امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

توضیحات وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با گزارش آرمان اقتصادی

مشهد ـ در پی انتشار گزارش آرمان اقتصادی در رابطه با دلایل گرانی مرغ و معضلات پرورش جوجه یک روزه، وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، به دنبال انتشار گزارشی از سوی خبرگزاری مهر با عنوان «گرانی جوجه یک روزه و نبود نظارت / بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری بلای جان مرغداران» در بررسی مشکلات مرغداران، علل افزایش قیمت و کاهش عرضه این محصول پروتئینی، وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه می‌خوانید:

همچنین بخوانید

با سلام و احترام

ضمن سپاس از توجه آن رسانه محترم به مسائل بخش کشاورزی، با عنایت به خبر منتشر شده در آن خبرگزاری مورخ ٣٠ / ٠٢ / ۱۴۰۲ کد خبر ۵۷۸۳۸۷۸ با عنوان «گرانی جوجه یک روزه و نبود نظارت / بی‌ثباتی بلای جان مرغداران»، مقتضی است دستور فرمائید توضیحات این وزارتخانه، در آن خبرگزاری برای روشنگری افکار عمومی منتشر شود.

عدم تولید جوجه یک روزه توسط برخی از تولیدکنندگان این نهاده و نیز کمبود جوجه‌ریزی تولیدکنندگان مرغ گوشتی در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، بازار مرغ را با چالش کمبود عرضه در ماه‌های ابتدایی سال جاری مواجه کرد بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بازار این ماده پروتئینی اقدامات زیر را عملیاتی کرده است:

۱- تصویب قیمت ٧٣ هزار تومان برای هر کیلو مرغ گرم برای اقتصادی و مقرون به صرفه شدن تولید و ایجاد انگیزه در مرغداران با رعایت حقوق مصرف کننده.

۲- اختصاص نهاده طیور در ماه‌های اخیر برای جبران عقب ماندگی ابتدای سال جاری.

۳- تعیین نرخ مصوب جوجه یک روزه با قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان به عنوان نهاده اصلی تولید گوشت مرغ.

۴- صدور مجوز واردات جوجه یک روزه برای جبران کمبود بازار.

۵- نظارت و بازرسی مستمر بر زنجیره تولید و عرضه جوجه یک روزه و مرغ.

لازم به ذکر است بر اساس دستور اکید سرپرست وزارتخانه و اظهارات ایشان در سفرهای استانی خراسان رضوی و مرکزی، در صورت گران فروشی واحدهای عرضه، شرکت متخلف بر اساس قانون جدید تعزیرات جریمه می‌شود بر همین اساس طبق گزارش اخیر مدیرکل نظارت و بازرسی وزارت جهاد کشاورزی، یک شرکت متخلف به جرم گران فروشی، مبلغ ۳۲۴ میلیارد ریال جریمه شده است.

تولیدکنندگان مرغ گوشتی در صورت مواجهه با قیمت بالاتر از نرخ مصوب، مراتب را به همراه فاکتور خرید، برای بررسی و رسیدگی، به واحد بازرسی و نظارت استان و شهرستان ارائه کنند. در صورت احراز گران فروشی، واحد متخلف بر اساس قانون جدید تعزیرات، مصوب سران سه قوه، به مأخذ ده برابر جریمه می‌شود.

همچنین در نشست اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران و انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه برای ایجاد تعادل در قیمت این نهاده مهم تولید، مقرر شد؛ انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه، هر قطعه جوجه را با قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه و ضمناً ظرفیت تولید جوجه را به اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران اعلام کند و در عین حال بر اساس تعهدات، نظارت مؤثر بر مزارع مرغ مادر و عوامل فروش آنها برای رعایت قیمت مصوب مورد توافق را نیز داشته باشد.

از سوی دیگر اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران نیز متعهد شده، بر اساس عملکرد شش ماه گذشته، توزیع استانی را انجام دهد. علاوه بر آن اتحادیه‌های مرغداران گوشتی استان‌ها باید سهم تعاونی‌ها را مشخص نمایند و مرغداران نسبت به رزرو تا سقف سهمیه هر ماه و دریافت مجوز قطعی اقدام کنند.

در پایان یادآور می‌شود؛ رفع نوسان موجود در بازار به دلیل دوره‌های جوجه‌ریزی و تولید مرغ در واحدها و ترمیم بازار به یک زمان ۴۵- ۶۰ روزه نیازمند است و انتظار می‌رود با تمهیدات صورت گرفته روند رو به ثبات بازار گوشت مرغ را شاهد باشیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا