اقتصاد کلان

رحیمی: بانک مرکزی تولید را مهار و تورم را رشد می دهد

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بانک ها حتی در پرداخت تسیهلات ریالی هم برای تولیدکنندگان موانعی ایجاد کرده اند و امروز بانک ها از پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ بودجه که به اشتغال و محرومیت زدایی باز می گردد و سایر تسهیلات به بهانه های مختلف سر باز می زنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهزاد رحیمی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری تکلیف شده تولید رشد و تورم مهار گردد، بانک مرکزی تولید را مهار و تورم را رشد می دهد؛ به طوری که عالمانه و هدفمند با سیاست های غلط و عدم تسلط به وظایف و اختیارات خود، تیشه به ریشه تولید می زند.

وی در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال واردکنندگان کالاهای غیرضروری مانند موبایل، کولر گازی و اخیراً خودرو با رانت، واسطه گری و بدون محدودیت در اولویت تامین ارز قرار می گیرند و چون هیچ مسئولیتی در قبال قیمت گذاری دستوری ندارند، به دلخواه خود در بازار محصولات وارداتی را به مردم قالب می کنند.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما تولیدکنندگان واقعی و مشمول قیمت گذاری دستوری باید در مدت ۳۰ روز پنج درصد معادل ریالی را در بانک عامل مسدود کنند که به دلیل عدم تامین ارز از سوی بانک عامل، به ناچار این پروسه تکرار و تولیدکننده بار دیگر ۱۰ درصد را مسدود می کند. این موارد در حال حاضر به بیش از ۳ ماه نیز رسیده است که موجب تحمیل هزینه های سنگین به کارخانه های نوپای تولیدکنندگان در مناطق محروم و مرزی به جای واردات و قاچاق کالا به تولید تشویق شدند، در آستانه تعطیلی و اخراج کارگران خود هستند که زیبنده نظام در شرایط موجود نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: نمی دانم مسبب وضع فعلی چه کسی است. امروز آقای فرزین رئیس بانک مرکزی گفتند که اختیارات ارز در دست ایشان نبوده و نمی توانند پاسخگو باشند! بفرمایید حضور ایشان در برج شیشه ای بانک مرکزی چه فایده ای دارد؟ در بحث تسیهلات ریالی هم برای تولیدکنندگان موانعی ایجاد کرده اند و بانک ها از پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ و سایر تسهیلات به بهانه های مختلف سر باز می زنند و کمر به شکست کمر تولیدکننده و تولید بسته اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا