صنعت، معدن، تجارت

آزادسازی ۲.۷ میلیارد دلارِ بلوکه شده، نتیجه دیپلماسی اقتصادی است

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: آزادسازی ۲.۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران نزد عراق نیز از نتایج دیپلماسی اقتصادی کشور است که آثار آن بلافاصله ملاحظه شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یحیی آل‌اسحاق امروز در دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری توسعه روابط دوجانبه ایران و عراق، اظهار داشت: سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم و قطعاً این میزان صادرات قابل افزایش است.

همچنین بخوانید

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد: تا ۱۰ سال آینده عراق تبدیل به بزرگ‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری در این منطقه می شود، بنابراین کسانی که برای حضور در این کشور اقدام می‌کنند، برنده هستند.

به گفته وی، هر چقدر شرایط عراق آرام‌تر باشد رقبای جهانی در این منطقه بیشتر وارد می‌شوند؛ بنابراین اکنون فرصت خوبی برای حضور ایران در عراق است، البته باید کمی برای این حضور ریسک کرد.

آل اسحاق با بیان اینکه مسؤولان عراقی معتقدند که نباید فقط واردکننده باشند، تصریح کرد: راه‌های مختلف سرمایه‌گذاری مشترک در برقراری روابط تجاری با عراق باید در نظر گرفته شود و برای اینکه این بازار را از دست ندهیم، باید به بازار عراق نگاه بلندمدت داشت.

نتایج دیپلماسی اقتصادی

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ادامه به دیپلماسی اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: آثار دیپلماسی اقتصادی برای همه قابل لمس است و از جمله این آثار می‌توانیم به تغییر نرخ ارز، تغییر قیمت‌ها و همچنین امید که در بین مردم ایجاد شده اشاره کنیم.

آل اسحاق افزود: به عنوان نمونه از نتایج مهم دیپلماسی اقتصادی می‌توان به حضور ایران در اجلاس شانگهای اشاره کرد که این موضوع گام بسیار بزرگی بود. همچنین به زودی حضور ما در بریکس محقق خواهد شد و از سویی دیگر شاهد احیای رابطه با عربستان و یا با کشور مصر و کشورهای عربی هستیم که همگی از نتایج دیپلماسی اقتصادی دولت است.

وی با بیان اینکه تحقق تمام اهداف دیپلماسی اقتصادی نیازمند اقدامات عملیاتی است، ادامه داد: آزادسازی ۲.۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران نزد عراق نیز از دیگر نتایج دیپلماسی اقتصادی کشور است که آثار آن بلافاصله ملاحظه شد.

آل اسحاق تصریح کرد: همچنین طبق اعلام وزیر اقتصاد امکان استفاده از دارایی‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها محتمل است و لذا این مسائل نشان می‌دهد که فضای دیپلماسی کشور به سمت فضای جدیدی حرکت کرده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به شورای سیاست گذاری توسعه روابط دوجانبه دو کشور اشاره کرد و گفت: این شورا قدم‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور برداشته است و جایگاه ایران و عراق در روابط، روشن است. البته باید رصد کردن و تصمیم‌گیری به موقع در سیاست‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه آتیه روابط ایران و عراق بسیار روشن است، اظهار داشت: شرایط و اقتضائات و ظرفیت‌هایی که ما و عراق داریم و فضایی که در این کشور و منطقه حاکم است و همچنین امکانات مالی کشور عراق نشان می دهد که روابط ایران و عراق در مجموع دارای مزیت است.

آل اسحاق گفت: آثار روابط ایران و عراق فقط اقتصادی نیست و نتایج آن در امنیت ملی و روابط بین‌المللی نیز نمود خواهد داشت بنابراین می‌شود با دید ملی و بلندمدت به بازار عراق نگاه کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا