تجارتکسب و کار

ترخیص سریع کالا از گمرکات کشور با هزینه مناسب

کشورها همواره سعی دارند بتوانند مواد و کالاهای مورد نیاز خود را به تنهایی تولید کنند. اما گاهی اوقات تولید داخلی ممکن است بسیار هزینه بر باشد. وجود فرد متخصص و نیروی کافی برای تولید و عرضه برخی از کالاها ضروری هستند و از طرفی دیگر نبود مواد اولیه و هزینه سنگین برای تولید آن امر غیرمنطقی است. از این رو واردات کالا صورت می‌گیرد. کالاها طبق نیازهای جامعه و تقاضا اولویت بندی می‌شوند و به کشور وارد می‌گردند. در زمانی که کالاها وارد گمرک شدند درون انبارها نگهداری می‌شوند تا به ترخیص برسند. ترخیص کالا از گمرک به منظور آزادسازی آن انجام می‌شود. برای ادامه مطالب با ما همراه باشید.

ترخیص کالا از گمرک چیست؟

ترخیص کالا به طور کلی به منظور آزادسازی کالا و رسیدن آن به دست صاحب اصلی انجام می‌گیرد. یعنی پس از ورود کالا به گمرک آن ها را در انبارهای وسیع نگه می‌دارند تا شخص ترخیص کار در جهت آزادسازی آن ها اقدام کند. توجه داشته باشید ترخیص کالا یک روند پیچیده و طولانی است که به دست افراد ناآگاه امکان پذیر نیست و حتما باید از متخصصان این فرایند راهنمایی بگیرید. ترخیص سریع کالا از گمرک تنها با این روش معجزه آسا می‌شود که باید به یک شرکت ترخیص کالا ماهر و با سابقه مانند آربی مراجعه کنید و راهنمایی بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص سریع کالا از گمرکات

مدارک مورد نیاز برای ترخیص سریع کالا از گمرکات

همچنین بخوانید

مدارک بسیاری برای طی شدن این مسیر نیاز است که قبل از هرکاری باید از تمامی آن ها آگاه باشید و برای اخذ آن ها اقدام کنید تا در زمان لازم همه مدارک را بدون نقص ارائه دهید. در این قسمت ارائه مدارک به سه بخش کلی تقسیم شده است:

۱. مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا برای ترخیص سریعتر: دفترچه بیمه، اصل و کپی کارت ملی، اصل وکالت نامه محضری، معرفی نامه.

۲. مدارک مربوط به صاحب کالا: کپی از تمامی صفحات کارت بازرگانی، کپی کارت ملی، کارت بازرگانی، اصل کارت ملی

۳. مدارک مرتبط به کالا: ترخیصیه، قبض انبار، بارنامه: شامل تعداد و علامت کالا، گواهینامه استاندارد، مجوزهای قانونی، گواهی بازرسی، تعداد کانتینر، ناخالصی های کالا و بسته ها، پروفرما (مشخصات کالا)، فهرست عدل بندی، گواهی مبدا،ثبت سفارش بازرگانی، بیمه نامه.

راه هایی برای ترخیص سریع کالا از گمرک

راه هایی برای ترخیص سریع کالا از گمرک

ترخیص سریع کالا همچون ترخیص pvc نیازمند اتمام مراحل پیچیده ای است. در واقع خود ترخیص کالا یه روند و فرایند بسیار پیچیده است. شاید در ذهنتان این چالش به وجود آید و کمی مضطرب گردید. اما اصلا جای نگرانی نیست. این روند به این دلیل پیچیده است که نقض هرکدام باعث معطلی و متوقف شدن شما در آن مرحله می‌شود و تا زمان اتمام نمی‌توانید بقیه مراحل را طی کنید. ترخیص کار ماهر می‌تواند کالاهای شما را بدون دردسر و پیچیدگی طبق قوانین تعیین شده آزاد کند و از نگرانی های شما بکاهد. این شخص می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد و حتما باید دارای کارت بازرگانی که نشان دهنده اعتبار اوست باشد.

تقسیم کالاها در گمرکات

کالاها در زمان ورود و خروج توسط مامورین گمرک بازرسی می‌شوند. تمام آن طبق استانداردهای کشورها باید باشند و در غیر این صورت اجازه ورود به کشور را ندارند. اداره گمرک دارای رویه هایی اعم از رویه کالای ورودی، رویه وسایل نقلیه برای مقاصد تجاری، رویه انتقالی، رویه کابوتاژ، رویه پیک سیاسی و بسته های پست سیاسی، رویه مرسولات پست بین المللی، رویه فروشگاههای آزاد، رویه کالای صدوری، رویه کالای مسافری می‌باشد که تمامی کالاها را به سه دسته تقسیم می‌کند.

  • کالای مجاز: تمامی کالاهای مجاز اجازه ورود دارند و بدون مجوز تایید شده هستند.
  • کالای مشروط: کالاهای مشروطه همگی براساس یک ضمانت خاص می‌توانند می‌توانند وارد کشور شوند و به تایید برسند.
  • کالای ممنوع: کالای ممنوع همانطور که از نامش پیدا است هیچ گونه ای اجازه ای برای ورود به کشور ندارد الخصوص کالاهایی مانند مشروبات الکلی و مواد مخدر

مراحل ترخیص کالا از گمرک

۱. تحویل اسناد توسط مشتری

۲. دریافت مجوزهایی مانند ثبت سفارش، کالای خاص، گرفتن معافیت برای تولیدکننده های ایرانی، اقلام خاصی که دارای معافیت گمرک می باشند.

۳. دور اظهاری و پرینت آن

۴. اخذ شماره کوتاژ و احراز هویت

۵. صدور تاییدیه از کارشناس و ارسال آن به صندوق و واریز هزینه ها به بانک

۶. مجوز بارگیری

۷. تسویه انبارداری و پرداخت هزینه های آن

۸. انجام دوباره بارگیری و بازرسی توسط کارشناس خروجی

۹. تحویل صورتحساب توسط بخش ترخیص به مالی

۱۰. ارسال صورتحساب از امور مالی به مشتری و تحویل کالا در محل

۱۱. تعیین مسیر: دارای سه بخش سبز، زرد و قرمز است: مسیر سبز: کالا بدون نیاز به مجوزات و بازرسی به درب خروجی هدایت می‌گردد. مسیر زرد: بعد از بررسی کالا و اسناد اجازه خروج دارد. مسیر قرمز: ارزیابی از مهم ترین بخش های این مسیر است که کارشناس بعد از دریافت مجوزهای مربوطه مانند استاندارد و ماهیت کالا می‌تواند آن را به درب خروجی هدایت کند.

ترخیص سریع کالا از گمرک با هزینه مناسب

اگر می‌خواهید کالای شما با هزینه مناسبی آزاد شود و مدت طولانی درون انبارها نگه داشته نشود، باید تمامی مراحل را به درستی طی کنید و هزینه های لازم آن را بپدازید. هزینه های ترخیص کالا بسته به نوع، تعداد، برند و شاخص های دیگری مانند محاسبه۴%  گمرکی+۳% ارزش افزوده، هزینه های ثبت سفارش، وزارت راه، هزینه های قبض انبار و ترخیصیه، هزینه های بارگیری و فله چینی، هزینه های بندری (تخلیه و بارگیری و انبارداری، هزینه های ورودی، تعداد و  نوع کالا، عوارض و وزن کالاها و مدت ماندگاری در انبارها) تعیین می‌شوند. از این رو بهتر است قبل از عمل کمی روی این موضوعات تحقیق کنید یا از افراد آگاه و معتبر راهنمایی بگیرید. برای مثال ترخیص لوله استیل که یک کالای پرتقاضا و کاربردی است تنها به دست فرد کاربلد امکان پذیر است.

طبق عقیده ها ترخیص کالا امری راحت است اما نکات بسیار زیادی دارد که باید یک فرد با اطلاع قبلی وارد آن شود. وگرنه با وجود پیچیدگی ها هر لحظه بیشتر با شکست و مطلی مواجه می‌شوید. شخص ترخیص کار با داشتن مدارک و کارت بازرگانی لازم به عنوان نماینده می‌تواند تمامی این مراحل را طی کند. ترخیص سریع کالا از گمرک نیازمند دقت و توجه است که گروه تجاری آربی بهترین نتایج را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

برچسب ها : ترخیص کالا,ترخیص کالا از گمرک,ترخیص کار,شرکت ترخیص کالا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا