امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مرمت و بازسازی ۷۰۰ کیلومتر قنوات کشور

۷۰۰ کیلومتر از قنوات کشور در سال ۱۴۰۱ مرمت و بازسازی شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رضا سرافرازی، مدیرکل دفتر امور آب وزارتخانه با بیان اینکه ۷۰۰ کیلومتر از قنوات کشور در سال ۱۴۰۱ مرمت و بازسازی شده است، گفت: از ۲۶ هزار کیلومتر قنواتی که نیاز به احیا و مرمت دارند، با اعتبارات تخصیص یافته در سال گذشته در مجموع ۷۰۰ کیلومتر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند.

همچنین بخوانید

وی افزود: در صورت تأمین اعتبار می‌توانیم سالانه حدود ۲ تا ۳ هزار کیلومتر از قنات‌های کشور را مرمت و بازسازی کنیم.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، از محل بنیاد برکت مبلغ ۵۰ میلیارد تومان و از محل اعتبارات خشکسالی ۷۰ میلیارد تومان اعتبار به مرمت و بازسازی قنات‌های کشور اختصاص یافت ضمن آن که اعتبارات استانی خوبی نیز در این حوزه داشتیم.

سرافرازی ادامه داد: برخی از استان‌ها همچون یزد، کرمان و فارس توانستند اعتباراتی را در بحث خسارت سیل به طور مستقیم از استانداری‌ها دریافت و نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر از قنات‌ها را مرمت کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین بازسازی و مرمت قنات‌ها در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان و سمنان صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان آبدهی قنات‌های کشور نیز برآورد کرد با مرمت و بازسازی، سالانه به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد آبدهی قنات‌ها افزایش یابد.

وی در همین حال گفت: در سال‌های معمولی به لحاظ بارش، سالانه ۶ میلیارد متر مکعب آب و در سال‌های خشکسالی ۴ میلیارد متر مکعب برداشت از آب قنات‌ها صورت می‌گیرد.

سرافرازی با اشاره به طرح آبخیز تا جالیز اظهار داشت: نزدیک به ۱۲ هزار رشته قنات از ۴۰ هزار رشته قنات موجود در کشور را شناسایی کرده‌ایم که می‌توان در بالادست آنها عملیات آبخیزداری انجام داد.

وی افزود: این پروژه با همکاری معاونت آب و خاک و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور آغاز شده و پیشرفت آن به تأمین اعتبار بستگی دارد.

سرافرازی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم اجرای طرح آبخیز تا جالیز در سال جاری در اولویت قرار گیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا