بورسبورس اوراق

گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه در بهمن ۱۴۰۱

گزارش ماهانه مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی از وضعیت بازار سرمایه کشور در بهمن ماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ارزش معاملات بازار در این ماه حدود ۱۳,۴۹۹ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با ماه قبل ۷.۶ درصد افزایش یافته است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، بر اساس گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه کشور در بهمن‌ ماه، ارزش بازار حدود ۷۸.۴۶۶ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به ماه گذشته ۷.۹ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۳.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین ارزش معاملات بازار طی این ماه حدود ۱۳,۴۹۹ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با ماه قبل ۷.۶ درصد افزایش یافته است. جذب و تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه از دو روش سرمایه‌ای و بدهی در ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۱ حدود ۴.۲۳۱ هزار میلیارد ریال بوده است.

در پایان معاملات بهمن ماه ۱۴۰۱ ارزش بازار اوراق بهادار شامل ارزش‌ کل بورس تهران، فرابورس ایران، بورس انرژی و بورس کالا به ۷۸.۴۶۶ هـزارمیلیـارد ریـال رسیـد که در مقایسه با ماه گذشته حدود ۸ درصد کاهش داشته است.

گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه در بهمن ماه ۱۴۰۱

بررسی شاخص‌های بازار سرمایه نشان می‌دهد در پایان معاملات بهمن ماه، شاخص‌کل (وزنی ارزشی) بورس اوراق بهادار حدود ۹ درصد و شاخص‌ کل (وزنی ارزشی) فرابورس ایران حدود ۷ درصد کاهش نسبت به پایان ماه قبل داشته‌اند. بیشترین و کمترین کمیت ثبت شده برای شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران طی بهمن ماه سال گذشته ۱.۶۵۷.۵۷۷ و ۱.۵۲۴.۷۹۵ واحد و برای شاخص کل فرابورس ایران به ترتیب ۲۱ هزار و ۳۵۲ واحد و ۱۹ هزار و ۹۱۴ واحد به ثبت رسیده‌است. شاخص صکوک فرابورس ایران نیز در پایان دی ماه سال ۱۴۰۱، حدود ۶۳۴ واحد بوده‌ است که در پایان معاملات بهمن ماه با ۱.۶ درصد افزایش به حدود ۴۶۶ واحد رسیده‌ است.

گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه در بهمن ماه ۱۴۰۱

مجموع ارزش معاملات بورس‌ها بدون احتساب ارزش معامله اوراق بدهی در عملیات بازار باز (بورس تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی) در پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ به رقم ۳.۷۶۲ هزارمیلیارد ریال رسید که حدود ۶ درصد کاهش نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد. کمیت مذکور در دوره ۱۳ ماهه اخیر به تفکیک بورس‌ها در نمودار زیر گزارش شده‌ است.

گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه در بهمن ماه ۱۴۰۱

ارزش جذب و تجهیز منابع به تفکیک سرمایه‌ای و بدهی (بدون احتساب تغییرات ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری) از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ حدود ۴.۲۳۱ هـزارمیلیـارد ریـال بوده‌است. این در حالی است که ارزش جذب و تجهیــز منابع در دوره یازده ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۵.۹۸۴ هزارمیلیارد ریال بوده‌ است. همچنین ارزش مانده اوراق بدهی منتشره در پایان بهمن ماه سال جاری ۵.۸۹۵ هزارمیلیارد ریال بوده‌ است که از این مقدار، دولت ناشر حدود ۷۰.۴ درصد اوراق، سهم ناشران غیردولتی ۲۶.۶ درصد و سهم شهرداری‌ها مجموعاً ۳.۱ درصد است. همچنین از منظر نوع اوراق، بیشترین ارزش مانده اوراق به ترتیب مربوط به اوراق مرابحه با ۴۲.۷ درصد، اسناد خزانه با ۲۸.۸ درصد، اوراق اجاره با ۱۰ درصد و اوراق سلف موازی استاندارد با ۵ درصد است.

گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه در بهمن ماه ۱۴۰۱

فایل گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه بهمن ماه ۱۴۰۱ را از طریق اسکن بارکد تصویر این مطلب و یا از طریق لینک مقابل دانلود کنید: فایل گزارش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا