انرژی

ساوه مستعد تولید انرژی خورشیدی است/رکوردزنی صنعت و کشاورزی شهرستان در مصرف برق

مدیر توزیع برق ساوه عدم سرمایه گذاری مناسب در سال های گذشته را موجب ایجاد ناترازی بین تولید و مصرف انرژی در ساوه دانست و افزود: در تابستان به واسطه بار سرمایشی که وارد مدار می شود ۱۰ درصد ناترازی اتفاق می افتد.

رضا فرهادی شامگاه دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان ساوه دارای ۱۵۲ هزار مشترک خانگی، صنعتی، کشاورزی و سایر مصارف است که برق مصرفی آن با استفاده از سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و انتقال فشار ضعیف، متوسط زمینی و هوایی با سه هزار و ۲۰۰ دستگاه ترانس هوایی و زمینی تغذیه می شود.

همچنین بخوانید

وی افزود: ۱۱ پست ۶۳ کیلوولت در سطح شهرستان به صورت عمومی برق مشترکین را تغذیه می کنند و ۶ پست ۶۳ کیلوولت اختصاصی در سطح شهرستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف انرژی در شهرستان ساوه بیش از ۳۰ درصد مصرف استان مرکزی است، گفت: ۷۰ درصد مصرف انرژی در استان در بخش کشاورزی و صنعت است، اما این میزان در سطح شهرستان افزون بر ۹۰ درصد است.

فرهادی در ادامه، عدم سرمایه گذاری مناسب در سال های گذشته را عامل وجود ناترازی بین تولید و مصرف انرژی در ساوه دانست و افزود: در تابستان به واسطه بار سرمایشی که وارد مدار می‌شود ۱۰ درصد ناترازی ایجاد می شود و مصرف بهینه می تواند مانع از این ناترازی ۱۰ درصدی شود.

وی با بیان اینکه در فصل گرما به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که قطعی برق ناخواسته‌ای صورت نگیرد، اظهار کرد: مصرف خانگی خط قرمز صنعت برق است و چنانچه ناگزیر به قطعی برق باشیم قطعا در مصارف خانگی نخواهد بود.

وی تاکید کرد: در بخش مصرف صنعتی تمهیدات لازم دیده شده است و امیدوارم قبل از حادث شدن پیک، سازوکار لازم از سوی صنایع اتخاذ شود و با اجرای راهکارهای عملی با کمترین مشکل از پیک گرما عبور کنیم.

مدیر توزیع برق ساوه اظهار کرد: در تابستان سال گذشته توزیع برق شهرستان نمره قبولی در مصارف خانگی و گذر از ناترازی گرفت و تلاش خواهیم کرد امسال نیز با کمترین مشکل از پیک تابستان عبور کنیم. تابستان سال گذشته همکاری و هماهنگی در بخش‌های مختلف به ویژه همکاری صنایع در مدیریت مصرف و تولید انرژی از طریق ژنراتورها و نیز جابجایی روزهای تعطیل اتفاق افتاد که قابل توجه بود.

وی گفت: مدیریت برق شهرستان در سه بخش امور شهر ساوه، بخش نوبران و شهر صنعتی کاوه در نظر دارد امسال به منظور توسعه مصرف بهینه و جلوگیری از قطعی برق در ایام گرم تابستان فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی مختلفی را انجام دهد.

فرهادی با اشاره به اینکه سال گذشته این شهرستان در پیک مصرف طی یک شبانه روز ۳۷۲ مگاوات برق مصرف کرده است افزود: با رعایت مصرف بهینه از سوی مصرف کنندگان و تلاش عوامل این مدیریت، توزیع برق با کمترین میزان قطعی نسبت به سال ماقبل انجام شد.

وی با اشاره به اینکه ساوه مستعد تولید انرژی خورشیدی است، اظهار کرد: شهرستان ساوه به دلیل قرار گرفتن در منطقه گرمسیری، ۳۴۰ روز از تابش آفتاب برخوردار است و ظرفیت تولید انرژی خورشیدی را داراست. افرادی که بخواهند در این حوزه سرمایه گذاری کنند مطمئن باشند که سرمایه گذاری صورت گرفته به دلیل خرید انرژی تولید شده توسط وزارت نیرو ظرف مدت سه سال بر می‌گردد. در حال حاضر به صورت محدود برخی آپارتمان‌ها اقدام به تولید انرژی خورشیدی می‌کنند.

وی همچنین گفت: شهرستان ساوه رتبه اول کمترین میزان تلفات و کمترین میزان خاموشی‌های بابرنامه و بی برنامه استان مرکزی را به خود اختصاص داده است.

در این نشست برخی مدیران رسانه و خبرنگاران به بیان دیدگاه ها و راهکارهای عملیاتی خود به منظور آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مردم برای مصرف بهینه پرداختند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا