بورسبورس اوراق

فروش سهام صندوق‌های درآمد ثابت بر روند بازار اثرگذار نخواهد بود/میانگین فروش روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان

مجید عشقی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: الزام صندوق‌های درآمد ثابت به خرید بیشتر سهام، تبدیل به تهدید جدی برای بازار شده بود.


به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید عشقی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: افرادی که در صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند، به‌دنبال دریافت سود با مقدار مشخص و ثابتی هستند و این نوع از سرمایه‌گذاری قابل مقایسه با سپرده‌های بانکی است.

رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در سال ۹۹ با توجه به شرایط نامساعدی که برای بازار سهام به‌وجود آمد، ناچار شدند حداقل ۱۵ درصد و حداکثر تا ۲۵ درصد سهام خریداری کنند. به همین واسطه ریسک فیکس‌اینکام‌ها به شدت افزایش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: در مقاطع زمانی مختلف این صندوق‌ها (به‌خصوص در آبان ماه سال گذشته و همچنین برخی از ماه‌های سال ۱۴۰۰) میزان زیان این صندوق‌ها از محل سهام بسیار افزایش پیدا کرده بود و این مسئله بازار را با تهدید جدی روبه‌رو می‌کرد.

مجید عشقی با اشاره به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ در صندوق‌های درآمد ثابت، با کاهش حدنصاب خرید سهام عنوان کرد: سازمان بورس باید طی فرآیندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت را به صورت تدریجی به شرایط عادی و ایده‌ال می‌رساند. از این‌رو در گام نخست “حداقل” خرید ۱۵ درصد سهام را به “حداکثر” ۱۵ درصد رساندیم و الزام خرید حداقلی را حذف کردیم.

وی ادامه داد: اکنون نیز این حداکثر تقلیل پیدا کرده و حدنصاب خرید سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت به حداکثر ۱۰ درصد رسیده است تا در آینده دیگر با نگرانی و تهدیدی مواجه نشوند.

فروش سهام صندوق‌های درآمد ثابت بر روند بازار اثرگذار نخواهد بود/میانگین فروش روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان

مجید عشقی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: ابلاغیه امروز سازمان بورس و کاهش حداکثر خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت از ۱۵ به ۱۰ درصد، متناسب با به بررسی‌های کارشناسی بوده و فرصت سه ماهه‌ای برای اجرای این مصوبه در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: این صندوق‌ها کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد دارایی دارند و با تبدیل این مقدار به فروش روزانه خواهیم دریافت که حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیارد تومان روزانه سهام بفروشند تا به این حدنصاب برسند.

عشقی گفت: باید توجه داشت که میزان فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت طی دو ماهه گذشته حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و مقدار بیشتری از مبلغ مذکور است؛ بنابراین مقدار فروشی که صندوق‌ها باید طی بازه زمانی سه ماهه داشته باشند، به‌میزانی نیست که بر روند بازار تاثیری بگذارد.

وی افزود: از طرفی صندوق‌های سهامی جدید به بازار سرمایه ورود کرده‌اند که این صندوق‌ها در مقابل فیکس‌اینکام‌ها، خرید خواهند داشت؛ بنابراین خروج منابع رخ نخواهد داد.

سرمایه‌گذاران تازه وارد به سراغ سهم‌های بازار پایه نروند

مجید عشقی در توصیه به سرمایه‌گذاران اظهار کرد: با توجه به توسعه‌ای که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته‌ایم، به عموم افراد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را پیشنهاد می‌کنیم.

عشقی گفت: افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند باید متناسب با سطح ریسک خود صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب‌ کنند، چراکه تک سهم شدن، مخاطرات زیادی دارد.

وی تاکید کرد: نمادهایی که در بازار پایه فرابورس معامله می‌شوند، ریسک بسیار زیادی دارند و سرمایه‌گذاران باید نسبت به این موضوع توجه کافی داشته باشند.

رئیس سازمان بورس در خاتمه تصریح کرد: سرمایه‌گذاران تازه ورود نباید نمادهای پایه نارنجی و قرمز را خریداری کنند، چراکه این نمادها ریسک زیادی دارد؛ متاسفانه برخی از کانال‌های متخلف که به اصطلاح سیگنال‌دهی می‌کنند، به‌سراغ اینگونه نمادها می‌روند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا