انرژی

کاتالیست RFCC ساخت ایران در پالایشگاه شازند رونمایی شد

کاتالیست RFCC ساخت ایران در شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند رونمایی شد.

پیام شاه علی مدیرعامل شرکت شیمیایی بهداش ۲۴ خردادماه ۱۴۰۲ در نشست خبری و آیین رونمایی از کاتالیست ساخت اراک با اشاره به اینکه شرکت دانش بنیان بهداش دارای قدمتی ۴۰ ساله است، اظهار کرد: در پایان دهه ۸۰ تحقیقاتی جهت تولید کاتالیست در این شرکت آغاز شد و چندین پالایشگاه کشور در این رابطه مورد بازدید قرار گرفتند.

همچنین بخوانید

کاتالیست RFCC ساخت ایران در پالایشگاه شازند رونمایی شد

وی با بیان اینکه پس از بازدید متوجه شدیم که تولید این کاتالیست در واقع سخت ترین تولید است، گفت: تامین مالی خوبی از طریق صندوق توسعه ملی صورت گرفت و پس از ۵ سال تحقیق وارد حوزه ساخت شدیم، البته دانش ساخت تا حدودی وارد شده بود، اما به جهت بومی سازی این دانش تیم تحقیق و توسعه شرکت فعال و تجهیز شد.

شاه علی با بیان اینکه پس از عقد قرارداد تولید با پالایشگاه شازند، معاونت علمی ریاست جمهوری حمایت ویژه ای از تولید این کاتالیست داشت، اما با شیوع بیماری کرونا مواجه شدیم و در ظاهر پروژه تعطیل شد، تصریح کرد: با وجود شیوع کرونا، تلاش های بسیاری برای ادامه کار صورت گرفت. ۴۰ درصد ماشین آلات تولید وارداتی و ۶۰ درصد آن داخلی و بومی بود و طی ۱.۵ سال اخیر با تکمیل تیم پروژه، کار ساخت آغاز شد، البته با چالش هایی در حوزه دانش فنی مواجه شدیم اما با تلاش شبانه روزی و سه ماهه، دانش به شکل تحقیقاتی به دست آمد و تست اولیه صنعتی انجام شد و نتیجه نشان داد که با رقیب اول خود فاصله خاصی نداریم و کیفیت محصول بیش از انتظار بود.

وی با اشاره به طرح موضوع اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: مولد بودن در واقع مصداق کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی است. امروز ششمین کشور در تولید کاتالیست RFCC هستیم و تصمیم داریم که به تولیدکنندگان اروپایی و امریکایی برسیم که تحقق این مهم مستلزم برخورداری از یک مجموعه تحقیقاتی به جهت توسعه کیفیت این محصول است. این شرکت حدود ۸ میلیون یورو ماشین آلات تحقیقاتی دارد و قطعا در این عرصه تلاش های بسیار خواهد کرد تا ارز از کشور خارج نشود.

شاه علی اضافه کرد: برای شرکت شیمیایی بهداش ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که ۳۰۰ نفر را مستقیما و ۵۰۰ نفر را به صورت غیرمستقیم مشغول به کار کرده است.

رضایت ۹۵ درصدی از کاتالیست RFCC در تست آزمایشی

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در این نشست عزت الله غلامی مدیر عملیات شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند با بیان اینکه این شرکت پیشرو ترین شرکت در صنایع نفتی است و علاوه بر تولید این کاتالیست تولیدات بیشتری را در دست اقدام دارد، اظهار کرد: در سال ۹۸ تعمیرات اساسی دو ماهه واحد ۱۵ این مجموعه تاثیرات خود را در کمبود گاز مایع در شمال کشور گذاشت، بر همین اساس پا در عرصه تولید کاتالیست گذاشتیم.

کاتالیست RFCC ساخت ایران در پالایشگاه شازند رونمایی شد

وی افزود: سال های قبل اقداماتی توسط شرکت تولیدکننده این کاتالیست ( شرکت شیمیایی بهداش) در کشور صورت گرفته بود که پس از ارائه اقدامات، وارد حوزه همکاری شدیم و در حوزه فنی تجربیات پالایشگاه شازند در اختیار شرکت شیمیایی بهداش قرار گرفت و امروز شاهد نتیجه این همکاری هستیم.

غلامی تصریح کرد: در تست های آزمایشی به رضایت ۹۵ درصدی دست یافتیم و امروز با اطمینان کامل کاتالیست تولید داخل قابلیت رقابت با کاتالیست های جهان را دارد. این کاتالیست پیچیدگی های خاص خود را دارد و قطعا متناسب با پیشرفت کاتالیست در جهان به منظور جلوگیری از عقب ماندگی به روزرسانی آن برای تامین نیازهای کشور و حتی صادرات، به صورت مستمر و با جدیت دنبال می شود.

ممانعت از خروج ۲۷ میلیون ارز به واسطه تولید کاتالیست  RFCC

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یوسف ابراهیمی مدیر مالی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند نیز در این نشست بیان کرد: در سال ۱۴۰۱، به واسطه تولید این کاتالیست از خروج ۲۷ میلیون یورو ارز جلوگیری شد و ۷ میلیون یورو صرفه جویی اقتصادی صورت گرفت و در حال حاضر پالایشگاه های دیگری مشتری این محصول هستند.

وی با بیان اینکه علاوه بر این صرفه جویی هایی ارزی، صرفه جویی های دیگری در حوزه وقت و انرژی نیز صورت خواهد گرفت، افزود: شرکت پالایش نفت شازند با این تولید به امنیت رسیده است. در زمان تحریم و مشکلات جابه جایی پول و تامین کالاها و مواد اولیه، عملا امنیت تولید به خطر می افتد، اما با توسعه تولید داخلی، امینت در عرصه تولید نیز حاصل می شود.

کاتالیست RFCC ساخت ایران در پالایشگاه شازند رونمایی شد

ابراهیمی با اشاره به اینکه این شرکت پیشرفته ترین پالایشگاه کشور است چراکه محصولات دارای استاندارد یورو ۴ تولید می کند، گفت: پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند، سودآورترین شرکت پالایشی کشور است. سال گذشته ۲۵۳ هزار میلیارد تومان فروش توسط این واحد صنعتی صورت گرفت و ۳۶ هزار میلیارد تومان سود و ۳۰ هزار میلیارد تومان سود با کسر مالیات به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی؛ این کاتالیست در واحد RFCC شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند (واحد ۱۵) مورد استفاده قرار می گیرد.

واحد RFCC با ظرفیت ۹۴۳۷۰ بشکه در روز به منظور تولید بنزین، گاز مایع و دیزل سبک طراحی و ساخته شده است و قادر به تولید ۸ میلیون لیتر بنزین با عدد اکتان بالا است.

پیش از این، کاتالیست واحد RFCC از خارج و عمدتا از کشورهای چین، آلمان و روسیه تامین می شد؛ تولید این کاتالیست، مانع خروج ارز از کشور و صرف وقت و انرژی بسیاری از متخصصان جهت تامین این نیاز شده است. این اقدام گام بزرگی در راستای خودکفایی و خروج از وابستگی به شرکت های خارجی بوده و صرفه جویی ارزی بالایی را در پی دارد و به ایجاد یک کارخانه تولید کاتالیست و اشتغال حدود ۸۰۰ نفر ختم می شود.

در صورت عدم بومی سازی کاتالیست، ریسک تهیه آن از خارج از کشور بسیار بالا بوده و مشکلات فراوانی را در پی داشت و عدم تهیه به موقع نیز محتمل بوده و کاهش تولید روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین، ۱۵۰۰ تن گاز مایع و ۵۰۰ تن پروپیلن از پیامدهای ناگوار اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن به شمار می رود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا