امور زیربناییتعاون و اشتغال

«طرح تابستانه مهارت» با ظرفیت ۲ میلیون نفر اجرا می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح تابستانه مهارت در مدت سه دوره تابستانه با ظرفیت ۲ میلیون نفر اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید صولت مرتضوی در آئین امضای تفاهم‌نامه چندجانبه با موضوع «اوقات فراغت دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های کسب‌وکار و هدایت شغلی متناسب نیاز بازار کار در قالب مدرسه تابستانه مهارت» گفت: هدف از برگزاری این نشست، امضای تفاهم‌نامه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و بازماندگان از تحصیل تحت عنوان «طرح خلاقانه مدرسه تابستانه مهارت» است.

همچنین بخوانید

وی تأکید کرد: این طرح به پیشنهاد رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و پس از بررسی‌های لازم، به مصوبه شورای عالی اشتغال تبدیل شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: رئیس‌جمهور یکی از مشکلات کارآفرینان را کمبود نیروی کار خلاق و ماهر می‌دانند و از طرفی مسئله بیکاری از دیگر مشکلات بازار کار محسوب می‌شود.

مرتضوی همچنین اضافه کرد: باید از هدایت‌های تحصیلی نظری به سمت تلفیق هدایت تحصیلی نظری و عملی حرکت کنیم.

وی معتقد است، مطالعات اجمالی کمتر جوان خلاق ماهر بیکاری را نشان می‌دهد. عدم مهارت‌آموزی و نیازسنجی‌های تخصصی از مسائل مهم در حوزه اشتغال و مهارت محسوب می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اکنون بخشی از نیروی کار کشور، نیروی کار اتباع خارجی هستند و در نقطه مقابل، اعزام نیروی کار خلاق و ماهر با توجه به استعدادهای کشور و منطقه با وجود سیاست‌های آمایشی، باید در دستور کار قرار گیرد.

مرتضوی اظهار امیدواری کرد که با این اقدامات نیروی کار خلاق و با ظرفیت را در کشور گسترش داده و با توسعه ظرفیت‌های این حوزه شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم.

وی همچنین از اراده همه دستگاه‌های مشارکت‌کننده در اجرای طرح تابستانه مهارت، تقدیر و بیان کرد: در راستای حلقه تکمیلی اجرای این طرح می‌توان از ظرفیت‌های ورزشی نهادها و دستگاه‌های حاضر در طرح استفاده کرد.

رویکرد مهارت در آموزش و پرورش دنبال می‌شود

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست گفت: رویکرد مهارت را در سطح برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: امروز امید، هماهنگی، همدلی، اتحاد و انسجام در بین دستگاه‌های اجرایی کشور مهم‌ترین نکته موردنظر در اجرای طرح‌ها است.

صحرایی بیان کرد: یکی از ابعاد برنامه‌ریزی‌های درسی ما در آموزش و پرورش موضوع مهارت است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با برنامه‌ریزی درست و متناسب با ظرفیت‌ها باید زمینه اشتغال را از طریق آموزش و پرورش مهیا کنیم و آن را به دالان ورود به بازار کار تبدیل کنیم.

صحرایی اضافه کرد: ما باید در سه مرحله کسب دانش، تبدیل دانش به دانش و مرحله دیگر تبدیل آن به دانش مهارت، ورود دانش‌آموزان و دانشجویان را به بازار کار تسهیل کنیم.

وی همچنین توضیح داد: تبدیل دانش به کاربرد، نیازمند ابزاری است که باید فراهم‌سازی آن را موردنظر داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: جای خالی تمرین‌کردن در نظام تعلیم و تربیت دیده می‌شود و تمرین در واقع زمینه مهارت به شمار می‌رود.

صحرایی گفت: سامانه‌ای به نام «نورینو» در آموزش و پرورش برای فعالیت‌های تابستانه تدارک دیده شده است و پیش‌بینی حضور و ثبت‌نام ۵ میلیون دانش‌آموز در این سامانه وجود دارد. این سامانه امکان رصد لحظه‌ای فعالیت‌های تابستانه دانش‌آموزان در سراسر کشور را در اختیار ما قرار می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات، اجرای طرح مدرسه تابستانه را دنبال خواهد کرد.

اشتغال برای ورود جوانان به فضای اجتماعی کمک می‌کند

در ادامه این نشست، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آموزش کسب‌وکار و هدایت شغلی در راستای تعلیم و تربیت شغلی جوانان، فضا را برای حضور این افراد در جامعه مهیا می‌کند.

وی افزود: تعلیم و تربیت اجتماعی در کلاس و در فضای منزوی از اجتماع رخ نمی‌دهد.

طهرانچی ادامه داد: استفاده از تجربه گذشته کشور در بسترسازی ورود نوجوان به محیط اجتماعی در طرح مدرسه تابستانه دیده شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: شغل به جوانان کمک خواهد کرد که افراد به جامعه ورود پیدا کنند. دانشگاه آزاد اسلامی یک سرمایه ملّی است و یادگیری مورد نیاز بازار، مهارت‌آموزی را طلب می‌کند.

وی تأکید کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی برای امیدبخشی به نسل آینده در راستای اجرایی‌شدن این طرح یاری‌رسان خواهیم بود و اجرای آن امیدآفرینی برای جوانان کشور را به دنبال دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا