ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

میلیاردها دستگاه با یکدیگر داد و ستد می‌کنند

طبق یک گزارش جدید، حدود ۳.۳ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت تا پایان دهه جاری، مستقیما پول و داده، داد و ستد خواهند کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مشاوران مخابراتی شرکت  STL Partners در گزارشی مدعی شدند: شمار دستگاه‌های متصل به اینترنت که با یکدیگر به داد و ستد پول و داده می‌پردازند از ۸۸ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۴، به ۳.۳ میلیارد دستگاه تا سال ۲۰۳۰ خواهد رسید که به منزله رشد ۳۷۵۰ درصدی در مدت حدود شش سال است.

همچنین بخوانید

به گفته این محققان، این شیوه “اقتصاد اشیاء (EoT) “نام گرفته است که شاخه‌ای از “اینترنت اشیاء” (IoT) است و بیش از ۱۰ درصد کل بازار “اینترنت اشیاء” را تشکیل داده و نرخ رشد ترکیبی سالانه ۶۸ درصدی را تجربه خواهد کرد.

در حالی که همه نوع دستگاه متصل به اینترنت، “اینترنت اشیاء” را تشکیل می‌دهند، انتظار می‌رود عمده داده مربوط به خودروهای متصل به اینترنت باشد.

منطق پشت این پیش بینی این است که تله‌ماتیک خودرو، در حال حاضر نسبتا توسعه یافته بوده و داده‌های خودروهای متصل، برای سایرین در این اکوسیستم، ارزشمند است. محققان با توضیح این که “اقتصاد اشیاء” چطور می‌تواند در صنعت خودرو عمل کند، تاکید کردند خودروهای متصل می‌توانند با نقاط شارژ، حسگرهای فضای پارک و چراغهای ترافیک مستقیما از طریق “اینترنت اشیاء”، ارتباط گرفته و هماهنگ کنند.

بعلاوه، شرکت STL Partners  پیش بینی می‌کند که بیش از ۱.۲ میلیارد دستگاه شبکه هوشمند، تا سال ۲۰۳۰ به “اقتصاد اشیاء” مجهز می‌شوند که ۴۰ درصد از کل پیش بینی فرصت و همچنین ۷۰۰ میلیون دستگاه زنجیره تامین است. در این بخش از صنعت، ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند داده‌های تولید شده توسط “اینترنت اشیاء” را برای پیش بینی افزایش تقاضا برای انرژی، تجزیه و تحلیل کنند و ظرفیت اضافی را به شبکه بفروشند.

ودافون از جمله سازمان‌هایی است که رشد بازار “اقتصاد اشیاء” را پیش بینی کرده و در همین راستا، سال گذشته یک پلتفرم “اقتصاد اشیاء” به نام “دیجیتال اَست بروکر” (Digital Asset Broker) ساخت.

بر اساس گزارش وب سایت تِک رادار، سایر شرکت‌هایی که به بخش رو به رشد “اقتصاد اشیاء” توجه دارند، بانک‌ها و سازمان‌های مالی هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا