتشر شده است که برخی معتقدند، کوین‌هایی که عرضه کل بالایی دارند اغلب قیمت پایینی خواهند داشت. بسیاری از سرمایه‌گذاران مبتدی و بی تجربه با این هدف در شیبا اینو و رمزارز‌های ارزان سرمایه‌گذاری می‌کنند که حتی اگر قیمت هر شیبا به ۱ دلار (قیمت کنونی ۰/۰۰۰۰۱۰ دلار) برسد، در آینده میلیاردر خواهند شد.

Shape2

با این حال، رسیدن به چنین قیمتی برای این رمزارز‌ها بسیار دشوار است و با توجه به عرضه بالایی که دارند قیمت ۱ دلاری یعنی ارزش بازار آن‌ها حتی از ارزش بازار بیت کوین و شرکت‌های اپل، فیس بوک، گوگل و آمازون با هم، بیشتر خواهد بود.

 

بررسی مزایا و معایب شیبا اینو

شیبا اینو در چند سال اخیر به یکی از میم کوین‌های محبوب بازار تبدیل شده و رشد قیمت چشمگیری را در این مدت مشاهده کرد. با این حال، علی‌رغم روند قیمت شیبا اینو، این رمزارز دارای چه ویژگی‌ها یا نقض‌هایی است که می‌تواند سرمایه‌گذاران را به خود جذب کرده یا برعکس از خود براند؟

 

مزایای شیبا اینو

  • شیباریوم (Shibarium): شیباریوم شبکه بلاکچین لایه ۲ شیبا است که بر خلاف دوج کوین و شیبا اینو یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC20 است و روی شبکه اصلی اتریوم راه اندازی شده است. شیباریوم به کاربران و توسعه‌دهندگان شیبا اینو اجازه می‌دهد که در فرایند اعتبارسنجی شرکت کرده و بر اساس آن پاداش بگیرند.
  • متاورس شیبا: انتظار می‌رود که شیبا اینو پروژه متاورس خود را که دارای بیش از ۱۰۰ هزار قطعه زمین مجازی است، در آینده‌ای نزدیک راه اندازی کند.
  • توکن سوزی: شیبا اینو به منظور کاهش عرضه کل خود، طی فرایندی به نام توکن سوزی برخی از توکن‌های خود را به یک کیف پول غیرقابل بازگشت ارسال می‌کند.

 

معایب شیبا اینو

  • عدم شفافیت لازم: توسعه‌دهنده شیبا اینو هنوز هم ناشناس باقی مانده و کسی او را نمی‌شناسد. علاوه بر این، برخی از اطلاعات مربوط به شیباریوم هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
  • عرضه کل بالا: هر چند شیبا سعی دارد با استفاده از الگوریتم توکن سوزی عرضه کل خود را کاهش دهد اما این مقدار همچنان زیاد به شمار می‌رود.
  • کاربرد: علاوه بر موارد استفاده و کاربردهایی که طرفداران این رمزارز درباره آن گفته‌اند، نمی‌توان کاربرد خاصی را برای آن پیدا کرد.

 

رمزارز دوج کوین چیست؟

دوج کوین اولین میم کوین بازار است که ابتدا در سال ۲۰۱۳ تنها برای شوخی و جوک ساخته شد و توسعه‌دهندگان هیچ کاربرد و هدف خاصی برای آن در نظر نگرفتند. علی‌رغم این قضایا، این میم کوین امروزه جزء ۱۰ رمزارز برتر جهان از نظر ارزش بازار است.

توسعه‌دهندگان دوج کوین هیچ وقت تصور نمی‌کردند که این رمزارز آن‌ها روزی توسط افراد مشهوری مانند ایلان ماسک، مارک کوبین (Mark Cuban) و ژو سو (Zhu Su) میلیاردر و مدیرعامل «Three Arrows Capital» به عنوان دارایی معتبر برای سرمایه‌گذاری معرفی شود.

بسیاری از طرفداران دوج کوین معتقدند که این رمزارز به عنوان اولین میم کوین بازار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر به مقایسه دوج کوین و شیبا اینو بپردازیم، می‌بینیم که عرضه کل دوج کوین هم مانند شیبا اینو زیاد بوده و در واقع نامحدود است.

پیش‌تر اشاره کردیم که میم کوین‌ها غالباً رمزارز‌هایی بدون کاربرد و عملکرد واقعی هستند؛ با این حال، دوج کوین سعی کرده است که با اضافه کردن قابلیت‌های کاربردی خود را از سایر میم کوین‌ها جدا کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۱ مالک یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های بسکتبال ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که تماشاگران می‌توانند بلیت‌های این تیم محبوب را در لیگ NBA با استفاده از دوج کوین خریداری کنند.

Shape3

در ماه می سال ۲۰۲۲ نیز کمپانی اسپیس اکس (SpaceX) که در مالکیت آقای ایلان ماسک است، اعلام کرد که یک مأموریت سفر به ماه در برنامه کار خود دارد که بودجه آن تماماً از دوج کوین فراهم شده است. اگرچه دوج کوین در ابتدا به عنوان یک میم کوین معرفی شد اما به لطف تبلیغات و قابلیت‌هایی که به آن داده شد توانست به موفقیت چشم‌گیری دست یابد و امروزه در لیست چند دوج کوین بهتر بازار قرار دارد. باید دید پس از گذشت زمان، مالکان و طراحان آن چه تدابیر و قابلیت‌های جدیدی را برای آن اندیشیده‌اند.

 

بررسی مزایا و معایب دوج کوین

دوج کوین نیز همانند شیبا و تمامی ارزهای دیجیتال که در بازار در حال گردش هستند، دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

مزایای دوج کوین

  • اولین میم کوین بازار است و تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر بـــازار ارزهای دیجیتال دارد.
  • از حمایت عده‌ای از ثروتمندترین افراد جهان برخوردار است.
  • دوج کوین از سرعت فوق العاده بالایی در انجام تراکنش‌ها برخوردار است و در واقع ۱۰ برابر سریع‌تر از بیت کوین عمل می‌کند.
  • در بسیاری از صرافی‌های جهان از جمله شناخته‌شده‌ترین آن‌ها مانند بایننس موجود است.

 

معایب دوج کوین

  • دوج کوین در ابتدا به عنوان یک شوخی توسعه پیدا کرد و قیمت آن بر اساس نوآوری و فناوری آن تعیین نمی‌شود.
  • پلتفرم دوج کوین هیچ سازمان یا تیم توسعه فعالی ندارد که روی تغییرات و بهبود شبکه آن فعالیت کنند.
  • دوج کوین دارای عرضه نامحدود است که به نوبه خود می‌تواند تأثیر منفی روی قیمت این رمزارز بگذارد.
  • موارد استفاده و کاربرد‌های دوج کوین نسبت به سایر ارزهای دیجیتال کمتر است.

 

نگاهی به تفاوت های شیبا و دوج کوین طبق مقایسه

در ادامه سعی می‌کنیم با مقایسه شیبا اینو و دوج کوین در چند بخش مختلف، به شما کمک کنیم این دو میم کوین محبوب بازار را بهتر بشناسید. پس از آن بهتر می‌توان درباره خرید و فروش شیبا و رقیب آن تصمیم‌گیری کنید.

حداکثر میزان عرضه

حداکثر میزان عرضه شیبا اینو توسط سازنده و توسعه‌دهندگان آن ۱ کوادریلیون توکن تعیین شده است یعنی ۱ با ۱۵ صفر! البته این فقط یک عدد تعیین شده است تا عرضه کل از این میزان بیشتر نشود و تقریباً نصف توکن‌های عرضه شده نیز سوزانده شده‌اند. امروزه میزان توکن‌های شیبا اینو در گردش حدود ۵۰۰ تریلیون است و به همین دلیل قیمت هر توکن به طرز فریبنده‌ای پایین است.

برای دوج کوین هیچ محدودیتی برای میزان کل توکن‌های عرضه شده وجود ندارد؛ در واقع هر گره موجود در شبکه در هر دقیقه ۱۰ هزار توکن جدید از طریق فرایند استخراج وارد چرخه معاملات می‌کند و به این ترتیب هر سال بالغ بر ۵ میلیارد دوج کوین وارد بازار می‌شود.

مقایسه شیبا اینو و دوج کوین از نظر سرعت و هزینه تراکنش

از آن جایی که شیبا اینو روی بلاکچین اتریوم ساخته و پرداخته شده است، سرعت دریافت و انتقال توکن‌های شیبا نیز بسیار بالا بوده و در حدود ۱۲ الی ۱۴ ثانیه طول می‌کشد. این در حالی است که هزینه تراکنش‌ها ممکن است کمی بالا باشد؛ مثلاً در ساعاتی که شبکه اتریوم شلوغ باشد ممکن است هر تراکنش بیش از ۵۰ دلار برای شما آب بخورد.

دوج کوین در واقع یک فورک از لایت کوین است و خود لایت کوین نیز از بیت کوین فورک شده است. فورک عملیاتی است که در برخی مواقع به صورت اتفاقی روی می‌دهد و گاهی هم به عنوان راه‌حلی برای رفع مشکلات به کار می‌رود که در نتیجه آن از یک بلاکچین، بلاکچینی جدید ایجاد می‌شود. در این حالت با دانش بر این که دوج کوین در واقع از بلاکچین بیت کوین نشاءت گرفته است، باید گفت که تراکنش‌های دوج کوین در عرض یک دقیقه نهایی شده و هزینه هر تراکنش در حدود ۱ دلار است.

توسعه و گسترش دوج کوین در مقایسه با شیبا

با وجود آن که شیبا اینو و دوج کوین هر دو به عنوان میم کوین‌هایی بدون کاربرد و عملکرد واقعی وارد بـــازار ارزهای دیجیتال شدند، امروزه کمتر کسی است که نام این کوین‌ها را نشناخته باشد. در عرض یک سال به لطف حمایت خوبی که از آن‌ها شد، شیبا اینو و دوج کوین توانستند رشد سیستمی و قیمتی خوبی را تجربه کنند. امروزه تقریباً ۱۹۰۰ شرکت و تجارت مختلف دوج کوین را به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال برای پرداخت‌های اینترنتی خود وارد شبکه خود کرده‌اند؛ با این حال، در مقایسه شیبا اینو و دوج کوین با هم می‌بینیم که این عدد برای شیبا اینو تقریباً ۱۰۰ است.

پشتیبان‌ها و حامیان شیبا اینو و دوج کوین

یکی از مهم‌ترین مواردی که در مقایسه شیبا اینو و دوج کوین اهمیت بسیاری دارد، میزان حمایتی است که از این توکن‌ها می‌شود چرا که عنصر اصلی برای پیشرفت و بالا رفتن قیمت دوج کوین‌ها، حمایت و پشتیبانی است.

اگرچه خالق شیبا اینو تقریباً نصف توکن‌های شیبا را به مالک اتریوم، ویتالیک بوترین اهدا کرد تا با سوزاندن آن‌ها از شیبا حمایت کند، ویتالیک بوترین قسمتی از توکن‌های اهدایی را فروخت و به خیریه اهدا کرد. این باعث رکود نسبی قیمت شیبا اینو شد اما قیمت آن مجدداً بالا رفت.

از آن جایی که دوج کوین اولین میم کوین دنیای ارز دیجیتال بود، در مقایسه با شیبا اینو حامیان بسیار قدرتمندی از جمله ایلان ماسک، مارک کوبین، اسنوپ داگ و ژی سو دارد که جزو افراد ثروتمند و تأثیرگذار جهان محسوب می‌شوند.

قابلیت استخراج شیبا اینو و دوج کوین

از آن جایی که منشأ دوج کوین، همان بیت کوین است مانند بیت کوین از الگوریتم اثبات کار پیروی کرده و می‌توانید با استفاده از سخت افزار‌های قدرتمند آن را استخراج کنید که در این حالت سودآوری این فرایند به هزینه برق، هزینه قطعات کامپیوتری و زمانی که صرف می‌کنید بستگی خواهد داشت. این در حالی است که شیبا اینو قابلیت استخراج ندارد و تنها راه به دست آوردن آن، خرید و فروش شیبا در صرافی‌ها است.

کیف پول‌های مناسب شیبا اینو و دوج کوین

فضای ذخیره سازی ارزهای دیجیتال بسته به بلاکچین و بستری که روی آن کار می‌کنند متفاوت است و انتخاب یک کیف پول مطمئن برای اطمینان از امنیت دارایی‌ها ضروری است. شیبا اینو روی بلاکچین اتریوم ساخته شده و یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 است؛ بنابراین برای ذخیره شیبا اینو باید از کیف پول‌هایی استفاده کرد که از توکن‌های اتریوم پشتیبانی می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به متاماسک (Metamask) و تراست والت (Trust Wallet) اشاره کرد.

از جمله بهترین کیف پول‌هایی که می‌توانید از آن‌ها برای ذخیره دوج کوین‌های خود استفاده کنید می‌توان به تراست والت، مولتی دوج (MultiDoge) و کیف پول‌های سخت افزاری لجر (Ledger) اشاره کرد.

 

خطرات سرمایه‌گذاری در شیبا اینو و دوج کوین

در مقایسه شیبا اینو و دوج کوین به این نتیجه می‌رسیم از آن جایی که هر دو آن‌ها میم کوین هستند، ریسک سرمایه‌گذاری در هر دو به یک اندازه است. چیزی که از تبدیل شدن دوج کوین و شیبا اینو به ارزهایی با کیفیت پیشگیری می‌کند، قابلیت‌ها و کاربرد‌های بسیار محدود آن‌ها است. برخلاف سایر ارزهای دیجیتال که قابلیت‌هایی مانند وام‌دهی، قرض گرفتن و استیک کردن به کاربران خود ارائه می‌دهند، دوج کوین و شیبا اینو کاربرد‌های بسیار محدودی دارند.

یکی دیگر از مواردی که نگرانی برای سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها را بیشتر می‌کند، این است که قسمت عمده این ارز‌ها در دست افراد محدودی نگهداری می‌شود. به عنوان مثال حدود ۵۰ درصد کل توکن‌های دوج و نزدیک به ۷۵ درصد توکن‌های شیبا اینو در دست ۲۰ آدرس کیف پول است.

این حجم زیاد از ارزهای دیجیتال که در دسترس یک عده خاصی قرار دارد خطر عرضه ناگهانی توکن‌ها را بالا می‌برد و چنان چه این افراد بخواهند توکن‌های خود را بفروشند، قیمت هر واحد توکن در بازار دچار افت بسیار شدیدی می‌شود. اگرچه نمی‌دانیم این اتفاق می‌افتد یا نه، اما خطر این اتفاق بیشتر از آن است که بشود از آن چشم پوشی کرد.

 

سخن آخر

در مقایسه شیبا اینو و دوج کوین به این نتیجه می‌رسیم که علی‌رغم تفاوت‌های جزئی که این دو ارز در حوزه‌های مختلف با یکدیگر دارند، از آن جایی که هر دو آن‌ها میم کوین هستند پس پایه و اساس مشابهی دارند. به همین دلیل سرمایه‌گذاری روی آ‌ن‌ها در مقایسه با سایر رمز ارزها ریسک بیشتری دارد.

 

برچسب ها : شیبا,دوج کوین,رمز ارز,ارز دیجیتال

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا