کسب و کار

افزایش فروش و مدیریت رستوران با ۶ راهکار آسان

با این که اکثر آدم‌ها یا رویای داشتن یک کافه یا رستوران را در سر دارند یا یک روزی به داشتن رستوران فکر می‌کرده‌اند، اما عملی شدن آن کار هرکسی نیست. از راه‌اندازی آن گرفته تا مدیریت رستوران، تلاش برای رقابت با دیگر رستوران‌ها و افزایش سوددهی همگی نیاز به دانش، صبر و ابزار دارند.

این روزها هر طرف را که نگاه کنی چندین رستوران می‌بینی و نمی‌دانی کدام را انتخاب کنی. اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم که مدیریت یک رستوران و تلاش برای افزایش سود آن به خنثی کردن بمب شباهت دارد. در صورتی که از ابزارهای مخصوص استفاده نکنید و دانش لازم و کافی را نداشته باشید، این بمب در دستان خودتان منفجر می‌شود. ما سعی داریم کمی از این دانش را با شما به اشتراک بگذاریم تا بلکه بتوانیم در موفقیت شما سهمی داشته باشیم. در ادامه با ما همراه باشید و روش‌های کاربردی برای مدیریت بهتر و افزایش فروش رستوران را بخوانید.

  1. ابزارهای مهم برای مدیریت رستوران را تهیه کنید

همچنین بخوانید

در ابتدا به یک سری ابزار برای مدیریت رستوران نیاز دارید. یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین این ابزار هم یک نرم افزار حسابداری یا صندوق فروش رستورانی است. با صندوق فروشگاهی رستورانی می‌توانید به راحتی سفارش مشتریان را ثبت کنید، فیش صادر کنید، فاکتور چاپ کنید و مبلغ فاکتور را مستقیم به دستگاه کارتخوان ارسال کنید. بدون این ابزار مدیریت یک رستوران سخت یا حتی غیرممکن می‌شود.

علاوه بر ویژگی‌هایی که به اشاره کردیم، یک نرم افزار حسابداری رستوران در مدیریت دخل و خرج و حساب و کتاب‌ها به شما کمک می‌کند. با استفاده از آن می‌توانید میزان سود و زیان رستوران را در بازه‌های زمانی مختلف محاسبه و بررسی کنید، موجودی انبار را تحت نظر بگیرید و گزارش‌های مالی مختلف دریافت کنید.

۲) با کم‌ترین هزینه تبلیغ کنید و بفروشید

این بدیهی است که هرچه هزینه جذب مشتریان جدید برای رستوران‌ کمتر باشد، بیشتر سود می‌کنید اما این کار چگونه قابل اجراست؟ باید روش‌های کم‌خرج تبلیغات رستوران را پیدا کنید. برای شروع چند راهکار را هم ما معرفی می‌کنیم:

  • کسب‌وکارتان را در گوگل مپ ثبت کنید؛ هم رایگان است هم بسیار تاثیرگذار.
  • رستوران خود را در بهترینو ثبت و تبلیغ کنید تا به اشخاصی که به دنبال بهترین رستوران در اطراف خود (اطراف رستوران شما) می‌گردند، نمایش داده شوید.
  • به مشتریان قدیمی برای معرفی رستوران شما به افراد دیگر، تخفیف بدهید.
  • در محله‌های اطراف رستوران تراکت پخش کنید.
  • به مشتریان قدیمی پیامک ارسال کنید و برای ترغیب آن‌ها جهت خرید مجدد، کد تخفیف بفرستید.

۳) با یک نرم افزار باشگاه مشتریان بیشتر بفروشید

یک نرم‌افزار باشگاه مشتریان به شما کمک می‌کند تا بدون هزینه‌ای برای تبلیغات و جذب مشتری، فروشتان را افزایش دهید. استراتژی این نرم‌افزار به این شکل است که مشتریان شما را با روش‌های مختلف به مشتریانی وفادار تبدیل می‌کند که بیشتر از شما خرید می‌کنند و رستوران شما را به افراد دیگر معرفی می‌کنند. اگر دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که مشتریان قدیمی علاوه بر این که زود به زود به رستوران شما می‌آیند،‌ هر بار مبلغ بیشتری خرید می‌کنند؛ پس چه کاری بهتر از تبدیل کردن تمام مشتریان به چنین حالتی؟

حالا شاید بپرسید که باشگاه مشتریان از چه راه‌هایی باعث افزایش فروش رستوران من می‌شود؟ 

  • دریافت و ذخیره اطلاعات مشتریان و استفاده از آن‌ها برای ارسال پیامک در مناسب‌های مختلف جهت وفادارسازی مشتریان یا ترغیب آن‌ها برای خرید مجدد.
  • دسته‎بندی و سطح‌بندی مشتریان براساس معیارهای مختلف و اجرای روندهای خودکار مثل ارسال کش‌بک یا برگزاری کمپین‌های پیامکی.
  • ارائه کد تخفیف معرف به مشتریان برای تشویق آن‌ها به تبلیغ رستوران شما و جذب مشتری جدید.
  • و در حالت کلی امکان ارائه انواع مختلف اعتبارات هدیه و کدهای تخفیف برای وفادارسازی مشتریان.

۴) تمام راه‌های فروش آنلاین را امتحان کنید

فرقی نمی‌کند که یک رستوران مجلل با میزهای بزرگ داشته باشید یا یک کترینگ که تنها سفارش‌های بیرون‌بر قبول می‌کند، به هر حال باید برای افزایش فروش رستوران به فروش آنلاین هم رو بیاورید.

یکی از راه‌های فروش آنلاین برای رستوران‌ها، فعالیت در پلتفرم‌های مختلف سفارش غذاست. این پلتفرم‌ها در ازای هر سفارش از رستوران شما، پورسانت دریافت می‌کنند. مبلغ این پورسانت در نگاه اول و به ازای هر سفارش، ناچیز به نظر می‌آید ولی اگر تعداد سفارشات بالایی داشته باشید یا یک بار این هزینه را برای یک سال یا چند ماه محاسبه کنید نظرتان جلب می‌شود.

پیشنهاد ما این است که در کنار فعالیت در این پلتفرم‌ها، سایتی هم برای خودتان بسازید و فروش بدون پورسانت را هم تجربه کنید. این کار به برندینگ و بیشتر شناخته شدن رستوران شما و هم‌چنین افزایش سود آن کمک بسیار زیادی می‌کند.

۵) منوی دیجیتال معجزه می‌کند

تصور کنید که منوی دیجیتال دارید، QR کد آن را روی میز مشتریان قرار دادید و نیازی نیست آن‌ها برای سفارش دادن یا دریافت منو منتظر شما بمانند. مشتریان به راحتی کد را با گوشی خود اسکن می‌کنند، منوی دیجیتال شما را می‌بینید و غذای خود را سفارش می‌دهند. این کار حجم زیادی از اعتراضات، تنش‌ها و نارضایتی مشتریان را ازبین می‌برد و به شما خیلی کمک می‌کند.

۶) به جای بهترین، اولین باشید

همیشه سعی کنید کاری را از دیگران تقلید نکنید تا مجبور شوید برای بهتر بودن در این کار هزینه‌های زیادی صرف کنید. برای مثال وقتی اولین رستوران ایتالیایی در ایران شروع به فعالیت کرد، توجه‌ها بیشتر به ایتالیایی بودن آن رستوران بود تا کیفیت و مقایسهٔ آن با سایر رستوران‌ها. 

وقتی همه چیز در یک رستوران، از دکوراسیون گرفته تا منو به دیگر رستوران‌ها شباهت دارد، باید برای جذب مشتری چندین برابر هزینه کند تا شاید بتواند با رستوران‌های دیگر رقابت کند، شاید هم نه!

خب چه می‌توان کرد؟ راه‌حل این است که خلاقیت به خرج دهید و ایده‌های جدید برای رستوران خود داشته باشید. برای مثال یکی از رستوران‌های شهر تهران در همین راستا از گربه‌های زیبا در نژادهای مختلف نگه‌داری و از دوست‌داران حیوانات که علاقه دارند وقت خود را در کنار آن‌ها سپری کنند، پذیرایی می‌کند.

به عنوان مثالی دیگر می‌توان به رستورانی اشاره کرد که دکوراسیون رستوران خود را به سبک راک دیزاین کرده است و در پخش موزیک هم تنها از موزیک‌های راک استفاده می‌کند.

بهترین راهکار برای مدیریت رستوران

حقیقت این است که چیزی به نام بهترین راهکار وجود ندارد. شما باید تمام راهکارهایی که پیشنهاد کردیم را انجام دهید و امتحان کنید. در نهایت خودتان متوجه می‌شوید تمام این‌ها به کارتان می‌آید و باید همگی را هم‌زمان انجام دهید تا رستورانی پرفروش و مملو از مشتری داشته باشید. در نهایت هم بتوانید رستورانتان را به بهترین نحو مدیریت کنید و علاوه بر این حجم کارهایتان کمتر از هر زمانی شود.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا