بورسبورس اوراق

بهترین روش سرمایه گذاری در بورس چیست؟

 

دریافت کد بورسی آنلاین و سپس خرید و فروش مستقیم سهام شرکت‌‌ها، شیوه‌ای از سرمایه گذاری در بورس است که برای همه آشناست.

این در حالی است که روش‌هایی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس نیز وجود دارد که در اکثر موارد ساده‌ و حتی پربازده‌تر از سرمایه‌گذاری مستقیم در این بازار است.

در این مقاله قصد داریم دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس را مقایسه کنیم تا بتوانید با توجه به ترجیحات خود، بهترین روش سرمایه گذاری در این بازار را انتخاب کنید.

 

۱- دریافت کد بورسی و سرمایه گذاری مستقیم در بورس

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در ارتباط با این شیوه از سرمایه گذاری در بورس در نظر بگیرید اهمیت برخورداری از دانش بورسی است. زمانی که تصمیم می‌گیرید به شیوه مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنید، باید بتوانید بهترین سهام بازار را برای خرید انتخاب کنید و داشتن یک انتخاب آگاهانه در این زمینه، مستلزم برخورداری از سطح بالایی از دانش است. به‌صورت کلی می‌توان این نوع از دانش را در سه دسته‌بندی کلی بررسی کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • آشنایی با تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی به شما کمک می‌کند از طریق بررسی عوامل مختلفی از جمله متغیرهای کلان اقتصادی، وضعیت صنایع مختلف و البته ویژگی‌های مختص هر صنعت و نهایتا بررسی وضعیت مالی شرکت مورد نظر، در خصوص سرمایه‌گذاری در آن شرکت تصمیم‌گیری کنید؛ بنابراین برای آشنایی با این شیوه از تحلیل لازم است علاوه بر آشنایی با علم اقتصاد و عوامل کلان تاثیرگذار بر وضعیت اقتصادی کشور، تا حدی با صنایع مختلف نیز آشنا باشید. سپس باید مهارت لازم برای تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی و گزارش‌هایی که شرکت‌های بورسی منتشر می‌کنند به‌دست آورید تا بتوانید به بهترین شکل، شرکت‌های بنیادی بازار که پتانسیل سودآوری دارند را بشناسید. 

  • آشنایی با تحلیل تکنیکال

پس از اینکه از طریق تحلیل بنیادی سهام مستعد رشد را در بازار شناسایی کردید، باید بتوانید در زمان و قیمت مناسب وارد سهم شده، برنامه‌ریزی کنید و پس از رسیدن به بازه قیمتی مورد نظر، از سهم خارج شوید. برای رسیدن به پاسخ این سوالات باید با مهارتی تحت عنوان تحلیل تکنیکال آشنا شوید. در تحلیل تکنیکال مهارت‌هایی به‌دست می‌آورید تا بتوانید نمودارهای قیمتی سهام مختلف (و سایر دارایی‌های مالی) را تحلیل و پیش‌بینی کنید که قیمت سهم در آینده چه روندی را طی خواهد کرد. این شیوه از تحلیل بر این فرض استوار است که اثر تمام عواملی که در قسمت قبل اشاره کردیم (یعنی تاثیر عوامل کلان اقتصادی، ویژگی‌های مختص هر صنعت و وضعیت مالی شرکت) در قیمت‌های سهام دیده شده است و شما می‌توانید تنها با استفاده از ابزارهایی که تحلیل تکنیکال در اختیارتان قرار می‌دهد، بهترین سهام برای خرید را شناسایی کرده، در زمان و قیمتی مناسب برای خرید آن اقدام کنید.

  • آشنایی با مهارت تابلوخوانی

تابلوخوانی نیز مهارت دیگری است که در کنار تحلیل تکنیکال می‌تواند شما را در جهت تصمیم‌گیری بهتر در حوزه سرمایه‌گذاری یاری کند. با یادگیری این مهارت می‌توانید اطلاعات منتشر شده در سایت شرکت فناوری بورس تهران (tsetmc) را درک و تحلیل کنید. به‌عنوان مثال، آشنایی با تابلوخوانی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید از طریق بررسی حجم معاملات انجام شده روی یک سهم و البته بررسی نمودارهای قیمتی سهم آغاز روندهای بزرگ در سهم‌های مختلف را پیش‌بینی کنید و از این طریق به‌درستی و آگاهانه در خصوص خرید و فروش سهام تصمیم‌گیری کنید.

 

چگونه بهترین کارگزاری بورس را انتخاب کنیم؟

پس از اینکه توان تحلیل وضعیت شرکت‌های بورسی و نمودارهای قیمتی سهام آن‌ها را به‌دست آوردید، می‌توانید در مرحله بعد نسبت به دریافت کد بورسی آنلاین از یک کارگزاری معتبر اقدام کنید. در این مرحله از سرمایه گذاری در بورس بسیار مهم است بتوانید از میان بیش از صد کارگزاری فعال در بازار سرمایه، با توجه به اولویت‌های خود بهترین کارگزاری بورس را انتخاب کنید. عوامل متعددی بر نحوه عملکرد و جلب رضایت مشتریان یک کارگزاری موثر هستند که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «قدرت سیستم معاملات آنلاین»، «پشتیبانی ۲۴ ساعته در تمام روزهای هفته»، «ارائه آموزش‌های کاربردی در زمینه سرمایه‌گذاری» و «تنوع محصولات کارگزاری» مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که باید پیش از انتخاب یک کارگزاری برای دریافت کد بورسی در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال، کارگزاری فارابی به‌عنوان یکی از بهترین کارگزاری‌های کشور، با ارائه امکانات فوق و موارد متعدد دیگری از جمله فعالیت در زمینه بورس کالا باعث شده بین عده زیادی از سرمایه‌گذاران بورسی از محبوبیت قابل توجهی برخوردار باشد.

 

۲- سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس

در صورتی که زمان کافی برای یادگیری اصول تحلیل بازار ندارید یا به‌صورت کلی ترجیح می‌دهید بدون صرف زمان در بورس سرمایه‌گذاری کرده و از سود این بازار بهره ببرید، پیشنهاد می‌کنیم سراغ روش‌های غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس بروید؛ بنابراین می‌توان گفت سرمایه‌گذاری به‌‌صورت غیرمستقیم در بورس برای آن گروه از افرادی مناسب است که یا مشغله زیادی دارند، یا اینکه به یادگیری اصول تحلیل بازار و پیگیری اخبار مرتبط با بورس علاقه‌مند نیستند. سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و سبدگردانی در بورس دو شیوه اصلی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به‌شمار می‌روند که در ادامه هر یک از این روش‌ها را به‌طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

  • سرمایه گذاری در صندوق‌ها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع متعددی دارند که از بین رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به صندوق درآمد ثابت، صندوق سهامی، صندوق‌های کالایی و صندوق‌های مختلط اشاره کرد. اصلی‌ترین تفاوت انواع مختلف این صندوق‌ها با یکدیگر بر سر ترکیب دارایی‌های هر یک از این صندوق‌هاست. همین موضوع نیز باعث می‌شود هر کدام از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای یک گروه مشخص از سرمایه‌گذاران با ترجیحات سرمایه‌گذاری بخصوص مناسب باشد.

– صندوق درآمد ثابت: سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت، از آن‌جایی که بدون ریسک است، عموما با سپرده‌گذاری در بانک مقایسه می‌شود. اگرچه سود سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت بالاتر از سپرده بانکی است و این یعنی سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها علاوه بر برخورداری از تمامی مزایای سپرده‌گذاری در بانک (مانند امنیت کامل سرمایه، بدون ریسک بودن و سهولت سرمایه‌گذاری) سود بیشتری نیز عاید سرمایه‌گذاران می‌کند. به‌عنوان مثال صندوق دوم اکسیر فارابی به‌عنوان یکی از بهترین صندوق‌های درآمد ثابت بازار تا ۲۶ درصد سود سالیانه به سرمایه‌گذاران می‌دهد. همین عدد را با سود بانکی مقایسه کنید!

– صندوق سهامی: سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی مناسب است که ترجیح می‌دهند با قبول ریسک بالاتر، بازدهی انتظاری سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند. مدیران صندوق‌های سهامی، بخش اعظم منابع مالی این صندوق‌ها را صرف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها می‌کنند و سرمایه‌گذاران نیز در سود این سرمایه‌گذاری شریک خواهند بود. 

– صندوق‌های کالایی: منابع مالی صندوق‌های کالایی صرف سرمایه‌گذاری در اوراق مبتنی بر کالا می‌شود. طلا و زعفران از جمله مهم‌ترین کالاهایی هستند که در صندوق‌های کالایی مورد توجه قرار می‌گیرند. با توجه به وجود صندوق‌های کالایی مانند صندوق طلا، حتی اگر ترجیح می‌دهید به‌جای خرید و فروش سهام در کالاهایی مانند طلا سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید سراغ این نوع از صندوق‌ها بروید و بدون اینکه با چالش‌هایی از قبیل نگهداری طلای فیزیکی و حفظ امنیت آن مواجه باشید، از سود سرمایه‌گذاری در بازار طلا استفاده کنید.

– صندوق مختلط: برخلاف صندوق‌های سهامی و صندوق درآمد ثابت که بخش اعظم دارایی‌های آن‌ها به ترتیب صرف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و اوراق با درآمد ثابت می‌شود، صندوق‌های مختلط منابع مالی خود را با نسبت‌های متفاوت بین دارایی‌هایی با ریسک کم و زیاد تقسیم می‌کنند.

  • سبدگردانی در بورس

سبدگردانی در بورس، شیوه دیگری از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس است که به شیوه اختصاصی انجام می‌شود. در این شیوه از سرمایه‌گذاری، متقاضی پس از عقد قرارداد سبدگردانی با یک شرکت سبدگردان معتبر، برای مدتی مشخص که عموما یک سال است، مدیریت دارایی خود را به شرکت سبدگردان می‌سپارد و شرکت سبدگردان نیز با در نظر گرفتن اهداف مالی و درجه ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار، دارایی او را در بازار مدیریت می‌کند. البته با توجه به اینکه این دست خدمات بسیار هزینه‌بر هستند، شرکت‌های سبدگردان حداقل سرمایه‌ای را برای سبدگردانی در بورس مشخص می‌کنند. به‌عنوان مثال حداقل سرمایه لازم برای استفاده از خدمات سبدگردانی در شرکت سبدگردان فارابی معادل یک میلیارد تومان است.

 

جمع‌بندی

در این مقاله با دو شیوه کلی سرمایه گذاری در بورس آشنا شده و ویژگی‌های هر یک را مورد بررسی قرار دادیم. حالا می‌توانید با دقت در ویژگی‌‌های هر روش و اهداف مالی خود، بهترین روش سرمایه گذاری در بورس را برای خود انتخاب کنید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا