انرژی

کیفیت آب سفره‌های زیرزمینی کاهش یافته/ شرایط اقلیمی کشور بسیار شکننده است

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه وزیر نیرو به دنبال تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است، گفت: ۵۰۰ طرح ویژه در وزارت نیرو تعریف شده که بیشتر آن پروژه‌های انتقال آب است به طوریکه این پروژه ها به تأمین آب شرب، صنعت، کشاورزی و در نهایت ایجاد اشتغال کمک می‌کند.

هوشنگ ملایی چهارشنبه ۱۷ خرداد در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان، اظهار کرد: پروژه آبرسانی به همدان یکی از مهمترین کارهایی بود که در دولت سیزدهم اجرا شد و با تأمین اعتبار توسط دولت در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه رسید و از بحران آب در همدان عبور کردیم و در ماه‌های آینده ظرفیت خط انتقال این آب به ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه در ایران بین ۲.۵ تا ۳.۵ برابر متوسط جهانی، برای محصولات کشاورزی آب مصرف می‌شود، افزود: ۸۰ درصد محصولات کشاورزی کشور از طریق کشت آبی برداشت می‌شود و تنها ۲۰ درصد محصولات کشت دیمی است.

وی اظهار کرد: براساس بررسی های انجام شد بیش از ۴۵ درصد آب مصرفی کشور از طریق چاه ها و آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که این موضوع در بلندمدت موجب کاهش کیفیت آب سفره‌های زیرزمینی شده است.

وی افزود: میانگین بارش سالانه کشور حدود ۲۵۰ میلی‌متر است که این میزان در سال‌های اخیر به ۲۴۰ میلی‌متر کاهش یافته است.

ملایی با اشاره به بارش سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد مترمکعب در کشور، تصریح کرد: از این میزان حدود ۳۰۰ میلیارد مترمکعب به دلایل مختلف از جمله تبخیر قابل استفاده نیست و ۱۰۰ میلیارد مترمکعب در دسترس است که ۹۰ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. اگر ۱۰ درصد بهره‌وری را در کشاورزی افزایش دهیم آب مورد نیاز بخش صنعت و آشامیدن تأمین می‌شود.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران گفت: میزان بارش‌ها در کشور یکسان نیست به طوریکه ۴۵ درصد جمعیت کشور در فلات مرکزی سکونت دارند که میانگین بارش آن به طور متوسط ۱۲۰ میلی‌متر است.

ملایی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد به ازای هر مترمکعب آب حدود چهار دلار ارزش افزوده ایجاد می‌شود و استان هایی که از آب بهتر استفاده کردند، موفق تر هستند.

وی افزود: براساس بررسی شاخصه‌های اقتصادی مرکز آمار ایران، ارزش افزوده استان همدان به ازای مصرف هر مترمکعب آب، حدود سه دلار و از نظر اقتصادی و کشاورزی کمتر از میانگین کشوری است. 

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران در بخش دیگری گفت: تاکنون سدهایی با گنجایش ۵۳ میلیارد مترمکعب در کشور ایجاد شده است. با توجه به شرایط جغرافیایی میزان بسیار کمی گلخانه داریم که باید با یک همگرایی تلاش کنیم با ایجاد گلخانه، میزان بهره وری را در بخش کشاورزی افزایش دهیم.

ملایی تصریح کرد: شرایط اقلیمی کشور بسیار شکننده است و باید از لحاظ پدافندی، ظرفیت ذخیره آب را برای دو سال در نظر داشته باشیم.

مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز گفت: امیدوارم در این سنگر خدمتگذار مردم باشم و وظایف، اهداف و برنامه‌های وزارت نیرو را به بهترین شکل انجام دهم.

رضا اخلاص‌مند افزود: فاز نخست پروژه آبرسانی بلندمدت به همدان با تلاش مدیران استان بهره برداری شده است و امیدواریم ادامه مسیر آبرسانی به همدان را به سرانجام برسانیم تا آب آشامیدنی سالم و پایدار برای مردم شهر تأمین شود.

وی تصریح کرد: بیشتر آب مصرفی بخش‌های مختلف از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می شود و بیلان همه ۱۳ دشت استان همدان منفی است که وظیفه داریم در حفظ و نگهداری این منابع تلاش کنیم.

اخلاص‌مند افزود: امیدوارم با اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های سازگاری با کم آبی بتوانیم جلوی اُفت بیشتر سطح آب‌ زیرزمینی را بگیریم.

وی گفت: حدود ۹۰ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی، ۲.۷ درصد در بخش صنعت و خدمات و مابقی آشامیدنی است و اگر ۱۰ درصد از مصرف کشاورزی صرفه جویی شود، بیشتر مشکلات کم آبی برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه برای بهره‌وری نیروی انسانی و منابع آبی باید تلاش کنیم، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت قانون بودجه امسال، باید برنامه‌ها در مدت سه ماه ارائه شود تا اعتبارات مورد نیاز آن به موقع تأمین شود.

وی تأکید کرد: پیگیری و اجرای طرح های نیمه تمام به ویژه پروژه آبرسانی به همدان در اولویت کاری بنده قرار دارد.

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز با بیان اینکه هم اکنون حجم آب پشت سد اکباتان ۱۵.۳ میلیون مترمکعب است، گفت: در حال حاضر حداقل ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب در تصفیه خانه شهید بهشتی تأمین می شود که در یک ماه آینده به ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه خواهد رسید.

محمد ضروری اظهار کرد: ۲۷ دی ۱۴۰۰ سرپرستی آب منطقه‌ای همدان بدون هماهنگی و رایزنی های قبلی به بنده واگذار شد و از همان روز پیگیری آب همدان شروع شد.

وی اضافه کرد: از همان زمان مشکلاتی که پیش بینی می‌شد در تابستان ۱۴۰۱ داشته باشیم به استاندار همدان گفته شد و بلافاصله جلسه ای با وزیر نیرو داشتیم که بنده اعلام کردم با توجه به بارش‌ها در تیرماه با مشکل مواجه می شویم.

وی با بیان اینکه در بهمن ۱۴۰۰ جلسه‌ای در وزارت نیرو شکل گرفت و موضوع را مطرح کردیم، افزود: باور و پذیرش این موضوع در سطح وزارت نیرو مشکل بود چراکه تصور بر این بود که همدان مشکلی در این زمینه ندارد.

ضروری با اشاره به اینکه با پروژه ای مواجه بودیم که عملیات اجرایی آن از سال ۸۶ شروع شده بود، ادامه داد: سال ۸۶ پیمانکاری کار را به صورت کنسرسیوم شروع کرد که با مشکلات مختلفی مواجه شد و قرارداد به قرارگاه خاتم الانبیاء(ع) واگذار شد.

وی با بیان اینکه سال‌ها گذشت و کارهایی انجام شده بود اما هفت سال بود که کارگاه تعطیل و نیمه تعطیل بود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمان زیادی از طرح گذشته بود مؤلفه های طرح تغییر کرده بود به طوریکه تخصیص اولیه این پروژه که ۸۳ میلیون مترمکعب بود، به ۱۶میلیون مترمکعب رسید.

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار کرد: طراحی مجدد صورت گرفت و کار از صفر شروع شد و در قرارداد این طرح عمده تجهیزات خارجی بود و باید از کشورهای خارجی از جمله هلند و فرانسه تأمین می شد.

ضروری با اشاره به اینکه رکوردهای بی نظیری در عملیات اجرایی این پروژه ثبت کردیم، تصریح کرد: در همان ابتدا که بازدیدی از عملیات اجرایی داشتیم می دانستیم که اگر آب به استان برسد ما هنوز ظرفیتی برای تصفیه خانه نداریم بنابراین استفاده از تصفیه خانه شهید بهشتی و خط بای پس به پیشنهاد شخص بنده مطرح شد و از بهمن ۱۴۰۰ کلید خورد.

وی با تأکید بر رکورد احداث مخازن در این پروژه، گفت: خط بای پس یک ابتکار بی نظیری بود که خط استراتژیک برای همدان شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از اینکه تصفیه خانه به بهره‌برداری رسید، بحث اتصال زون های شرقی و غربی اجرایی خواهد شد، ادامه داد: از طریق خط بای پس، سد آبشینه، سد اکباتان و چاه های بهار به خط تالوار متصل شد.

ضروری با بیان اینکه همدان دو مشکل خشکسالی و توزیع آب را داشت، افزود: قسمت‌هایی از شهر امکان توزیع آب نبود و در برخی مناطق ۱۵ یا ۲۰ روز آب نداشتند.

وی گفت: در زون غربی شهر آب داشتیم اما در زون شرقی آب نداشتیم که با اجرای خط بای پس این مشکل هم حل شد و مهرماه قطعی آب از همدان برداشته شد و با وجود اینکه بارش همدان نسبت به سال گذشته کمتر است اما با انجام این پروژه بزرگ، اقداماتی که در حفاظت از منابع آب صورت گرفت و اتصال چاه های کشاورزی به شبکه و مدیریت خوب بالادست سد اکباتان خوشبختانه امروز حجم سد اکباتان ۱۵.۳ میلیون مترمکعب است.

ضروری با بیان اینکه در تصفیه خانه شهید بهشتی امکان تصفیه ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه را داریم، اظهار کرد: سیستم و تجهیزات خریداری شده است و مشکل تأمین انرژی نیز از طریق پست فیروزی حل و حداکثر تا یک ماه آینده وارد مدار خواهد شد.

وی بیان کرد: در تأمین آب امسال مشکلی نخواهیم داشت و شهروندان همدانی امسال را بدون مشکل پشت سر خواهند گذاشت.

به گزارش آرمان اقتصادی، امروز طی مراسمی “رضا اخلاص‌مند” به عنوان مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه‌ای استان همدان معرفی و از تلاش‌های “محمد ضروری” مدیرعامل سابق تقدیر شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا