اقتصاد کلان

کاهش ۱۵ درصدی میزان رسوب کالا در بنادر کشور

وزیر اقتصاد گفت: در ماه‌های نخستین ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل ۱۵ درصد کاهش میزان رسوب در کالاهای تجاری کشور داشتیم.

سید احسان خاندوزی امروز، ۲۷ خردادماه در بندر امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه قرار بود گزارشی به هیات دولت در خصوص آخرین وضعیت تجارت در نقاط گمرکی، مرزی و بنادر کشور تهیه شود امروز از منطقه ویژه بندر ماهشهر بازدید کردیم و پس از این نیز با حضور در هرمزگان از منطقه ویژه شهید رجایی بازدید خواهیم کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وی افزود: در کشور سالانه حدود ۱۶۰ میلیون تن کالای صادراتی و وارداتی وارد مرزها و گمرکات کشور می‌شود که از این تعداد در برخی از ایام سال حدود ۵۰۰ هزار تن کالا به عنوان رسوب باقی می‌ماند و پس از مدتی نیز وارد کشور می‌شود.

وزیر اقتصاد گفت: رسوب کالا در گمرکات و بنادر کشور حدود ۳ هزارم درصد از حجم تجارتی است که در اقتصاد ایران انجام می‌شود و رویه‌ای متعارف در فرآیندهای تجاری کشور است.

اقدامات دولت در جهت کاهش رسوب کالا

خاندوزی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ هیات دولت برای اینکه این فرآیند در خصوص کالاهای اساسی و تجهیزات حوزه سلامت و دارو به سرعت انجام شود و حتی این عدد ۳ هزارم درصد نیز کاهش یابد، مصوبه کاهش حقوق نرخ ورودی از ۴ درصد به یک درصد را صادر کرده است.

وی ادامه داد: همچنین هیات دولت در خصوص نرخ مالیات بر ارزش افزوده اکثر این کالاها مصوبه کاهش از ۹ به یک درصد را داشته است. در وزارت اقتصاد و گمرک ایران نیز زمینه را برای اخذ ضمانت‌نامه به جای سایر مدارک و همچنین ترخیص درصدی فراهم کرده‌ایم تا رسوب کالا به حداقل برسد.

وزیر اقتصاد گفت: در ماه‌های نخستین ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل ۱۵ درصد کاهش میزان رسوب در کالاهای تجاری کشور داشتیم. بخشی از کالاها که در انبارها و مناطق گمرکی وجود دارد به دلیل این است که این کالاها شناسه‌های ارزی برای تخصیص ارز خود را دریافت نکرده‌اند یا به دلیل عدم دریافت استعلامات لازم از بخش‌های مسئول بوده است.

بلاتکلیفی ۲۹ هزار کولر در خوزستان به دلیل مسایل قضایی

خاندوزی عنوان کرد: همچنین برخی از کالاها نیز علی رغم تعیین تکلیف به دلیل احکام قضایی امکان ترخیص ندارند.

وی ادامه داد: در خوزستان ۲۹ هزار دستگاه وجود دارد که به دلیل مسائل قضایی بلاتکلیف باقی مانده است. اگر مقام قضایی مساعدت داشته باشد می‌توانیم اکنون که هنوز تابستان و فصل گرما آغاز نشده است از این ظرفیت استفاده بهتری داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا