بین الملل

« اوباماکر » با اوباما می رود

« اوباماکر » با اوباما می رود

قانون اوباماکر (Obamacare) یا همان قانون «لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون به صرفه» که از آن به عنوان میراث دوران هشت ساله ریاست جمهوری باراک اوباما یاد می شود در شرایطی که هنوز اوباما پنج روز دیگر رئیس جمهوری ایالات متحده است ، در حال فروپاشی است. دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود از اوباماکر انتقاد می کرد و اکنون جمهوری خواهان کنگره نیز با او هم صدا شده و مقدمات برچیده شدن این قانون حمایتی را آماده می کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، جمهوری‌خواهان روز جمعه تلاش‌های خود را برای لغو این قانون از سر گرفتند و در نهایت به لغو آن رای دادند. این گزارش می‌افزاید: «با این حال، نگرانی‌هایی وجود دارد دال بر اینکه ممکن است هیچ جایگزینی برای این طرح وجود نداشته باشد.» مجلس نمایندگان با ۲۲۷ رای موافق در برابر ۱۹۸ رای مخالف، کمیته‌هایی را برای بازنویسی این قانون تا تاریخ ۲۷ ژانویه تشکیل داد. سناتورهای کنگره هم روز پنج‌شنبه طرحی مشابه را تصویب کردند. به گزارش رویترز، هیچ یک از دموکرات‌ها به لغو این قانون رای ندادند. با این حال، فقط ۹ جمهوری‌خواه رای منفی به طرح لغو اوباماکر دادند.

با این رای، جمهوری‌خواهان وعده خود در را مورد پایان دادن به اوباماکر محقق ساختند. این مساله حتی به کمپین انتخاباتی ترامپ هم راه یافت و یکی از وعده‌های انتخاباتی او بود. کاخ سفید روز چهارشنبه تهدید کرده بود که اگر مجلس نمایندگان لغو اوباماکر را تصویب کند، آن را وتو خواهد کرد. اوباماکر حاوی بیش از هزار صفحه اصلاحات در صنعت بیمه و مراقبت‌های بهداشتی آمریکا برای کاهش هزینه‌های آنها و ارائه بیمه درمانی مقرون به صرفه برای همه آمریکایی‌ها است. سناتورهای دموکرات با ارائه اصلاحیه‌های مختلف درصدد بودند بخش‌هایی از طرح بیمه همگانی اوباما را حفظ کنند. با توجه به اکثریت داشتن جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، همان‌طور که انتظار می‌رفت این قانون لغو شد.

باراک اوباما رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا با توجه به اینکه بیش از ۴۰ میلیون آمریکایی فاقد هرگونه بیمه بهداشتی و درمانی هستند، طرحی را برای اصلاح وضعیت بهداشت و درمان ارائه داد که به اوباماکر مشهور شد. بیمه خدمات درمانی همگانی، از اصلی‌ترین طرح‌های اوباما در زمان تبلیغ در دور اول و دوم ریاست‌جمهوری‌اش بود. این طرح اوباما بعد از تصویب در دو مجلس قانون‌گذاری آمریکا لازم‌الاجرا شد و بعدا با توجه به ‌شکایت جمهوری‌خواهان به دیوان‌عالی آمریکا رفت و در این دیوان در ژوئن۲۰۱۲ قانون اوباماکر مطابق با قانون اساسی آمریکا شناخته شد. جمهوری‌خواهان کنگره از ابتدا مخالف این طرح بودند، اما در نهایت ناچار به موافقت با آن شدند و این قانون از سال ۲۰۱۴ به اجرا درآمد.

جمهوری‌خواهان معتقدند این سیستم بیمه درمانی ناکارآمد است. جمهوری‌خواهان با لغو این قانون، همزمان روی سیستم جایگزین آن کار می‌کنند. دموکرات‌ها هشدار داده‌اند که پیامدهای لغو «اوباماکر» بدون ارائه جایگزینی برای آن، می‌تواند به زیان میلیون‌ها نفری که از این بیمه بهره‌مند هستند، منجر شود. جایگزین کردن یک نظام خدمات درمانی با اوباماکر تا اوایل سال ۲۰۱۸، عملا باعث می‌شود ۲۰ میلیون آمریکایی با مشکلات جدی در زمینه بهداشت و درمان مواجه شوند.

رویترز می‌افزاید: مایک پنس، معاون رئیس‌جمهورمنتخب آمریکا، در سخنانی در مجلس نمایندگان این کشور گفته بود: «لغو و جایگزین کردن قانون خدمات درمانی دولت باراک اوباما (اوباماکر) نخستین اقدامی است که در دستور کار دولت ترامپ قرار دارد.» وی در ادامه تصریح کرده بود: «مردم آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری قاطعانه به لغو این قانون رای دادند.» پنس تاکید کرد: «دونالد ترامپ فریاد خشم و نارضایتی مردم آمریکا بود و ما با همکاری مجلس نمایندگان و سنا برای تحقق وعده‌های رئیس‌جمهوری منتخب تلاش خواهیم کرد.»

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز می‌گوید: جمهوری‌خواهان در کنگره گفت‌و‌گوهای جدی‌ای را به‌زودی آغاز خواهند کرد تا بتوانند در مورد جایگزینی برای قانون اوباماکر دست یابند. او تاکید کرد: ما مامور هستیم تا مانع از آن شویم که قانون اوباماکر در آینده وضعیت را از آنچه هست، بدتر کند. او در عین حال گفت: ما برای قرار دادن جایگزینی به جای اوباماکر، ضرب‌الاجل سفت و سختی تعیین نخواهیم کرد؛ چراکه می‌خواهیم کارها در مسیر صحیح و درستش انجام شود. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد با شروع به کار کنگره آمریکا، تلاش جمهوری‌خواهان برای ازمیان برداشتن ۸ سال سیاست‌های باراک اوباما، آغاز شد.

 


منبع:اقتصاد.نیوز

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا