انرژی

اتحادیه اروپا حاضر به تحریم خط لوله گاز روسیه نیست

با وجود فشار اوکراین برای تحریم خطوط لوله گاز روسیه، این ایده موفقیت چندانی در بروکسل کسب نکرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، دیپلمات‌ها به پولیتیکو گفتنده که هر چند این موضوع در نشست آینده سران گروه هفت مورد بحث قرار می‌گیرد اما بعید است اتحادیه اروپا، یازدهمین بسته تحریم‌های روسیه را اصلاح کرده و خطوط لوله گازی که مسکو پس از حمله به اوکراین بست را برای همیشه تعطیل کند.

همچنین بخوانید

بر اساس مدارکی که توسط روزنامه فایننشیال تایمز مشاهده شده است، کلوب کشورهای ثروتمند گروه هفت در نشست ژاپن، تحریمی را بررسی خواهد کرد که ازسرگیری واردات گاز طبیعی از روسیه را برای کشورهای آلمان و لهستان ممنوع می‌کند، حتی اگر کرملین تصمیم بگیرد که شیرهای گاز خود را دوباره باز کند.

هر چند که جریان گاز روسیه از طریق خطوط لوله، به شدت کاهش پیدا کرده و تقریبا به صفر رسیده است اما اعضای گروه هفت مانند آلمان و ایتالیا که همچنان خطوط لوله متصل به روسیه دارند، باید با این تدبیر موافقت کنند و تحلیلگران و مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند هیچ اجماعی برای حمایت از این پیشنهاد وجود ندارد.

یک دیپلمات یک کشور عضو اتحادیه اروپا اظهار کرد: از آنچه می‌شنوم، خیلی بعید است که این پیشنهاد تصویب شود. مقاومت زیادی از سوی کشورهای وابسته به همین مقدار اندک گاز، وجود دارد. یازدهمین بسته تحریمها تقریبا تکمیل شده و وارد کردن چنین تحریم بزرگی در چنین مقطعی، جواب نخواهد داد.

پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین، مسکو بیش از ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین می‌کرد. طبق آمار اندیشکده بروژل، این رقم اکنون به کمتر از هشت درصد، کاهش پیدا کرده است.

دو شاه لوله نورد استریم که تا آلمان امتداد دارند و خط لوله یامال که از لهستان می‌گذرد، شاهد افت جریان گاز به صفر بوده اند. ترانزیت از طریق خط لوله‌ای که از اوکراین عبور می‌کنند، به حدود یک چهارم سطح پیش از جنگ رسیده و تنها جریان گاز در خط لوله ترک استریم که از دریای سیاه می‌گذارد، مشابه سطح پیش از جنگ است.

بر اساس گزارش پولیتیکو، روسیه احتمال بازگشایی شیرهای گاز را مطرح کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اکتبر اعلام کرد که اگر لازم باشد، کشورش آماده است عرضه گاز را ازسربگیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا