اقتصاد کلان

چینی‌ها بعد از کرونا چطور خرج می‌کنند؟

مصرف‌کنندگان چینی بعد از پایان محدودیت‌های کرونایی دوباره برای سفر و غذا هزینه می‌کنند اما اقلام ضروری و کالاهای مصرفی را به اندازه قبل از همه‌گیری خریداری نمی‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کارشناسان اظهار کردند که مصرف‌کنندگان چینی بعد از پایان محدودیت‌های مرتبط با بیماری همه‌گیر هنوز در مورد خرج‌کردن محتاط هستند. زمانی که بخشی از درآمد خود را به هزینه‌هایی مانند رستوران‌ها، هتل‌ها یا سفر اختصاص می‌دهند، درآمد کمتری خواهند داشت تا برای مواردی به ویژه خرید هزینه کنند.

داده‌های اداره ملی آمار چین نشان داد که خرده فروشی کالاهای مصرفی در سه ماهه اول نسبت به سال قبل ۵.۸ درصد افزایش یافته است که به طور قابل‌توجهی از کاهش ۲.۷ درصدی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ بازگشته است. طبق گزارش شرکت حسابداری KPMG، هزینه سرانه خدمات در این دوره ۶.۲ درصد نسبت به سال قبل رشد کرد که سریع‌تر از رشد کلی مصرف بود.

فروش رستوران‌ها در چهار ماه اول، ۱۹.۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که به طور قابل‌توجهی بالاتر از رشد ۰.۳ درصدی قبل از شیوع بیماری کووید-۱۹ در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بود. خرده فروشی کالاها در مقایسه با سال ۲۰۲۲، تنها ۷.۳ درصد افزایش یافت.

درآمد صنعت خرده‌فروشی در سه‌ماهه اول ۲۸۳.۳ میلیارد یوان (۵۳.۵ میلیارد دلار سنگاپور) بود که نسبت به سال قبل ۴.۸ درصد افزایش داشت اما همچنان پایین‌تر از سطح قبل از همه‌گیری بود. شاخص اعتماد مصرف‌کننده در آوریل سال گذشته به پایین‌ترین سطح ۸۶.۷ سقوط کرد و تنها در ژانویه شروع به بهبود کرد. این شاخص در ماه مارس به ۹۴.۹ صعود کرد اما همچنان بسیار پایین تر از ۱۲۴.۱ ثبت شده در مارس ۲۰۱۹ بود.

در همین حال، مردم چین با نرخ بالایی به پس انداز خود ادامه داده‌اند که نشان می‌دهد آنها تمایلی به هزینه‌کردن ندارند و تمایل به پس‌انداز احتیاطی دارند. سپرده‌های خانوارها در پایان ماه مارس به رقم خیره‌کننده ۱۳۰.۲ تریلیون یوان رسید.

با توجه به بی‌ثباتی اقتصادی، خرید اقلام گران از جمله لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی کاهش یافته است و مدتی طول خواهد کشید تا تقاضای مصرف‌کننده افزایش یابد.مالکان املاک تجاری برای جذب مستاجران، اجاره بها را کاهش داده‌اند. از بیش از ۱۶۰۰ پروژه خرده فروشی املاک تجاری تجاری نزدیک به ۸۰ درصد گزارش کرده‌اند که متوسط اجاره بها تا پایان سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است که بالاترین نرخ در نزدیک به ۹ سال گذشته است. اجاره‌ها در سه ماهه اول افزایش نیافته است.

جی مینگ، مشاور املاک انتظار دارد اجاره املاک خرده فروشی در پکن به سطح قبل از کووید، یعنی رشد سالانه ۲ درصدی طی سه تا چهار سال آینده بازگردد و حداقل پنج سال طول می‌کشد تا قیمت ها به سطح قبل از همه‌گیری بازگردند.

بر اساس گزارش بیزینس نیوز، مردم نه تنها برای کالاهایی مانند پوشاک، جواهرات و محصولات زیبایی، بلکه برای کالاهای ضروری نیز هزینه نمی‌کنند. خرده فروشی غلات، روغن و مواد غذایی در آوریل نسبت به سال قبل، تنها یک درصد افزایش یافت. فروش نوشیدنی‌ها در ماه مارس ۵.۱ درصد و در آوریل ۳.۴ درصد کاهش یافت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا