انرژی

تصمیم عربستان به نفع تولیدکنندگان آمریکایی می‌شود؟

عربستان سعودی با هدف تنبیه سرمایه‌گذارانی که روی کاهش قیمت نفت حساب باز کرده‌اند، توافق اوپک پلاس پیچیده‌ای را طراحی کرده اما ممکن است با تصمیم اخیرش، ناخواسته، به حمایت بلندمدت از صنعت انرژی آمریکا کمک کرده باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، عربستان سعودی روز یکشنبه متعهد شد علاوه بر کاهش تولید فعلی اوپک و متحدانش، در ژوئیه تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز معادل ۱۰ درصد کاهش دهد. با کاهش جدید تولید از سوی عربستان سعودی، این گروه توافق کرده است که حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز عرضه نفت را در ژوئیه از بازار خارج کند که معادل ۴.۶ درصد از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز تقاضای جهانی برای نفت است.

همچنین بخوانید

اوپک پلاس همچنین روز یکشنبه موافقت کرد که کاهش عرضه فعلی این گروه به میزان ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز را تا سال ۲۰۲۴ ادامه دهد.

قیمت نفت در واکنش به این تصمیم، در اوایل روز دوشنبه، حدود دو دلار در هر بشکه افزایش یافت و به ۷۸ دلار در هر بشکه رسید. تحلیلگران می‌گویند که این رشد، تازه شروع روند صعودی نفت است و کاهش عرضه به طور پیوسته، باعث تشدید کمبود عرضه جهانی شده و می‌تواند قیمت‌ها را تا مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز یکشنبه گفت: این بازار نیاز به ثبات دارد و تصمیم غیرمنتظره خود برای کاهش بیشتر تولید عربستان را احسن کردن این توافق خواند.

وزیر انرژی عربستان سعودی بارها عصبانیت خود را ابراز کرده و وعده داده است که فروشندگان استقراضی که روی کاهش قیمت نفت حساب و معامله می‌کنند را مجازات کند. قیمت نفت در هفته‌های اخیر به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه در مقایسه با بیش از ۱۳۰ دلار در سال میلادی گذشته که حمله نظامی روسیه به اوکراین آغاز شد، کاهش پیدا کرده است.

یک منبع مطلع از استراتژی اوپک پلاس که مایل نبود نامش فاش نشود، به رویترز گفت: این اقدام عربستان سعودی با هدف بازداشتن فروشندگان استقراضی از پایین آوردن قیمت نفت انجام شده است.

ناتاشا کانوا، تحلیلگر جی پی مورگان اظهار کرد: میزان کاهش عربستان قابل توجه بوده و حداقل، فشار نزولی روی قیمت‌ها را باید تا پایان سال محدود ‌کند. افزایش غیرمنتظره قیمت‌ها، فروشندگان استقراضی را مجبور می‌کند معاملات خود را با ضرر ببندند.

اوپک می‌گوید برای قیمت نفت هدف گذاری نکرده است و تصمیمات سیاستی این گروه، با هدف جلوگیری از نوسان از طریق متعادل کردن عرضه و تقاضا، گرفته می‌شود.

تاماس وارگا از شرکت کارگزاری پی وی ام در این باره اظهار کرد: تصمیم عربستان سعودی برای کاهش تولید، به وضوح نشان دهنده خشم و ناامیدی تولیدکنندگان به خصوص ریاض، از کاهش قیمت‌ها بوده است. طبق برآورد صندوق بین المللی پول، عربستان سعودی به قیمت ۸۰ دلار در هر بشکه نفت برای متعادل کردن بودجه خود نیاز دارد.

دورهای قبلی کاهش تولید اوپک پلاس، هدف انتقاد آمریکا و سایر کشورهای مصرف کننده قرار گرفت که این تولیدکنندگان را متهم کرده اند که اقتصاد جهانی را با افزایش هزینه‌های انرژی، تضعیف می‌کنند. وزیران اوپک پلاس در پاسخ به این انتقادات، اظهار کرده‌اند که از منافع خود دفاع می‌کنند و باید شرایطی را برای سرمایه گذاری بلندمدت در بخش نفت و گاز فراهم کنند. همچنین این طور می‌گویند که سیاست‌های مقطعی برای حرکت به سمت انرژی کم کربن، باعث کاهش سرمایه‌گذاری شده و پیش از  آن که جهان آماده زندگی بدون نفت شود، می‌تواند منجر به کمبود عرضه در آینده شود.

رونق صنعت نفت آمریکا

آمریکا نسبت به جدیدترین دور کاهش تولید اوپک، نظر مثبت داشت. یکی از مقامات کاخ سفید روز یکشنبه گفت: تمرکز دولت روی بشکه‌های نفت نیست، بلکه قیمت‌ برای مصرف کنندگان آمریکایی است که اهمیت دارد و از سال گذشته، قیمت‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

 از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، تضعیف اقتصاد جهانی، نگرانی پیرامون بحران بانکی آمریکا و بهبود کند اقتصاد چین از محدودیت‌های کرونایی، روند رشد قیمت نفت را محدود کرده است. اما اوپک و همچنین آژانس بین المللی انرژی که دیده بان انرژی غرب است و بسیاری از ناظران، انتظار دارند افزایش تقاضا در نیمه دوم سال از میزان عرضه، فراتر برود.

خورخه لئون، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی “ریستاد انرژی” می‌گوید: کاهش تولید عربستان سعودی، کمبود عرضه در بازار را از ژوئیه، به بیش از سه میلیون بشکه در روز افزایش داده و فشار صعودی بر قیمت‌ها را در هفته‌های آینده افزایش می‌دهد.

اگر جدیدترین دور کاهش تولید اوپک پلاس، باعث افزایش قیمت‌ها شود، تولیدکنندگان رقیب خارج از این گروه سود خواهند برد و بزرگترین رقیب این گروه، آمریکا است.

آمریکا طی ۱۵ سال گذشته، تولید نفت و گاز خود را بیش از دو برابر افزایش داده است که عمدتا، نتیجه توسعه میادین شیل بوده است.

تولید نفت شیل در دوران پاندمی کووید ۱۹ کاهش پیدا کردند و وام دهندگان، تامین مالی تولیدکنندگان را محدود کردند، اما از آن زمان بهبود پیدا کرده و صادرات و تولید نفت آمریکا به رکورد بالایی رسیده است.

تصمیم اوپک پلاس برای تمدید محدودیت عرضه فعالی تا یک سال دیگر، احتمالا به تولیدکنندگان آمریکایی اطمینان قیمتی طولانی‌مدت لازم را داده و ظرفیت آنها برای استقراض را تقویت می‌کند.

بخشی از کاهش تولیدی که روز یکشنبه اعلام شد شامل تغییراتی برای منعکس کردن تولید واقعی بعضی از اعضای اوپک پلاس است که نتوانسته‌اند طبق سهمیه تعیین شده، نفت تولید کنند.

در حالی که روسیه موافقت کرد کاهش تولید فعلی ۵۰۰ هزار بشکه در روز خود را تا سال ۲۰۲۴ تمدید کند، آنگولا و نیجریه هم موافقت کردند که از سهمیه تولید استفاده نشده خود صرف نظر کنند. امارات متحده عربی اجازه نفت سهمیه تولید خود را از سال ۲۰۲۴، به میزان ۰.۲ میلیون بشکه در روز افزایش داده و ۳.۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند.

به گفته تحلیلگر جی پی مورگان، نتیجه نهایی این خواهد بود که تصمیم اوپک پلاس، میزان عرضه نفت در سال ۲۰۲۴ را به میزان ۱.۱ میلیون بشکه در روز نسبت به انتظارات قبلی کاهش خواهد داد و کاهش تولید تا سال ۲۰۲۵ ادامه پیدا خواهد کرد و این امر به آمریکا فضای کافی خواهد داد.

بر اساس گزارش رویترز، این تحلیلگر گفت: مهمتر از همه، قیمت نفت به میزان قابل ملاحظه ای پایین‌تر از سطح سال گذشته است و تولید مایعات نفتی آمریکا، به بالاترین رکورد همه زمان‌ها رسیده و انتظار نمی‌رود تصمیم اوپک، یک مسئله سیاسی برای دولت آمریکا شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا